Auteur Topic: Hoe vieze negatieven reinigen?  (gelezen 325 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Hoe vieze negatieven reinigen?
« Gepost op: 16 april 2019, 22:05:21 »
Ik vond in het familie archief oude negatieven. Niet netjes verpakt en zo'n 50 jaar oud. Heb er nu 2 wezen scannen. Maar je ziet wel erg veel vuil zitten. Niet een hoeveelheid die je met een fotobewerkingsprogramma er handmatig uit stempelt. Automatische stof verwijdering ben ik niet zo weg van (is vooral onscherp maken m.i.). Mijn scanner heeft al ICE technologie.
Weet iemand website waar uitgelegd wordt hoe ik bijv. de negatieven kan 'wassen'. Of is er een andere oplossing om wat schonere scans te krijgen? Vintage beeld wel graag behouden. Dus korrel mag blijven. Wil geen glad digitaal beeld. 
Voorbeeld:

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Hoe vieze negatieven reinigen?
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2019, 22:37:52 »
Er is laatst een hele discussie geweest hier op het AFF over een methode die gebruikt werd voor de dia's van Ed van der Elsken. Ik meende dat dit proces niet openbaar was maar misschien is er toch nog informatie over te vinden.

Ik heb zelf best veel oude negatieven ingescand en doe dan ongeveer 5-10 minuten per negatief aan clonen en healen in Photoshop. Meestal ben je dan ver genoeg om een acceptabel resultaat te krijgen. De familie is er eigenlijk altijd blij mee  8)

Je moet wel selecteren want anders is het niet haalbaar.

Ik heb wel overwogen om de negatieven te spoelen met iets (water, alcohol etc) maar zeker als het krassen en schimmel is dan krijg je dat toch niet weg en misschien is de behandeling dan wel erger dan de kwaal.

Jon

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2019, 23:37:16 »
Ja over Ed van der Elsken heb ik tijdje terug voorbij zien komen. Maar dat is Prof. archief methode met dito middelen. Zocht meer iets voor huis tuin en keuken amateur haalbaar is.
Eigenlijk wil ik in de komende vakantie wel eens praten met iemand uit het archief wezen. Er staan zo extreem veel foto's in mijn ouderlijk huis, alles bewaren is onmogelijk en geef gerust toe dat de kwaliteit ook vaak mager is. Maar hoe stel je criteria vast om een selectie te maken uit  circa 100 jaar fotografie binnen de familie? De kans is groot dat je uiteindelijk alle foto's bij oud papier zet om dat de gemiddelde kwaliteit te laag is, de hoeveelheid uitzoek werk te groot , de foto's niets zeggend zijn, als niet weet wie er op staat etc,   

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2019, 07:36:46 »
Een bad met gedestilleerd water moet toch niet zoveel kwaad kunnen, lijkt me.  Misschien met een grammetje borax erin om de gelatine wat te laten uitzetten?

Elders op dit forum vond ik de tip om de dragerkant van negatieven af te strijken met een zeem.  Dat werkt verrassend goed - voor nieuwe negatieven.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2019, 09:15:13 »
Spoelen met gedestilleerd water ,en stof vrij ophangen om te drogen kan denk ik geen kwaad, zou het wel proberen met negatieven die echt prut zijn, zodat niets belangrijks verloren kan gaan.

Als ik je voorbeeld bekijk, dan dragen die krassen en stojes bijna bij aan het tijdsbeeld, het beeld is zowiezo behoorlijk wazig, misschien zo laten ? Of had je uit dit beeld al het nodige verwijderd ?

groet,

Cor

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2019, 18:37:20 »
Van oudsher bevatte of bestond "Film Cleaner" uit ether. Ik kocht het in de analoge tijd gewoon bij de fotowinkel (Tetenal of Amaloco, dat weet ik niet meer precies). Later betrok ik de ether van de apotheek, maar dat lukt hier helaas niet meer. De drogisterijen hebben het waarschijnlijk nog wel. Een paar druppels op een zachte lap en poetsen. Ramen open want van etherdamp ga je onder zeil! De speciale Film Cleaner kun je heden ten dage kopen bij Van Eck Video Services in Tilburg.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 18:43:42 door Matim »
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2019, 19:19:48 »
Ik gebruik zelf de  Graphic Arts Cleaner van Tetenal i.c.m. een microvezeldoekje. Werkt best goed.
https://www.retrocamera.be/nl/donkere-kamer-zwart-wit-chemie-hulp-en-reinigingsmiddelen/890-tetenal-graphic-arts-film-cleaner-1l.html
« Laatst bewerkt op: 19 april 2019, 10:33:03 door Erwin TF »
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2019, 20:38:48 »
Goeie tip. Bedankt!
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2019, 16:56:01 »
Ja over Ed van der Elsken heb ik tijdje terug voorbij zien komen. Maar dat is Prof. archief methode met dito middelen. Zocht meer iets voor huis tuin en keuken amateur haalbaar is.
Eigenlijk wil ik in de komende vakantie wel eens praten met iemand uit het archief wezen. Er staan zo extreem veel foto's in mijn ouderlijk huis, alles bewaren is onmogelijk en geef gerust toe dat de kwaliteit ook vaak mager is. Maar hoe stel je criteria vast om een selectie te maken uit  circa 100 jaar fotografie binnen de familie? De kans is groot dat je uiteindelijk alle foto's bij oud papier zet om dat de gemiddelde kwaliteit te laag is, de hoeveelheid uitzoek werk te groot , de foto's niets zeggend zijn, als niet weet wie er op staat etc,   
Het criteria wat ik toe pas is staan er mensen op of niet. Foto's van bergen zeeën enz laat ik vervallen.

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2019, 18:08:48 »
Ik ben niet zo weg van doekjes in wat voor vorm dan ook. Altijd risico van krassen.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2019, 11:14:27 »
Bedankt voor de tips. Graphic Arts Cleaner lijkt me goede start. Bestellen van alleen dit product zou kwa bijkomende verzendkosten wat te duur zijn.Dat komt t.z.t. Dus even tijdelijke oplossing gezocht.
Ik doe het nu zo:
• Ik reinig heel zorgvuldig een glasplaatje circa A5 groot
• Leg het negatief met emulsie zijde erop. Spray Isopropanol over gehele negatief. Strijk af met keukenrol papier (heel vaak nieuw stukje nemen)
• Dan draai ik negatief om en herhaal procedure.
• Scans hebben altijd stof, maar hoeveelheid is nu goed te overzien.