Auteur Topic: semi doorlatende spiegel fototoestel..maken..sluiter...  (gelezen 331 keer)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
semi doorlatende spiegel fototoestel..maken..sluiter...
« Gepost op: 15 april 2019, 17:14:11 »
ik wil graag een grootbeeld camera maken met een semi doorlatende spiegel, zodat ik, (zonder de spiegel hoef op te klappen) 'snel' en 'redelijk secuur' foto's kan maken.. nu heb ik een spiegel. maar voor het scherpstellen dient die achter de lens te zitten, tot zo ver nog geen probleem, maar, dan kan ik geen gebruik meer maken van centraal sluiters, daar deze in de lens zitten, en ik daardoor mijn beeld weer verlies, of mijn film belicht.. is er een optie voor dit 'probleem'?

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: semi doorlatende spiegel fototoestel..maken..sluiter...
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2019, 17:23:25 »
Half doorlaatbare spiegels zijn niet kleurneutraal en geven ook licht verlies (afhankelijk van de verhouding), iets om serieus rekening mee te houden.
Maar ik denk dat je het onmogelijke wil.

Het wordt anders een onmogelijke constructie met een lichtschuif achter de spiegel, sluiter op "B" zetten. scherpstellen, sluiter dicht en de gewenste tijd instellen dan de lichtschuif weg en fotograferen.

Niet voor niets hebben spiegelreflexen een spleetsluiter, met een centraalsluiter zit je echt vast aan een meetzoeker of lichtschachtzoeker.
(of matglas scherpstelling voor dat de film wordt geplaatst).
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A.

WishList:  Yashica D of Rolleiflex TLR.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2019, 19:55:58 »
Sinar had een halfdoorlaatbare spiegel om door de fotograferen, weet alleen niet of die nog leverbaar is. Canon maakte o.a. In de Pellix, F1 highspeed en de Eos RT ook gebruik van een dergelijke spiegel, er moeten dus wel mogelijkheden zijn.

Eob

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2019, 20:35:21 »
de Mamiya RB67 heeft een centraalsluiter en een spiegel. de truuk is de sluiter open te hebben voor het focussen, te sluiten als je afdrukt, de spiegel omhoog te klappen en de sluiter weer open te maken. bij de mamiya sluit de spiegel lichtdicht het gedeelte achter de spiegel af met een soort klep.

wat is het formaat waar je aan zit te denken? je kunt ook het systeem van de speed graphic namaken, waarbij er een focal plain shutter is gemaakt door in een doek een aantal sleuven te maken die steeds de helft zijn van de vorige en eentje compleet open en dicht. die werken tot 4x5" en gaan door de smalheid van de sleuven tot een 1/1000, ahoewel de totale belichting ongeveer 1/15 van een seconde duurt.

google maar eens
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2019, 20:52:41 »
de Mamiya RB67 heeft een centraalsluiter en een spiegel. de truuk is de sluiter open te hebben voor het focussen, te sluiten als je afdrukt, de spiegel omhoog te klappen en de sluiter weer open te maken. bij de mamiya sluit de spiegel lichtdicht het gedeelte achter de spiegel af met een soort klep.

Zo werkte de Bronica ETRS ook, maar Arnoud wilde zo als ik het begreep een niet opklapbare vaste half doorlaatspiegel.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2019, 21:42:29 »
dat lost alleen het wegklappen op, maar niet het sluiter en lichtschuif probleem.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2019, 21:54:33 »
precies...

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2019, 23:46:13 »
Ik zit te denken aan iets als 'switchable' glas of film, zoals hier.  Geen idee hoe dat werkt, en of de 'matte' stand ook echt geen licht doorlaat.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2019, 13:51:29 »
Ik neem aan dat het idee een 4x5 slr is, maar dan met een halfdoorlatende spiegel. Dat werkt volgens mij alleen met een sluiter tussen spiegel en film. Je komt dan al snel uit bij het type sluiter uit de oude graflex camera’s.
Maar, heb je met een dergelijk systeem niet heel veel kans dat er licht via de zoeker op de film komt.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2019, 14:02:46 »
Maar, heb je met een dergelijk systeem niet heel veel kans dat er licht via de zoeker op de film komt?

Ja, de half-spiegel werkt beide kanten op natuurlijk.
Je ontkomt niet aan een afsluiting voor de zoeker.

En dan wordt het technisch waarschijnlijk weer gemakkelijker om uit te gaan van een 4x5 SLR met een niet-doorlatende spiegel, zoals een Graflex RB-achtige camera.

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Lomo Lubitel-2
Laatste speeltjes: 7Artisans/DJ-Optical 50mm F1.1 lens

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2019, 15:48:06 »
Zoals als gezegd is het probleem al door bijv. Bronica maar ook Hasselblad al lang geleden opgelost met een gewone spiegel en een hulpsluiter.

Zonder hulpsluiter achter de spiegel zal een halfdoorlatende spiegel je film belichten zodra de centraal sluiter open gaat voor het scherpstellen.

Een 4x5 met wat voor spiegel dan ook is altijd een vrij grote camera - ik heb zo'n oude reflex thuis staan. Daar werk je niet snel mee.

Als je voor 4x5 "snel" wilt werken zou ik eerder een Graflex met meetzoeker nemen. Die werden vroeger ook gebruikt om "snel" uit de hand te fotograferen.

En anders misschien een Wanderlust Travelwide met losse meetzoeker?

Jon

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2019, 16:21:07 »
ja, nou ja, ik had het idee in mijn hoofd, maar me nooit gerealiseerd dat als de spiegel voor de lens zit dat je dan geen idee hebt waar het scherp is, een spiegel in het 'spiegelhuis hoeft dan ineens niet meer zo snel te zijn, maar het blijft gehannes met een schuif en een sluiter. dit idee was inderdaad voor 4x5, 8x10 en groter.. maar dat je wel een idee had wat je scherp hebt,, ik vermoed dat een ongekoppelde meetzoeker de snelste en 'goedkoopste ' optie is.. nou ja, jammer dan..

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2019, 22:53:39 »
“When you photograph people in colour, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!” – Ted Grant

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2019, 23:17:39 »
Ik wou zeggen: je koopt gewoon een camera die die functies al heeft maar ja ik modificeer ook wel eens wat aan een camera, niet zo ingrijpend dat het hele concept verloren gaat maar toch. ::)
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2019, 23:31:00 door Fred »

topsecret-dna