Auteur Topic: Fuji GS645 afstellen  (gelezen 407 keer)

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
Fuji GS645 afstellen
« Gepost op: 28 april 2019, 16:41:28 »
Hier een Fuji GS645 Professional met wat problemen.
De balg heeft lichtlekken. Het schijnt schijnt berucht slecht materiaal te zijn. Nu wil ik hem proberen aan te pakken met rubber seal. Mocht dat niets worden dan kan ik altijd nog een nieuwe aanschaffen op ebay. Die zijn niet erg goedkoop dus proberen te repareren is wat waard.
Het grootste probleem is echter dat de lens niet recht op de camera zit. Is dit ergens mee af te stellen? Heeft iemand ervaring hier mee of een reparatie handleiding? Ik durf niet direct alles los te schroeven.

Fujica GS645 Professional

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
Re: Fuji GS645 afstellen
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2019, 21:21:42 »
Mogelijk kom ik er wel uit want ik heb een service manual gevonden.
Er staat een hoofdstuk in over afstellen van de optische as van de lens ten opzichte van het film vlak. Dat lijkt er op  :)
Nu nog even doen..

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2019, 22:08:24 »
Succes, je weet nu iig wat te doen.

Rob

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2019, 22:34:23 »
Het is een lastige klus om de optische as perfect haaks op het filmvlak te krijgen, dit kan eigenlijk alleen maar optisch afgesteld worden.

Met zoiets als dit: (maar dan wat groter).

en een matglas op het filmvlak, beide moeten dan perfect parallel staan, zowel in breedte als in hoogte.

Met een meetlat gaat het niet lukken want 0,1 mm verschil geeft een behoorlijk afwijking dat weet ik uit ervaring want een van mijn lenzen wilde niet goed focussen, bleek de flens waar de lens mee op de camera wordt geschroefd onzuiver te zijn gedraaid, er zat een klein verschil in van 0,08 mm en bij scherpstellen op 3 meter gaf de lens iets meer dan 3,5 meter aan en bij 10 meter gaf de lens al bijna 20 meter aan.
De lens zat dus ook een klein beetje scheef op de camera en zelfs een verschil van 0,08 mm is voldoende om een ongelijkmatige scherpte op het het beeldveld te krijgen.
Mijn lens heb ik afgekeurd, het optisch blok is nog wel bruikbaar dus als ik nog eens een lens met goede behuizing maar slecht glas tegen kom dan is er wat te om te ruilen.

« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 12:51:16 door Fred »

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2019, 22:53:04 »
Ze gebruiken in de service manual een of andere speciale tool, een collimater en een reflector

collimater

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2019, 22:57:27 »
Een colimator ga je niet aanschaffen voor een eenmalige klus maar het is wel het meest geschikte hulpmiddel.

Hier is als eens door Hans Kerensky iets over deze collimator geschreven.

https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,13487.0.html

Deze collimator kost iets van € 600,=  waarschijnlijk is het goedkoper om de camera naar een reparatie service te brengen. :D
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 00:21:07 door Fred »

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2019, 09:14:15 »
Volgens mij hebben deze camera's een reputatie voor dit probleem. Eigenlijk zou de hele constructie in de camera vervangen moeten worden.
Op zoek gaan naar een nieuwe, is denk ik de goedkoopste oplossing.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2019, 10:47:07 »
Ook veel andere klapcamera's hebben last van dit probleem - scheefzittende frontplaat.

Ik ben benieuwd of een collimator geschikt is om een lens recht te zetten. Wat je vooral doet is de lens weer goed zetten tov het filmvlak maar of het lukt om aan de randen het verschil weer recht te krijgen vraag ik me af.

Wbt deze serie Fuji's is dit het enige model met dit probleem. Ik zou een versie nemen met de lens gewoon op de camerabody.

Jon

Offline Dolf

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2019, 12:29:32 »
Beste Beveland,

Waar heb je die repair manual gevonden als ik vragen mag en is het een gratis download ?
Wil die van mij ook eens nakijken, heeft een nieuwe balg nodig en de sluiter blijft soms hangen.

Groetjes
Dolf

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2019, 09:19:47 »
Sorry voor de late reactie. Ik had het niet op tijd gezien.
Het is een gratis download.
Zie hier de reparatie manual:
https://sites.google.com/view/fuji-gs645-repairs-and-info/home
Mijn toestel ligt nog open ik heb er even geen tijd voor.