Auteur Topic: RGB Led verlichting voor vergroten op Ilford Multigrade papier.  (gelezen 1866 keer)

Offline Anton Vroom

• Nieuw
  • *
Re: RGB Led verlichting voor vergroten op Ilford Multigrade papier.
« Reactie #15 Gepost op: 8 mei 2019, 20:38:55 »
Zoals beloofd enige beelden van mijn rgb knutsels. Bijgaand de module zoals ik die in de Agfa Varioscop  gebouwd heb. Tevens schema van de regeling. Binnenkort beelden van de Laborator 1200 met CLS450 kop.

Groet
Anton

« Laatst bewerkt op: 8 mei 2019, 20:54:59 door Anton Vroom »

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #16 Gepost op: 8 mei 2019, 21:43:16 »
Als je bij Postimage "direct link"gebruikt dan komen de foto's op ware grootte hier te staan.  ^^
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A.

Wish List:  Yashica D,  Yashica Mat model zonder ingebouwde lichtmeter, Weston Master III.

Offline Anton Vroom

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 9 mei 2019, 10:10:03 »
Beeld van RGB module in de CLS500 van de Durst Laborator 1200, deze komt op de plek waar normaal de halogeenlamp zit.

Plaatje van de 50Watt RGB Led module, deze monteren op een koellichaam (uit een oude PC) van 50 x 50 mm

Voordeel van deze benadering. Alle functies van de vergroter blijven ongewijzigd. In de stand "wit" werken ook de kleuren filters nog gewoon. Maar voor Multigrade werken de twee kleuren groen en blauw of een mix hiervan perfect. De CLS500 kop heeft van zichzelf al een mengbox dus is deze ingreep uiterst eenvoudig..

Veel plezier met het nabouwen!

mvgr
Anton

Offline ine.dick@xs4all.nl

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2019, 21:15:37 »
Dat ziet er geweldig uit. Ik heb iets dergelijjks gedaan op basis van een Durst 800 waarvan de bediening defect raakte na een aansluitfout. Ik heb die bedieningsunit omgebouwd op basis van een Arduino processor en kan zo papiergradatie en tijd makkelijjk instellen. De tijd instelling gebeurt in 1/5  f-stops. Ik heb ook een routine om proefstroken te maken op die manier (met f-stops dus). Voor doordrukken en tegenhouden is er een geheugen met de instellingen voorzien. Om gradatie 5 te kunnen halen heb ik Royal blue LEDs gebruikt.
Het bedenken en bouwen was alleen al een geweldige ervaring en superleuk.

Veel plezier ermee.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2019, 22:08:45 »
Beeld van RGB module in de CLS500 van de Durst Laborator 1200, deze komt op de plek waar normaal de halogeenlamp zit.

Dat geeft hoop als de halogeen lampen voor mijn CLS 450 niet meer leverbaar zijn (alhoewel dat voorlopig wel meevalt geloof ik)

Plaatje van de 50Watt RGB Led module, deze monteren op een koellichaam (uit een oude PC) van 50 x 50 mm

Heb je dan de originele ventilator ook uitgeschakeld? In feite kan dan de hele originele voeding dus weg.

Voordeel van deze benadering. Alle functies van de vergroter blijven ongewijzigd. In de stand "wit" werken ook de kleuren filters nog gewoon.

Dan ga je er wel vanuit dat wit van deze LED hetzelfde wit is als de originele lamp. Is dat inderdaad zo?

Jon

topsecret-dna