Auteur Topic: Mijn eerste kennismaking met analoog  (gelezen 604 keer)

Offline Denzoil

• Nieuw
  • *
Mijn eerste kennismaking met analoog
« Gepost op: 13 maart 2019, 20:13:01 »
Allereerst dank voor de tips m.b.t. het fotorolletje en het resetten van de teller. Een paar zondagen terug eindelijk de camera bij de hand genomen en op stap geweest met een Fodor B. Ik heb mijn spiegelreflex gebruikt als lichtmeter (Meervlaksmeting + Iso 400 + 35 mm). En de instellingen van de twinreflex genoteerd.

Foto's zijn een tikkeltje overbelicht (de één wat meer dan de ander). Maar ik ben blij verrast met het resultaat en het effect. Vooral de DOF is erg mooi.

Het analoog fotograferen is best een uitdaging. Maar ook best prettig dat je gedwongen wordt na te denken over je instellingen en de compositie. Je hebt maar 12 foto's  :D. Extra spannend is dat je niet exact het resultaat weet. (Hoewel geduld niet mijn sterkste kant is)

Zie onder het resultaat (ik heb zelfs de verleiding weerstaan om e.a. na te bewerken).

(Technische) tips zijn welkom!

Hopelijk laden de foto's een beetje. Flickr.com lijkt problemen te hebben.

Mijn eerste analoge foto. Wel wat overbelicht (was ook veel licht). Maar toch mooi geworden.
Details: F12 - 1/300

Direct mijn favoriet. De DOF is echt prachtig op deze camera.
Details: F5,6 - 1/100

Ik had een tikketje dichterbij moeten staan en het was nogal zonnig. Kleuren wel mooi.
Details: F5,6 - 1/80

Details: F22 - 1/200

Details: F11 - 1/300

Ook één van mijn favorieten.
Details: F5,6 - 1/100

Resolutie wat mij is toegestuurd vind ik niet echt heel hoog. Wanneer ik het rolletje thuis heb ga ik proberen de foto's met mijn spiegelreflex te digitaliseren. Dat schijnt ook goed te kunnen.

Ik ga in ieder geval nog een paar keer op pad met de camera (sowieso nog 4 rolletjes  :D ).

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Mijn eerste kennismaking met analoog
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2019, 20:30:51 »
De Fodor B doet het niet slecht. Dit is een Japanse twee-oog die onder de Nederlandse handelsnaam Fodor verkocht werden.

Ik denk dat de 1/300 wel eens wat traag kon zijn.

Waar zijn deze foto's gemaakt? Lijkt me wel een leuke plek.

Jon

Offline Denzoil

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2019, 20:38:13 »
De Fodor B doet het niet slecht. Dit is een Japanse twee-oog die onder de Nederlandse handelsnaam Fodor verkocht werden.

Ik denk dat de 1/300 wel eens wat traag kon zijn.

Waar zijn deze foto's gemaakt? Lijkt me wel een leuke plek.

Jon

Die 1/300 is inderdaad wat traag nog. Helaas de minimale stand. Maar ik had nog heel wat diafragma stops over, dus overbelicht had de foto niet hoeven zijn. Maar goed, ik had ook geen idee van de uitkomst ;-). Volgende keer iets beter.

Foto's zijn genomen in omgeving Stadskanaal. De roestige / uitgebrande trein kun je vinden bij het Museumspoorlijn STAR.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2019, 17:58:32 »
Puik resultaat met als uitschieter nr2 dat vond je zelf ook  ;)

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2019, 23:23:56 »
Goed bezig!

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2019, 01:02:12 »
fijne foto's! iets overbelicht maar plezant!

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2019, 18:34:28 »
Ha, de Rode Loper herkende ik.  Mooie foto's, de STAR wil ik ook nog es heen binnenkort.

Welke film heb je gebruikt?

Offline Denzoil

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2019, 11:05:21 »
fijne foto's! iets overbelicht maar plezant!

Dank! Inderdaad wat overbelicht. Heb mijn dslr gebruikt als lichtmeter. Maar indien iemand nog tips heeft voor een accurate lichtmeting met dslr hoor ik die graag.

Ik heb ze bewust niet nabewerkt. Dus kan ik nog e.a. kunnen corrigeren.

Overigens had ik bij de eerste foto volgens mij zelf de sluiter vertraagd door mijn pink verkeerd te plaatsen  ;)

Ha, de Rode Loper herkende ik.  Mooie foto's, de STAR wil ik ook nog es heen binnenkort.

Welke film heb je gebruikt?

Porta 400 (misschien niet het meest geschikt voor landschappen?) maar leek me een veilige lichtgevoeligheid om mee te testen.

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2019, 19:53:02 »
Ach, niet geschikt, niet geschikt. Het is er niet voor op de markt gezet, maar het kan prima ;) Met zonnige omstandigheden vind ik ISO 400 wel aan de hoge kant.

Dus zou eerder voor ISO 100 of 160 gaan

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2019, 11:16:08 »
Denzoil,

Ik weet niet of je camera over spotmeting beschikt, maar zet 'm daar maar eens op. Meet bij een negatiefilm bijna altijd op de schaduwen. Niet de gitzwarte schaduwen, maar de schaduwen met nog genoeg doortekening. Als je dan op die schaduw meet, neem je die belichting 1 a 2 stops krapper. Ikzelf, meet altijd (bijvoorbeeld een muur) op een schaduw met veel doortekening en stel de belichting dan 1 stop krapper in. Dus meet je f/11, 1/60ste bij ISO 400, dan stel je in: f/11, 1/125ste bij ISO 400. Ikzelf, doe dat altijd met de sluitertijd, omdat ik niet wil dat mijn scherpte/diepte veranderd als ik aan het diafragma zou komen. Eigenlijk, plaats je de schaduw dan naar zone 4...

Een 400 ISO film, is bij zonnig weer helemaal geen probleem. Is misschien zelfs beter, omdat gevoeligere films vaak wat minder contrastrijk zijn. Een tip: Belicht je 400 ISO kleurennegatieffilm bij zonnig, contrastrijk weer eens op 200 ISO. Ontwikkeling, hoeft bij C-41 dan niet aangepast te worden!

Portra 400, is prima geschikt voor landschappen, hoor. Waarom niet...? Elke film is geschikt onder bepaalde omstandigheden... Portra 400, is enorm geschikt in contrastrijke omstandigheden...

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2019, 14:38:06 »
De dof is mooi ?? >:D
Wim

Offline Denzoil

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2019, 13:59:22 »
Denzoil,

Ik weet niet of je camera over spotmeting beschikt, maar zet 'm daar maar eens op. Meet bij een negatiefilm bijna altijd op de schaduwen. Niet de gitzwarte schaduwen, maar de schaduwen met nog genoeg doortekening. Als je dan op die schaduw meet, neem je die belichting 1 a 2 stops krapper. Ikzelf, meet altijd (bijvoorbeeld een muur) op een schaduw met veel doortekening en stel de belichting dan 1 stop krapper in. Dus meet je f/11, 1/60ste bij ISO 400, dan stel je in: f/11, 1/125ste bij ISO 400. Ikzelf, doe dat altijd met de sluitertijd, omdat ik niet wil dat mijn scherpte/diepte veranderd als ik aan het diafragma zou komen. Eigenlijk, plaats je de schaduw dan naar zone 4...

Dank voor de tips! Duidelijk. Ik neem de mee met het volgende rolletje!

Citaat
"Een tip: Belicht je 400 ISO kleurennegatieffilm bij zonnig, contrastrijk weer eens op 200 ISO. Ontwikkeling, hoeft bij C-41 dan niet aangepast te worden!"
Die snap ik niet helemaal. Bedoel je in de ontwikkeling? Of bij de lichtmeting / instelling.

De dof is mooi ?? >:D
Wim

De "wazige" delen. Diafragma eigenlijk. Deze hebben een heel eigen effect.

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2019, 22:06:18 »
Bij het maken van de foto doen alsof het ISO 200 is wordt er bedoeld Denzoil ;)

Ik belicht overigens geen stop over. Opzich heeft kleuren negatief wel een stop speling beide kanten op, die houd ik liever. Afgelopen maand te rollen Portra volgeschoten op ISO 320, maar dat was meer omdat de film sinds 2012 verlopen was.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2019, 23:35:59 »
Citaat
Die snap ik niet helemaal. Bedoel je in de ontwikkeling? Of bij de lichtmeting / instelling.

Denzoil,

Je ISO van je camera op 200 ISO instellen. ;) Als je het rolletje dan ter ontwikkeling aanbied, hoef je niet te zeggen dat het rolletje op 200 ISO is geschoten.

Ernst- Jan,

Kleurennegatiefilm, belicht ik bijna altijd 1 stop ruimer. Dat bevalt mij persoonlijk, een stuk beter. Voor mij geeft dat een veel mooiere doortekening in de schaduwen. En, omdat ik altijd film scan, is het makkelijker te scannen. Ik schiet alleen de boxspeed, bijvoorbeeld ISO 400, als ik niet vanaf statief fotografeer en het uit de hand moet en ik een acceptabele nog redelijke snelle sluitertijd wil om vanuit de hand te kunnen fotograferen, zonder dat de sluitertijd té lang wordt. Ik fotografeer bij landschap, bijna altijd met statief. Dus een langere sluitertijd maakt bij mij meestal niet uit. Overigens, wanneer het uit de hand moet en ik heb bij 400 ISO nog geen acceptabele sluitertijd om vanuit de hand te kunnen fotograferen, dan schroom ik er ook niet voor om de kleurennegatieffilm te pushen naar 800 of 1600 ISO, maar liever niet. Voor Denzoil: Als je kleurnegatief pusht, bijvoorbeeld een 400 ISO film naar 800 of 1600 ISO, dan moet je dat wél opgeven bij de ontwikkeling aan bijvoorbeeld het vaklab of degene die voor je ontwikkelt.

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 23:39:31 door Analoog82 »

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2019, 07:45:33 »
Als dit je eerste kennismaking met analoog is kan ik me voorstellen dat je analoog vaker wil zien.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik vermoed dat iig de snelle sluitertijden van je Fodor B niet kloppen.

Portra 400 heeft een enorm dynamisch bereik, nauwelijks slechter dan dat van een recente DSLR.  Één of twee stopjes overbelichten merk je nauwelijks.  Als je echt overbelichte foto's hebt zit je er een paar stops naast.

Het kán natuurlijk zo zijn dat je DSLR er naast zit, maar gegeven de keuze tussen een goed functionerende DSLR en een stukje mechaniek uit de jaren '50 (ik weet niet of de Fodor recent gereviseerd is?) vertrouw ik de eerste toch meer.

Voor Yashica-mats en vergelijkbare twee-oogcamera's worden zonnekappen verkocht op veilingsites als e-bay e.d.  Volgens mij zijn ze ge 3d-print, maar ze werken goed.  Misschien dat ze ook op je Fodor B passen.   Mijn TLR had ook last van lichtinval aan de zijkant, een zonnekap scheelt veel.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record