Auteur Topic: Zorki 1b in onderdelen.  (gelezen 328 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Zorki 1b in onderdelen.
« Gepost op: 11 april 2019, 14:47:43 »
Ik ga geen compleet reparatie verslag plaatsen maar ik wil wel even laten zien waar een Zorki 1b (1949-1951) uit bestaat, de camera op de foto's is een exportmodel met tekst in Cyrillisch en Latijn schrift.

Dit is zo ongeveer wat er aan de buitenkant van de camera is te zien, de ronde film aandrukplaat is normaal niet zichtbaar van de buitenkant maar ik zet het hierbij omdat het een deel van de body is.

De binnenkant van de boven kap, hier zijn de meetzoeker arm, de bovenste lightseal en de koppelingspin voor het tweede gordijn zichtbaar.

Het filmtransport mechanisme, ik heb de meetzoeker unit hier ook maar bijgezet

De stalen sluiterkrat en het complete sluitermechanisme, t/m de Zorki 1b was de sluiterkrat nog van plaatstaal, daarna is het van een aluminium/zink legering gegoten.

Natuurlijk zit alles vast met de nodige schroefjes maar die heb ik er niet bijgezet maar het moge duidelijk zijn dat bij ieder schroefgat een schroefje hoort  ^^ (bijna allemaal M1,6).

Online Roeland

• Analoog liefhebber
Re: Zorki 1b in onderdelen.
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2019, 06:58:32 »
Interessant, ik heb hier een paar van die dingen liggen maar ik durf ze niet zo uit elkaar te halen. Trouwens, dat derde plaatje rechtsboven is alles wat je hoeft te vervangen om er een Leica van te maken, right? :D
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2019, 12:00:02 »
Er zijn wel meer verschillen tussen Leica II en Zorki I, zie http://rick_oleson.tripod.com/index-213.html
Vaak worden deze Zorki's en Fed's van het chrome ontdaan en wordt de naam weg geslepen om er een "vergulde" fake Leica van te maken met de inscriptie "Olympia 1936" of Wehrmacht/Luftwaffe eigentum.
He omkatten van de Zorki's levert meestal een slecht functionerende camera op omdat ze met willekeurige niet goed passende onderdelen in elkaar worden gezet.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2019, 13:33:21 »
leuk om te zien. Bram van ASA had een messing "leica" binnengekregen die overduidelijk een zorki is. :-) goed om te weten wat er zoal in zit. Alleen jammer dat ze met een cnc er leica op gefreesd hebben. :-(  de staat is uiteraard niet zo best: doeken verhard, sluitertijden? maar leuk om eens zo'n zorki in mn handen gehad te hebben. Ik kwam er wel achter dat het niet mijn type camera's is. heb toch liever mijn robot royal.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2019, 13:45:01 »
leuk om te zien. Bram van ASA had een messing "leica" binnengekregen die overduidelijk een zorki is. :-) goed om te weten wat er zoal in zit. Alleen jammer dat ze met een cnc er leica op gefreesd hebben. :-(  de staat is uiteraard niet zo best: doeken verhard, sluitertijden? maar leuk om eens zo'n zorki in mn handen gehad te hebben. Ik kwam er wel achter dat het niet mijn type camera's is. heb toch liever mijn robot royal.

Moet je voor de grap eens op Ebay kijken wat er voor een nep Leica wordt gevraagd en of geboden  ^D
Voor dat geld heb je meestal nog een gave Leica II.
Omgekatte Zorki's en Fed's zijn zelden bruikbare camera's.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2019, 14:55:44 »
Ja, dat is ebay..

ik noem het niet voor niets rarebay. en een paar keer op de 0 drukken kost niets he?
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2019, 19:35:17 »
Een camera helemaal uit mekaar halen zal mij ook wel gaan lukken. Maar weer in mekaar en dat die ook werkt, is toch nog wel een kunst.
Het aantal onderdelen lijkt wat weinig, maar schijnbaar kan je hiermee een werkende camera in mekaar schroeven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2019, 19:52:55 »
De Zorki (1) en de Fed (1) zijn min of meer kopie├źn van de Leica II en het aantal onderdelen is echt het minimum om een werkende camera te krijgen.

Een camera is ook niets meer dan een lichtdicht kastje met een sluiter, de meetzoeker is er bovenop geschroefd en staat verder los van het sluitermechanisme dit in tegenstelling tot een spiegelreflex waar de spiegel en sluiter gesynchroniseerd zijn zodat de sluiter pas in beweging komt als de spiegel bijna boven is.

Een camera helemaal uit mekaar halen zal mij ook wel gaan lukken.

Nou zelfs dat lukt niet iedereen, ik heb wel eens camera's in handen gehad waarvan ik het idee had dat men het concept schroef niet helemaal begreep en de de camera maar met geweld had geopend, schroeven door het schroefgat getrokken, borg schroefjes laten zitten en dan maar met bankschroef en waterpomptang de borging proberen te doorbreken.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2019, 01:45:17 door Fred »

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2019, 14:44:58 »
Ik moet toch eens opzoek naar een Zorki, best wel leuk.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2019, 16:49:22 »
Ik moet toch eens opzoek naar een Zorki, best wel leuk.

Kijk of je er een af kan halen als je deze koopt, op dit moment stijgen de prijzen behoorlijk en als je voor veel geld een laat opsturen dan weet je nooit wat je koopt en/of er verkeerd aan is gerommeld.
Advertenties met "sluiter klinkt op gehoor goed" zeggen niets over de tijden, alleen maar dat de sluiter klik doet.
Ik heb hier een Zorki-4 die ik nog onder handen moet nemen en hij doet klik op alle tijden maar 1/1000 is niet sneller dan 1/74  :'D

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2019, 11:18:36 »
Daar zal ik zeker rekening mee houden en misschien eens naar een beurs gaan.
Is er nog voorkeur van types, zat te denken aan een 1B of 1C.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2019, 11:33:23 »
Vanaf de 1c is de body iets steviger aan de onder en bovenkant en vanaf de 1d is ook een verdikking rond de objectief flens aangebracht.
Verder kijken of de meetzoeker nog helder is, de halfdoorlaatspiegel heeft normaal niet veel te lijden maar kan toch verweerd zijn, hier past een spiegeltje van de Leica II in en daar is nog wel aan te komen.
Sluiterdoek is ook te vervangen maar als de rest van het mechaniek teveel beschadigd of versleten is dan wordt dat al een stuk lastiger.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2019, 11:55:23 door Fred »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2019, 15:58:03 »
Ik ben verder gegaan met de Zorki 1b te restaureren, alle sluitertijden waren veel te snel en dan heb ik het over meer dan 50% te snel dat is nou net even te veel van het goede.
De spanning op de veren was zo laag dat de sluiter nog steeds te snel en met een te lage veerspanning ook te onstabiel werd.

Ik dacht een oplossing te hebben gevonden in het maken van een andere selector schijf met de tijden iets verschoven.
(2e gordijn sluit later)

De selectorschijf werkte op alle tijden t/m 1/200 maar 1/500 was nu veel te laag (kreeg deze niet sneller dan rond de 1/280).
Uiteindelijk de oude selectorschijf weer terug gezet en de positie van de gordijnen wat aangepast en dat gaf het gewenste resultaat al zijn de langszame tijden nog steeds een fractie te snel maar dat valt binnen de tolerantie we hebben het tenslotte wel over een camera van rond de 70 jaar oud.  ^^

De gereviseerde Zorki.

Meetzoeker krijg ik helaas niet afgesteld, de meetzoeker moet ik of vervangen of kijken of deze te herstellen is de verticale uitlijning blijft niet staan, waarschijnlijk heeft de prisma teveel verticale speling, alle schroeven zitten in ieder geval vast.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2019, 18:31:53 »
Zit weer mooi in mekaar.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2019, 21:16:48 »
Fred je hebt weer keurig en mooi gewerkt. Mag weer bij de verzameling gaan staan.
Gr. Joop