Auteur Topic: Onderbelichte negatieven vergroten  (gelezen 528 keer)

Offline wutske

• Nieuw
  • *
  • Het is nooit te laat
Onderbelichte negatieven vergroten
« Gepost op: 11 maart 2019, 18:38:50 »
Afgelopen maanden ben ik wat meer bezig geweest met het vergroten van zwart-wit foto's. Ik heb hiervoor een rolletje Ilford Delta 3200 gebruikt icm Fomaspeed Multigrade 313. Ik heb op dat rolletje echter wel een aantal foto's die (soms zwaar) onderbelicht zijn.
Nu is mijn vraag of die nog te redden zijn, want ik krijg nu alleen maar zeer platte, contrastloze foto's als ik probeer om de onderbelichte foto's te vergroten. Als ik wat contrast toevoeg (door meer meganta met m'n kleurkop toe te voegen) dan krijg ik al snel een veel te donkerefoto. Hoe kan ik hier alsnog iets uithalen ?

Omgekeerde vraag is ook van toepassing: hoe kan ik iets deftig krijgen uit een (zwaar) overbelicht negatief ?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Onderbelichte negatieven vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2019, 18:52:06 »
Met negatieven is het simpel, wat er niet inzit krijg je er ook niet uit.

Overbelichte negatieven met dichtgelopen lichten blijven wit zonder detail op de afdruk en dit geld ook voor onderbelichte donkere partijen die blijven zwart zonder detail op de afdruk.

Als het beeld niet al te gecompliceerd van opbouw is dan lukt het soms nog wel een beetje met doordrukken en tegenhouden.

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2019, 10:25:23 »
Wat Fred al zei: wat er niet in zit, haal je er niet uit. de opties die over blijven zijn afdrukken op maximale hardheid, lastig, kleine veranderingen in belichtingstijd hebben grote veranderingen in toonschaal, en je beeld moet dat kunnen hebben. Dit werkt meestal beter met contrast filters (gradatie 5) dan met een kleurenkop, die haalt 5 meestal niet.

Of je negatieven versterken, er zijn verschullende recepten voor, het effect is meestal gering (wat er niet is..), er is een uiterst giftige variant (met kwik) die het maksimale er uit haalt, maar die raad ik echter niet aan, tenzij je een profesionele lab uitrusting en de benodigde kenns hebt..

Succes,

Groet,

Cor

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2019, 14:34:28 »
Dergelijke negatieven vragen wat oefening en het is sterk afhankelijk van hoe onderbelicht je negatieven zijn wat je er nog mee kunt. Er zijn een paar dingen die je kunt doen.

De eerste is je vergroter zo instellen dat je het maximale contrast krijgt. Je schrijft dat dit snel te donkere afdrukken geeft en het is waar dat je belichtingstijd dan kritischer wordt, maar met een aantal proefstrookjes moet je de tijd zien te vinden dat het net goed is. Offer desnoods wat maximaal zwart. Waar het in de hoge lichten te hard wordt, kun je met een laag contrast vervolgens wat doordrukken. Lees eventueel iets over splitgrade printen.

De tweede is een setje Ilford filters kopen. De hardste gradatie die je met die filters haalt, is hoger dan die je met je kleurenkop kunt krijgen.

De derde is een #47 blauwfilter te kopen. Multigrade papier bestaat in principe uit twee emulsies: een hard werkende en een zacht werkende. Met contrast filters belicht je een deel van beide emulsies, zodat het precies goed komt. Met een blauwfilter weet je zeker dat je alleen de harde emulsie gebruikt en je krijgt nog net iets meer contrast dan met een #5 filter.

De vierde is om je negatieven met seleniumtoner te tonen. Dat geeft ongeveer een gradatie meer contrast. Dit is ook te combineren met een van de drie andere stappen.

Maar ik moet ook toegeven met Fred en Wutske dat wat niet in een negatief zit er ook niet uit te krijgen valt. 

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2019, 19:49:17 »
Wat Fred al zei: wat er niet in zit, haal je er niet uit. de opties die over blijven zijn afdrukken op maximale hardheid, lastig, kleine veranderingen in belichtingstijd hebben grote veranderingen in toonschaal, en je beeld moet dat kunnen hebben. Dit werkt meestal beter met contrast filters (gradatie 5) dan met een kleurenkop, die haalt 5 meestal niet.

Of je negatieven versterken, er zijn verschullende recepten voor, het effect is meestal gering (wat er niet is..), er is een uiterst giftige variant (met kwik) die het maksimale er uit haalt, maar die raad ik echter niet aan, tenzij je een profesionele lab uitrusting en de benodigde kenns hebt..

Succes,

Groet,

Cor

Denk dat je als particulier überhaupt niet aan kwik kunt komen.

Offline wutske

• Nieuw
  • *
  • Het is nooit te laat
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2019, 17:44:13 »
Dank jullie voor de vele tips. Ik zal zeker al eens proberen om met de losse #5 filter te werken om meer contrast te behalen en zien hoe dit werkt.

Gezien de tijdsduur veel crucialer is ga ik ook op f/11 proberen ipv f/8, dan verdubbelt de belichtingstijd en is het net iets makkelijker om de juiste instelling terug te krijgen na de proefstrookjes :)

//edit: kwik kan je wel kopen in Amerika, maar deze hobby is al ongezond genoeg dat ik er niet nog een kwik-vergiftiging bijwil :)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2019, 19:18:35 »
//edit: kwik kan je wel kopen in Amerika, maar deze hobby is al ongezond genoeg dat ik er niet nog een kwik-vergiftiging bijwil :)

Er zijn ook heerlijke recepten met Uranium(!)nitraat(!) en dokafavoriet kaliumdichromaat.  Maar volgens mij zijn de ingredienten voor de versterker op de pagina rechtsonder nog wel verkrijgbaar.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2019, 21:54:37 »
Citaat
Gezien de tijdsduur veel crucialer is ga ik ook op f/11 proberen ipv f/8, dan verdubbelt de belichtingstijd en is het net iets makkelijker om de juiste instelling terug te krijgen na de proefstrookjes

Maak je niet teveel zorgen over de verslechtering van het beeld bij f11 en je kunt ook rustig f16 proberen. De meeste mensen zullen het verschil alleen zien als ze met een loep de drukken gaan vergelijken. Overigens neemt ook een #5 filter al een hoop licht weg.

Verder is seleniumtoner een uitstekende versterker en dat is goed te krijgen. Helaas ook behoorlijk giftig. Het meer exotische pul zou ik als beginner nog even uit mijn doka willen houden.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2019, 15:10:52 »
Iets wat écht onder- of overbelicht is, daar haal je geen informatie meer uit. Dan kun de opnames net zo goed overnieuw maken. Zit er nog wel wat informatie in bepaalde delen, dan kunnen de trucs die genoemd worden, zekers gebruikt worden.

Citaat
Maak je niet teveel zorgen over de verslechtering van het beeld bij f11 en je kunt ook rustig f16 proberen. De meeste mensen zullen het verschil alleen zien als ze met een loep de drukken gaan vergelijken.

Huub,

Geheel mee eens. Praktisch niemand ziet dat!

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2019, 16:34:05 »
In de hoogste gradatie afdrukken betekend dat belichtings-tijden steeds nauwkeuriger worden, een paar tienden meer of minder maakt al het verschil, de belichtings-omvang is zeer gering, het zal veel tijd en papier kosten om het het maximum.
uit te halen.
Wim