De Fototas > Camera's

MPP 4x5 camera

(1/2) > >>

dasca:
Ik overweeg de aanschaf van een MPP 4x5 loopbodem. Daarover een paar vragen. Kennen jullie de algemene kwaliteit van dit Engelse merk en ten tweede: heeft deze camera  hetzelfde formaat lensplank  als de Sinar?

HoodedOne:
Er wordt meestal lovend over gesproken, en met regelmaat zie ik de vergelijking met Linhof. Wat het formaat van de lensplank is, weet ik niet. Maar meestal heeft ieder merk zijn eigen formaat.

Jonnie88:
Ik gok dat de lensplank niet hetzelfde als die van Sinar- sterker nog ook bij MPP verschilt dit onderling. Bij het laatste model, de Mark VIII hebben ze de lensplank aangepast tov de Mark VII en eerder. Een Sinar plank lijkt me groter dan beide MPP varianten.

Aan de achterkant zijn alleen de laatste twee MPP modellen uitgerust met een Graflok back - maar dat is niet zo heel belangrijk als je alleen 4x5 filmhouders gaat gebruiken.

Ik heb ze alleen in handen gehad op Fotografica beurzen. Ik vind ze zwaar en relatief groot; de constructie lijkt deels op een Linhof (oa bewegende achterwand) maar ik heb ook gehoord dat de kwaliteit er toch niet mee vergelijkbaar is.

Waarom specifiek een MPP?

Jon

MoFoPictures:
ik heb zelf een tijdje terug zelf ook een MPP 4x5 loopbodem gekocht, best tevreden over! Bekijk wel welke lens je gaat gebruiken in combinatie met lensplaat, de verkeerde en de camera gaat niet dicht ;)

Peter:
Het Britse MPP heeft modellen gemaakt gebaseerd op zowel de Amerikaanse Graflex als op de Linhof, maar van betere kwaliteit dan de Graflex. Dat laatste geldt in elk geval voor de exemplaren die ik (gehad) heb. De vergelijking met Linhof kan ik niet maken want die ken ik zelf niet.
De gefelste lensbordjes van de MicroPress 5x4 bijvoorbeeld passen op de Speed Graphic, volgens mij niet op de Linhof.
De vraagprijs voor een MPP / MicroPress 5x4 body ligt globaal dubbel zo hoog als van de Graflex (maar lager dan Linhof), is mijn ervaring.
Ik heb een hele fraaie MPP MicroPress 5x4 evt. met meerdere lenzen en ik sta op het punt mijn complete cameraverzameling in de verkoop te zetten, dus als je meer wilt weten stuur je maar een pm. (Om teleurstelling te voorkomen: ik verkoop niet voor een 'vriendenprijsje' maar vraag een reƫle actuele marktprijs).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie