Auteur Topic: Lamp vergroter vervangen door led lamp?  (gelezen 1577 keer)

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Lamp vergroter vervangen door led lamp?
« Reactie #30 Gepost op: 24 maart 2019, 09:50:55 »
Hele discussies hier, leidend tot het advies om toch 70 watt gloeilampen te gebruiken, maar laat eens resultaat zien uit een conventionele vergroter met LED. ::)
Van gloeilampen moeten we af.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #31 Gepost op: 24 maart 2019, 10:10:52 »
Daar zitten allerlei haken en ogen aan vast die uiteindelijk met veel moeite door Heiland Electronics GmbH in Duitsland zijn opgelost. Het werkt perfect maar kost me wel een duit in het zakje. Maar voor sommige vergroters waar een conventionele lamp niet meer voor gemaakt wordt, bv. de Leitz V35 A.F. is het een mooie oplossing.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 24 maart 2019, 10:51:35 »
Ik heb zelf een Durst condenser vergroter die met een spiegel werkt. Led lampen kun je daarin volgens mij niet makkelijk gebruiken omdat de lichtbron in een led lamp in de voet van de lamp zit en niet in de kern van de bol zoals in een gloeilamp. Bij een Opemus komt het licht van bovenaf en ik denk dat je dan zonder al te veel problemen wel een sterke led lamp zou moeten kunnen inzetten. E27 bolletje led is meestal gewoon een forse led met daar overheen een diffuser.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 24 maart 2019, 10:55:30 »
Maar duur zijn ze niet dus je moet het gewoon proberen en dan kleurtemperatuur 2700 nemen. Die ligt het dichtst bij een gloeilamp. Natuurlijk gaan alle filterwaarden die je met een gloeilamp gebruikte, opnieuw beoordeeld moeten worden, net als je belichtingstijd.

Offline Arom

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2019, 16:39:12 »
Voorlopig eerst maar eens de lamp vervangen voor een 75W. exemplaar. ( op jullie advies) Vandaag een stuk of 10 printjes gemaakt en de instellingen genoteerd. Binnenkort een led lamp monteren en dezelfde printjes nogmaals maken. Ik hou jullie op de hoogte.
Groets
Arrie
Leica IIIF, Mamiya 645E, Zorki 4, Nikkormat FN, Contaflex, Zorki6, Contax 139Q, Contax167, Zenit Sniper FS3, Beirette,

WishList:  Arax. 6x6

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2019, 16:52:33 »
Voorlopig eerst maar eens de lamp vervangen voor een 75W. exemplaar. ( op jullie advies) Vandaag een stuk of 10 printjes gemaakt en de instellingen genoteerd. Binnenkort een led lamp monteren en dezelfde printjes nogmaals maken. Ik hou jullie op de hoogte.
Groets
Arrie
Succes!

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2019, 19:49:37 »
Ik heb met RGBW powerleds een lichtbron genaakt.
Condensors eruit en melkplas erin.
Je kiest dmv een schakelaar met welke kleur je belicht.
Ik gebruik groen en blauw voor respectievelijk de zachte en harde gradatie, splitgrade printing dus.
Bij heiland werkt dit ook zo, alleen dan automatisch.
Een kip sprak peinzend tot een ei:
‘Wie was er eerder: ik of jij?
De wijsbegeerte mag misschien op deze vraag geen antwoord zien,
maar ik heb, wat men ook mag zeggen,
nog nooit een ei een kip zien leggen.’

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #37 Gepost op: 29 maart 2019, 09:02:31 »
Nog een keertje mijn testen en ervaringen:

a) Voor kleine formaten (zoals 9x13 papier) afdrukken een 'gewone' 75 Watt vergroterlamp gebruiken, ik werk met losse filters met multicontrast-papier en dan heb je nog een redelijke vergrotingstijd, maar wil je wat futselen dan wat meer diafragmeren of een ND-filter ertussen, of een ander type/merk papier.

b) Multi-contrast-papier met gewone huishoud-LED-lampen is een ellende om goed te krijgen met multi-contrast-papier. Grote verschillen met korte belichtings-tijden in de hardheid. 3x 1 seconden is ineens iets heel anders dan 1x3 seconden niet alleen in belichtng maar ook in hardheid doordat het spectrum wisselt.

c) voor grotere papierformaten waar je anders misschien in de minuten belichtingstijd komt is het gebruik van een 150 Watt vergroterlamp prettig. Stukken kortere belichtingstijd.
Zeker met KB-negatieven omdat je geen condensors wisselt en dus maar een heel klein deel van het licht door je negatief laat schijnen (licht wordt verdeeld over het hele oppervlakte van 6x6+ in de negatiefhouder).
Wel opletten: net als tussen elke vergroterlamp: hardheid en ook belichtingstijd opnieuw uittesten want er is verschil.

d) vast-contrast-papier (ja, dus gradatie 3 of 4 bijvoorbeeld, zonder filters) werkt bijna perfect met LED-lampen, maar probleem met tijden blijft wel gelijk: 1x4 seconden is anders dan 4x1 seconden terwijl dat met de normale gloei-vergroterlamp weinig of niets uitmaakt.

Verschillen worden nog groter als je zoals ik voedt vanuit accuspanning en een inverter (elektriciteits-aansluiting is nogal afhankelijk van de buren...) omdat de opstartpiek van veel LED-lampen (elektronica) niet gunstig is, nog erger dan met de vergroterlamp en een 300 Watt inverter vaak de sinus-golf niet eens aankan bij het starten (oscilloscoop gebruiken om zichtbaar te krijgen). Omdat de meeste LED-lampen geen mooie sinus-golf op het net blijven houden (ze gebruiken pieken) is de spanning instabieler ook na starten. Verschillen in netspanning hebben wel minder invloed op de felheid van de lamp, bij de meest geteste LED-lampen.

Levensduur van LED-lampen (standaard huishoud) is erg laag bij gebruik als vergroterlamp door het frequent aan- en uitschakelen. 100 uur in totaal of 150 uur is wel haalbaar, terwijl zo'n 1000 uur met een vergroterlamp.
Bij mijn workflow gaat de lamp voor de test-strookjes ook eerst elke seconde uit en aan (wisseling van de teststroken met scherpe lijnen, gebruik makend van de vergroterklok) dus voor een test van bijvoorbeeld 35 seconden is de lamp al 34 keer uit en weer aan gefloept.
Als je dus 10.000 keer aan/uit mag en dat telkens maar 1 seconde is...
vanwege het verschil tussen continue branden gedurende 35 seconden of 35x 1 seconden moet de foto ook belicht worden met 35x1 seconden wat niet handig werkt maar ook betekent dat de lamp ook kort meegaat door het telkens starten en stoppen.
Bij een film van 30 afdrukken zit je dus op in ieder geval 2x teststrookjes a 20 keer gemiddeld en 1x afdruk a 10 keer gemiddeld is 50x aan/uit per afdruk, is 1500 keer start-stop.
10.000/1500 = ong. 7 films voor die lamp.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #38 Gepost op: 29 maart 2019, 09:50:59 »
Ik heb met RGBW powerleds een lichtbron genaakt.

Heb je er patent op aangevraagd of kan je hier laten zien hoe dat er uit ziet  :D

De meeste kleurenkoppen werken met halogeen lampen. Ik neem aan dat die er ook uit gaan. Wat doen we daarmee?

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #39 Gepost op: 29 maart 2019, 10:20:47 »
Dat er "vroeger" halogeenlampen werden gebruikt is geen reden om ze te blijven produceren.
Uiteindelijk zul je kleurenkoppen moeten afschrijven.
Óf ombouwen naar LED.
Of misschien wel tot elektronenflitskop. ^^ Met hulpledje voor scherpstelling.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #40 Gepost op: 29 maart 2019, 13:15:43 »
Dat er "vroeger" halogeenlampen werden gebruikt is geen reden om ze te blijven produceren.
Uiteindelijk zul je kleurenkoppen moeten afschrijven.
Óf ombouwen naar LED.
Of misschien wel tot elektronenflitskop. ^^ Met hulpledje voor scherpstelling.
Waarschijnlijk vinden ze over zoveel jaar heel duidelijk uit dat LEDs hele grote (milieu) nadelen hebben en moeten die weer zo snel mogelijk verbannen worden.
Net als dat asbest een aantal jaren geleden de redding voor zoveel dingen was maar dat de nadelen later naar voren kwamen.
LED's geven bij de fabrikage en gebruik in hun levensduur een heel andere belasting van het milieu dan gloeilampen of halogeenlampen, ik denk in veel gevallen zijn gloeilampen nog een beter alternatief voor het milieu voor vergroters dan lampen met veel elektronica die je zo weg gooit omdat ze op een andere manier gebruikt dan waar ze voor bedoeld zijn.
Maar misschien is naderhand gezien de 'ouderwetse kaars met sluiter' nog een beter alternatief dan in een energie-centrale brandstoffen omzetten in elektriciteit om die dan vele kilometers verder om te laten zetten in een beetje licht en veel warmte(-verliezen) in kabels etc.

Als je een 'huishoud-LEDlamp' wilt gebruiken kan je die beter constant aan laten staan en met een diafragma en sluiter de belichtingstijd regelen dan met het in en uitschakelen van de lamp, of idd omgaan naar meer-kleuren systeem (met bijv. LED's) en een mengbox.
Of in combinatie: een regelbare RGB-lamp plaatsen in je vergroter en daar een sluiter voorplaatsen. De lamp regel je dus met de mengkleuren in voor de juiste hardheid (ja, dit werkt echt!) en de belichtingstijd bepaal je met de sluiter. Je maakt dus in wezen een echte aanpassing op je vergroter om de nieuwere techniek te kunnen gebruiken.

Ik kan voorlopig vooruit met m'n lampen waar ik naar terug gegaan ben: opaallampen op gloeilamp-basis. Die passen gewoon het beste bij mijn vergroters. En warmte: ik hoef de elektrische verwarming minder hoog te zetten als mijn vergroter aan is dus wat de warmte betreft 100% rendabel en is een gloeilamp waarschijnlijk milieutechnisch beter dan die elektrische kachel hoger te zetten en een LED-alternatief te bouwen.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #41 Gepost op: 29 maart 2019, 13:54:51 »
Ik heb alles LED en in de schuur en zolder TL. Deels Ali E. en Action.
Alleen een gloeilamp in de WC....

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #42 Gepost op: 29 maart 2019, 14:33:46 »
Heb je er patent op aangevraagd of kan je hier laten zien hoe dat er uit ziet  :D

De meeste kleurenkoppen werken met halogeen lampen. Ik neem aan dat die er ook uit gaan. Wat doen we daarmee?

Jon

Haha nee geen patent ^D
Niks moeilijks aan eigenlijk.
Ik heb een aluminium plaat van 20x20 cm op de plek waar de lampenkop boven de condensor zat, gemonteerd.
Op deze plaat zitten 10 RGBW powerleds van Cree. Type is Cree XLamp MCE RGBW Led
Deze in serie geschakeld en constante stroombron op 400 mA afgeregeld.
Waar eerst de condensor zat ligt nu een plexiglas melkglas om het licht diffuus te maken.
Schakelen tussen de 4 kleuren doe ik met een 4 standen schakelaar.
Het totaal geeft een mooi egale uitlichting, geen spots te bekennen.

Die Cree LEDs zitten overigens ook in de Heiland kop voor een Focomat 35. Heb eens een keer een issue met die kop voor een vriend opgelost. Een LED was stuk.

Een kip sprak peinzend tot een ei:
‘Wie was er eerder: ik of jij?
De wijsbegeerte mag misschien op deze vraag geen antwoord zien,
maar ik heb, wat men ook mag zeggen,
nog nooit een ei een kip zien leggen.’

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #43 Gepost op: 1 april 2019, 20:04:05 »
Hele discussies hier, leidend tot het advies om toch 70 watt gloeilampen te gebruiken, maar laat eens resultaat zien uit een conventionele vergroter met LED. ::)

Voor het milieu zijn dokawerkers natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat.  Maar ik had precies hetzelfde gevoel: gisteren heb ik wat uitgeprobeerd in de doka, en daar werd het voordeel van een led-lamp al snel duidelijk:  op een mooie lentedag wordt het al snel bloedheet in zo'n hokje, en als je mensen vertelt dat je in het weekeinde zwetend en halfnaakt in een donkere kamer hebt staan friemelen denken mensen daar tegenwoordig andere dingen bij.

Een 10.5W LED-lamp helpt je dus je decorum te behouden.  Dit zijn proefsnippers van twee lampen.  Een Philips Photocrescenta 150W (Made in Holland, dus een oudje).  En een Philips CorePro LEDbulb 3000k, 10.5W, wordt verkocht als 'equivalent aan' 75W.

A: Photocrescenta: Graad 00, 64-4s belichting
B: CorePro, Graad 00, 64-4s belichting
C: CorePro: Graad 3, 64-4s belichting
D: PhotoCrescenta: Graad 3: 64-4s belichting
E: CorePro: Graad 5: 64-4s belichting
F: PhotoCrescenta: Graad 5: 64-4s belichting

De stappen zijn telkens in stops, dus 64-32-16-8-4

Mijn eigen observaties:  Op graad 5 zie ik wel wat verschil (dat had ik misschien over moeten doen).  Op graden 00 en 3 zie ik weinig verschil.

Ik heb geen dokatimer die reproduceerbaar op een seconde kan belichten, dus de claims van elvin kan ik niet ontkrachten of bevestigen.  De Doka leent zich natuurlijk voor oneindige fijnslijperij; zelf belicht ik nooit in stapjes van een seconde.  Maar zelf zou ik denk ik goed met een LED-lamp uit de voeten kunnen.

Of ik ook ga wisselen?  Ik had verwacht dat er ongeveer een stop verschil zou zijn in de belichtingstijden van de lampen, aangezien het gespecificeerde vermogen van de CorePro precies de helft van de Photocrescenta is.   Maar een nieuwe CorePro '75W' lijkt, binnen een stop, ongeveer even hard te belichten als een Photocrescenta 150W van onbekende, en waarschijnlijk bejaarde leeftijd.  Da's jammer, ik wilde eigenlijk wat minder licht in de Doka.   Misschien dat ik het 40W-model ga bestellen ...

Levensduur van LED-lampen (standaard huishoud) is erg laag bij gebruik als vergroterlamp door het frequent aan- en uitschakelen. 100 uur in totaal of 150 uur is wel haalbaar, terwijl zo'n 1000 uur met een vergroterlamp.

De gespecificeerde levensduur van Opaallampen zit eerder rond de 100u (sommige halen natuurlijk met gemak het dubbele daarvan, en andere zullen al eerder stuk zijn).  Ik zou niet willen wedden dat ze de wedstrijd met een LED-lamp winnen.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #44 Gepost op: 28 april 2019, 16:08:03 »
De betreffende Philips lamp is al jaren niet meer te koop. Je kunt een V35 ombouwen voor een LED lichtbron van Heiland. Het Rood filter heb je dan ook niet meer nodig. Kan ook gecombineerd worden met een Split grade systeem.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

topsecret-dna