Auteur Topic: Wat als je je papier niet genoeg spoelt?  (gelezen 563 keer)

Offline jtlns

• Regelmatige bezoeker
  • **
Wat als je je papier niet genoeg spoelt?
« Gepost op: 9 april 2019, 10:35:23 »
Hoi, ik vraag me af wat het risico is om je papier niet genoeg te spoelen/wassen op het einde van het print proces? Ik heb (nog) geen systeem om continu lopend water te gebruiken om papier te spoelen/wassen. Daarom spoel/was ik m'n papier nu in gewone bakken waar ik af te vers water in laat lopen, en de prints onder de kraan spoel. Stel dat ik niet genoeg spoel/was, waaraan kan ik dit dan zien? Zie je dit onmiddelijk, of gaan de prints later pas problemen krijgen?

Ik vermoed dat dit voor RC papier niet zo'n probleem is, maar ik gebruik ook fiber based papier ...

Bedankt!
Jan

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Re: Wat als je je papier niet genoeg spoelt?
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2019, 12:23:05 »
dan blijven er chemicaliën achter in je papier, dat zich later in de tijd zal tonen in de vorm van vlekken (bruin) .Het is een goed idee om je pas gefixte prints eenst even te spoelen, voor je ze in een bak laat weken, anders trekt de chemie juist in het papier...

Offline jtlns

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2019, 12:30:46 »
dan blijven er chemicaliën achter in je papier, dat zich later in de tijd zal tonen in de vorm van vlekken (bruin) .Het is een goed idee om je pas gefixte prints eenst even te spoelen, voor je ze in een bak laat weken, anders trekt de chemie juist in het papier...
Bedankt! Op welke termijn ga ik die vlekken zien? Is dat vlak erna, of weken/jaren erna? Ik heb prints van enkele maanden oud en daar zie ik bijv geen vlekken op. Mag ik dan concluderen dat m'n techniek ok is?

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2019, 12:44:36 »
Het effect laat zich doorgaans pas na enkele jaren zien en dan is er niets meer aan te doen.

gary

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2019, 14:03:44 »
RC papier is na 30-120 seconden voldoende uitgespoeld bij een watertemperatuur van meer dan 20 graden.
Fiber papier moet echt minstens 30 minuten spoelen. Problemen ga je pas na een paar jaar zien. Kan zelfs pas na 20-30 jaar zichtbaar worden.

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2019, 16:37:17 »
Misschien moet je eens kijken naar de laatste aflevering van Shoot film like a Boss, daar in maakt hij een DIY spoel systeem voor zijn fibre papier.
Hier de link [URL]https://youtu.be/g45JzioQU7s/[URL]

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2019, 17:51:54 »
Misschien moet je eens kijken naar de laatste aflevering van Shoot film like a Boss, daar in maakt hij een DIY spoel systeem voor zijn fibre papier.
Hier de link https://youtu.be/g45JzioQU7s

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
:)

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2019, 18:01:02 »
Veiligheidsmarges hebben de neiging om te groeien.  Iedereen gooit er een schepje bovenop, 'voor de zekerheid'.  De resultaten zie je toch pas na jaren, en lang niet iedereen houdt van elke print bij hoelang en waarin deze gewassen is.  Dus tegen de tijd dat je gele vlekken ziet weet je niet meer wat er verkeerd is gegaan.

Dit is wat Ilford aanraadt voor FB-papier

Het lijkt in ieder geval belangrijk te zijn om niet te over-fixeren, iets wat ik nog wel vaak doe.

Edit: en 1+4 fixeer, ipv. 1+9 ...
« Laatst bewerkt op: 9 april 2019, 18:07:30 door michiel »
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

topsecret-dna