Auteur Topic: Oliedrukken  (gelezen 346 keer)

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
Oliedrukken
« Gepost op: 22 maart 2019, 09:27:12 »
Na nogal wat proberen en mislukken en half lukken komen er inmiddels toonbare (vind ik) oliedrukken te voorschijn uit mijn gedoe met gelatine en etsinkt.

M1 by Ko Oosterwijk, on Flickr

Pod by Ko Oosterwijk, on Flickr
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Oliedrukken
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2019, 10:01:51 »
Geweldig zeg! Het zijn net houtskool tekeningen.
Vooral het profiel vind ik mooi.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2019, 15:27:49 »
vooral de eerste is heel erg mooi!
Privacy niet belangrijk vinden omdat je niets te verbergen hebt, is hetzelfde als niet geven om vrijheid van meningsuiting omdat je niets te zeggen hebt. Edward Snowden.

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2019, 21:45:57 »
Ja, die eerste is schitterend! Waarom plaats je dit bij rariteiten?
Mvg. Robbie

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2019, 09:36:48 »
Dank voor de complimenten

Ja, die eerste is schitterend! Waarom plaats je dit bij rariteiten?

Het staat bij rariteiten omdat ik niet weet in welke andere categorie ze geplaatst zouden moeten worden. Suggesties zeer welkom.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2019, 10:14:01 »
Ja, vooral ook voor mij de eerste!

Hoe komt het verschil in 'structuur'? De eerste lijkt meer een soort 'houtskool' effect te hebben welke de tweede niet heeft.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2019, 12:28:07 »
Ja, die eerste is heel mooi. Bij de tweede overheerst de structuur te veel.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2019, 12:54:45 »
Ja, vooral ook voor mij de eerste!

Hoe komt het verschil in 'structuur'? De eerste lijkt meer een soort 'houtskool' effect te hebben welke de tweede niet heeft.

De eerste is op glad (satiné) aquarelpapier gemaakt en de tweede op ruwer papier. Bij de eerste is de inkt vooral met tamponeerkwasten opgebracht, bij de tweede met een roller. Het effect is inderdaad nogal verschillend.
Zelf vind ik de eerste ook mooier. Maar dat komt ook omdat het een plaatje van mijn geliefde is (al wel een behoorlijk tijdje geleden).

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2019, 14:12:57 »
Aha, dat is ook het probleem wat ik soms met cyanotype heb. Soms is de stuctuur in het papier te overheersend. Kan misschien mooi zijn bij bepaalde onderwerpen, maar zeker niet voor alles.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2019, 14:33:23 »
Klopt. En dan heb je hier ook nog dat er inkt opgebracht wordt met een roller. Het gevolg is dat er in de "dalen" van het papier wit blijft zitten. Het resultaat is een soort extreme grofkorreligheid met witte randjes. Het was een experiment. Mijn favoriete papier (Moulin du Roy satiné 300gr.) was uitverkocht. Maar ik vind het effect niet alleen maar vervelend. Het heeft ook wel wat.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2019, 15:09:01 »
Dank voor de uitleg
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2019, 16:00:16 »
Dank voor de complimenten

Het staat bij rariteiten omdat ik niet weet in welke andere categorie ze geplaatst zouden moeten worden. Suggesties zeer welkom.
Indrukwekkend procédé met een prachtig resultaat - vooral in de eerste foto! René Smets schrijft in zijn artikel over oliedruk op www.picto.info/ dat hij uitgaat van een groot negatief en wanneer Ko ook hiermee werkt, dan zou je de foto's in de rubriek "groot formaat"kunnen plaatsen. 
« Laatst bewerkt op: 3 april 2019, 16:05:32 door Matim »
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2019, 23:30:14 »
Indrukwekkend procédé met een prachtig resultaat - vooral in de eerste foto! René Smets schrijft in zijn artikel over oliedruk op www.picto.info/ dat hij uitgaat van een groot negatief en wanneer Ko ook hiermee werkt, dan zou je de foto's in de rubriek "groot formaat"kunnen plaatsen.

Dank voor het compliment en de suggestie. Maar helaas de originelen zijn kleinbeeldnegatieven. Met de middelen der moderne techniek worden die vergroot en geprint op een transparant. Daar wordt dan een contactafdruk van gemaakt.

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2019, 17:50:44 »
Dank voor het compliment en de suggestie. Maar helaas de originelen zijn kleinbeeldnegatieven. Met de middelen der moderne techniek worden die vergroot en geprint op een transparant. Daar wordt dan een contactafdruk van gemaakt.
Begrepen. Dan publiceer je ze óf zoals nu onder "Rariteiten" óf onder "Kleinbeeld", want daar staat immers bij: 'Plaats hier je foto's gemaakt met een kleinbeeldcamera (35mm)'. De opwerking beschouw je dan als fotografisch procédé. Máchtig interessant!
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.