Auteur Topic: Zwarte doek voor 18x24 cm kamera  (gelezen 156 keer)

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
Zwarte doek voor 18x24 cm kamera
« Gepost op: 6 april 2019, 15:54:40 »
Heeft iemand een beschrijving hoe je voor een 18x24 cm camera een zwart doek maakt, ik weet niet de juiste benaming in het Engels en Duits zelfs niet in het Nederlands :'(
Maar ik denk wel dat iedereen begrijpt wat ik bedoel ' een zwart doek dus dat je over de camera legt, waar je vervolgens gedeeltelijk onderkruipt om op het matglas scherp te stellen......simpel uitgelegd dus  ::)

Offline dasca

• Vaste bezoeker
Re: Zwarte doek voor 18x24 cm kamera
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2019, 17:01:06 »
Een zwarte doek ter bescherming tegen invallend licht op het matglas moet m.i. aan een bepaald aantal voorwaarden voldoen.
Voor mijn 13x 18 camera heb ik een zwart vierkant doek van 150x 150 cm.  Voor een 8x10 is iets groter mogelijk wenselijk: liever te ruim dan te krap. De zwarte stof moet uiteraard niet lichtdoorlatend zijn.
Mijn doek is gevoerd, d.w.z. aan één kant heb ik een lichte voeringstof laten aanbrengen. Bij het werken is de lichte zijde de "buitenkant". Voordeel hiervan is dat 's zomers de lichte kant de warmte reflecteert, waardoor het relatief koel blijft onder het doek. Bijkomend voordeel is dat je het doek desgewenst kunt gebruiken als reflectiescherm. In de vier zomen heb ik loodveter laten aanbrengen. Dat zijn kettinkjes van zware kralen, die vooral gebruikt worden om gordijnen strak te laten hangen. In die functie zitten die kettinkjes uiteraard alleen in de onderzoom. Door die verzwaarde zomen valt het doek beter over de camera en de fotograaf.
Ik heb in mijn fototas ook altijd een wasknijper, waarmee ik de twee afhangende zijden van het doek aan de onderkant van de camera bij elkaar pak en samen knijp. Zo vermijd je te veel invallend licht van onderen. Bij de opname er wel aan denken het doek te verwijderen: het zijn echte windvangers.
Overigens: de Anglo-Amerikaanse naam voor de zwarte doek is focusing cloth
« Laatst bewerkt op: 6 april 2019, 17:13:06 door dasca »
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Online defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2019, 17:38:10 »
ik heb een zwart rokje dat tot net over de knie valt van de kringloop gehaald, sluit mooi rond de camera, en best modieus... (dacht ooit nog aan een zwarte minirok, maar die zijn echt te klein...)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2019, 18:33:39 »
Als je gewoon zwart doek neemt, wordt het binnenin met zonnig weer, heel gauw een hele warme benauwde bedoeling. Veel meer ervaring heb ik niet. 1 x op locatie 1, A4 foto gemaakt. Nou dat vond ik afzien, heb meer respect gekregen voor mijn kb / 6x6 camera.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2019, 20:30:10 »
Bedankt allen voor de ludieke en praktische informatie, het rokje was toch proper gewassen veronderstel ik   ;)

Online defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2019, 21:00:24 »
ze vertelde me van wel, en dan geloof ik dat..

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2019, 07:11:26 »
Ter inspiratie. Ik heb deze laten maken door een lokaal atelier. Waterafstotend zodat t ook als regenhoes kan dienen  en met ventilatiegaten onderin. Het wordt nog steeds warm, maar is wel uit te houden. http://printerattic.com/2017/06/a-custom-made-dark-cloth/
In het Engels wordt het naast een focusing cloth ook wel een dark cloth genoemd.
Roy

topsecret-dna