Auteur Topic: Foma 200 - wat is dit  (gelezen 575 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Foma 200 - wat is dit
« Reactie #15 Gepost op: 8 april 2019, 00:55:25 »
Dit is onzin
Ik gebruik Rodinal/R09 al jaren voor HP5+ en nooit problemen gehad. Je lieverd wel iets in op de gevoeligheid van je film, hoewel ik daar zelf nooit zo op heb gelet.
De huidige versie van Rodinal/R09 blijkt wat gevoeliger voor veroudering dan de oude formules, dus dat zou de oorzaak kunnen zijn.

Rodinal is niet alleen gevoeligheid verlagend daar kan je rekening mee houden door langer te belichten maar Rodinal geeft de korrel haarscherp weer en boven de 100 asa kan die korrel te dominant worden. HP5 + ontwikkelde ik in Ilfosol-S (ook al geen fijn korrel ontwikkelaar) film belichten als 225 asa en dan 20% korter ontwikkelen dan de opgegeven tijd gaf acceptabele resultaten, misschien gaat dat met Rodinal ook wel maar ik heb nooit Rodinal gebruikt voor films boven de 100 asa (die belichte ik dan als 50 of 80 asa) en ook hier weer een 15 á 20% kortere ontwikkeltijd aanhouden.

Als ik kwaliteit wil dan gebruik ik afhankelijk van de situatie Ilford Pan F+ of FP4+ maar om camera's te testen en voor foto's waar de kwaliteit minder belangrijk is gebruik ik Fomapan 100, die emulsie heeft gewoon wel iets ondanks de tekortkomingen.

Fomapan is voor mij zeker geen waardeloos product, de film heeft gewoon iets nostalgisch.
Als ik de foto's zie welke mijn opa zo'n 70 jaar geleden heeft gemaakt met films die vergelijkbaar zijn met Fomapan dan is er technisch van alles op aan te merken maar inhoudelijk waren het gewoon heerlijke foto's.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #16 Gepost op: 8 april 2019, 09:14:43 »
voor foto's waar de kwaliteit minder belangrijk is gebruik ik Fomapan 100, die emulsie heeft gewoon wel iets ondanks de tekortkomingen.

Fomapan is voor mij zeker geen waardeloos product, de film heeft gewoon iets nostalgisch.
Als ik de foto's zie welke mijn opa zo'n 70 jaar geleden heeft gemaakt met films die vergelijkbaar zijn met Fomapan dan is er technisch van alles op aan te merken maar inhoudelijk waren het gewoon heerlijke foto's.
Zo is dat  ^^
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 8 april 2019, 13:58:53 »
En nu ging het ineens weer helemaal goed. Geen kras te zien.
Dezelfde film met hetzelfde batchnummer
Dezelfde camera
Dezelfde achterwand
Dezelfde fles ontwikkelaar
Dezelfde fixeer
Dezelfde ontwikkeltank
Dezelfde spiraal
Dezelfde tijd
Dezelfde agitatie
Dezelfde temperatuur

Alleen een ander rolletje. Ra, ra, politiepet!  ^^

https://www.analoogfotoforum.nl/index.php?topic=25391.new#new

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 8 april 2019, 23:40:04 »
Ja die stippen is wat anders, dat zijn geen breukvlakjes maar verklontering van zilver kristallen. Iets is daar niet goed gegaan met het fixeren.

Wat is "iets"? Fixeer te koud, te oud of te kort?

Dacht dat ie om moest slaan qua kleur. Maar zal hem de volgende keer verversen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 9 april 2019, 00:23:01 »
De stippen op de foto zijn zwart dus dat zouden op de film dus nooit stofjes of verklonterde zilver kristallen kunnen zijn eerder het ontbreken van zilver.

Naar mijn idee is het gewoon een emulsie fout zoals al eerder door diverse regeerders is opgemerkt.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 9 april 2019, 08:04:59 »
Wat is "iets"? Fixeer te koud, te oud of te kort?

Dacht dat ie om moest slaan qua kleur. Maar zal hem de volgende keer verversen.
De fixeer is de boosdoener niet. Zoals Fred al zegt, het zijn gaatjes in de emulsie en die heb ik nog nooit zien ontstaan door het gebruik van oude fixeer.
En het moet wel heel erg te koud of te warm zijn geweest maar dan nog zou het er heel anders uitzien. Meer als barstjes in alle richtingen. Craquelé dus.

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 9 april 2019, 20:22:08 »
De fixeer is de boosdoener niet. Zoals Fred al zegt, het zijn gaatjes in de emulsie en die heb ik nog nooit zien ontstaan door het gebruik van oude fixeer.
En het moet wel heel erg te koud of te warm zijn geweest maar dan nog zou het er heel anders uitzien. Meer als barstjes in alle richtingen. Craquelé dus.

Aha. Tja wat is iets, eigenlijk heb ik niet gemeten, denk zo'n graad of 18?
Heb contact opgenomen met de leverancier, nog wat meer foto's meegestuurd en gevraagd wat hij er van vond en of hij een voorstel heeft hoe we het gaan oplossen. Die andere vier films hoef ik niet meer.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 9 april 2019, 20:45:57 »
Aha. Tja wat is iets, eigenlijk heb ik niet gemeten, denk zo'n graad of 18?
Heb contact opgenomen met de leverancier, nog wat meer foto's meegestuurd en gevraagd wat hij er van vond en of hij een voorstel heeft hoe we het gaan oplossen. Die andere vier films hoef ik niet meer.

Je meet toch wel de temperatuur van je chemicaliën?
Voor ontwikkelaar is dat kritisch en je stopbad, fixeer en spoelwater houd je ook zoveel mogelijk die temperatuur aan 2 graden verschil tussen ontwikkelaar en de rest maakt niet zo veel uit maar een verschil van meer dan 5 graden kan reticulatie veroorzaken maar dat is bij jouw film niet het geval.

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 10 april 2019, 20:17:49 »
Je meet toch wel de temperatuur van je chemicaliën?
Voor ontwikkelaar is dat kritisch en je stopbad, fixeer en spoelwater houd je ook zoveel mogelijk die temperatuur aan 2 graden verschil tussen ontwikkelaar en de rest maakt niet zo veel uit maar een verschil van meer dan 5 graden kan reticulatie veroorzaken maar dat is bij jouw film niet het geval.
De ruimte waar ik m'n (aangemaakte) fixeer en stopbad bewaar heeft is ongeveer 18-20 graad, vandaar dat ik de temperatuur van de fixeer eigenlijk niet meer meet.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 10 april 2019, 21:38:55 »
De ruimte waar ik m'n (aangemaakte) fixeer en stopbad bewaar heeft is ongeveer 18-20 graad, vandaar dat ik de temperatuur van de fixeer eigenlijk niet meer meet.

Ik was al bang dat je de temperatuur van de ontwikkelaar ook aan het gokken was, 2 graden verschil is voor stopbad en fixeer niet zo'n ramp.

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2019, 14:18:40 »
Ik was al bang dat je de temperatuur van de ontwikkelaar ook aan het gokken was, 2 graden verschil is voor stopbad en fixeer niet zo'n ramp.
Ik beloof bij deze plechtig dat ik die in het vervolg ook in de gaten hou om eerder genoemde redenen  :D

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2019, 16:28:37 »
Mooi want wij komen het controleren.  :'D

Maar de stippen zijn niet door temperatuurverschil veroorzaakt.

Trouwens reticulatie (dus barstjes in de emulsie door temperatuurverschil) ontstaat alleen maar als het ongewenst is, als je wel bewust een gereticuleerde film wil dan lukt dat bijna nooit.  :'(