Auteur Topic: Twijfel tussen: Olympus Trip 35 en Canonet 28  (gelezen 393 keer)

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
Twijfel tussen: Olympus Trip 35 en Canonet 28
« Gepost op: 9 maart 2019, 14:24:21 »
Hoi,

Ik twijfel enorm tussen een Olympus Trip 35 en een Canonet 28 als point and shoot camera.

Ik wil de camera gaan gebruiken, om een beetje op straat wat kiekjes te maken, waarbij ik het liefst niet teveel hoef in te stellen. Ik twijfel tussen deze twee, omdat als ik het goed heb, de Trip 2 standen als sluitertijd gebruikt, namelijk 1/40 en 1/200ste. Dit, terwijl de Canonet 28, een snellere sluitertijd kan leveren van ik meen maximaal oplopend tot 1/640ste. Een wat snellere sluitertijd vind ik weer ideaal in sommige situaties.

De Olympus, heeft dan weer als voordeel, dat het geen batterijen in hoeven en dat deze camera weer iets lichter is in gewicht, volgens mij.

Wie zou mij advies kunnen geven, want ik twijfel enorm!

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
Re: Twijfel tussen: Olympus Trip 35 en Canonet 28
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2019, 15:08:35 »
In deze categorie zou je ook eens naar een ricoh 500g kunnen kijken, daar kun je de belichting ook handmatig aanpassen. Verder is bv een Olympus xa veel kleiner, die steek de je dichtgeschoven zo in je broekzak

Rob

Offline Arom

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2019, 15:33:53 »
De Trip werkt met een selenium cel, die door ouderdom nog wel eens wil sneuvelen. Alleen als het toestel altijd in een tas bewaard is zal de meter nog goed zijn. Ik zou voor de Canon gaan, toch wel iets geavenceerder.
Groets,
Arrie

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2019, 17:10:27 »
De Trip gebruikt buiten voornamelijk de 1/200, pas bij erg weinig licht of binnen zal de 1/40 gaan werken.

Het gewicht van de Canonet is wat hoger - 550g - de Trip weegt 390g.

Belangrijk verschil tussen de twee is de meetzoeker op de Canonet - de Trip heeft dit niet, je moet de afstand schatten.

De Trip werk volledig zonder batterij - de selenium meter is wat gevoelig voor ouderdom maar er zijn nog genoeg werkende in omloop. De Canonet heeft zonder batterij alleen een 1/30.

De lens van de Canonet heeft 5 elementen in 4 groepen, de Trip heeft 4 in 3 (Tessar type). In theorie zou de Canon dus beter kunnen zijn. In de praktijk merk je er waarschijnlijk niks van.

Ikzelf zou voor de Canon gaan. Ik heb de Trip wel gebruikt maar ik mis een meetzoeker. Verder vind ik de 1/200 buiten wat beperkt. Ik gebruik zelf sinds kort een Olympus 35RC (die is vergelijkbaar met de Canonet) en die vind ik stukken beter dan een Trip. Als vervanging van de kwikbatterij gebruik ik een zink-lucht batterij.

Jon

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2019, 22:27:07 »
Bedankt voor alle reacties! Ik zal er eens over na gaan denken.

Jon,

De Olympus 35RC zou dan ook nog een optie zijn. ;) Ga er even over nadenken.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2019, 23:04:09 »
De Olympus 35RC zou dan ook nog een optie zijn. ;) Ga er even over nadenken.

Ten opzichte van de Canonet heeft die het voordeel van een volledig reeks sluitertijden en diafragma's als de batterij uitvalt. De sluiter is volledig mechanisch. Het is wel een vrij simpele twee-bladige sluiter dus de 1/500 is misschien wat optimistisch.

Jon

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2019, 11:35:31 »
om nog wat zout in de wond te gooien: Minox 35?? halfautomaat met diafragma voorkeuze. lekker klein en stil
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2019, 11:48:20 »
Ja, binnen het gebied afgebakend door de trip en de canonet 28 is behoorlijk wat keuze.

Als je kiest voor automatiek, zou ik ook gelijk voor zo nieuw mogelijke gaan - een Canon A35F of een latere Minolta Hi-Matic, die slikt gewoon AA-batterijen.  Gegeven de keuze tussen belichtingsautomatisering uit de jaren '60 en vroege jaren '70 en volledige controle zou ik voor het laatste gaan.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2019, 20:14:56 »
Ten opzichte van de Canonet heeft die het voordeel van een volledig reeks sluitertijden en diafragma's als de batterij uitvalt. De sluiter is volledig mechanisch. Het is wel een vrij simpele twee-bladige sluiter dus de 1/500 is misschien wat optimistisch.

Jon

Dat is ook wel weer handig, Jon. Ik neem dit ook ter overweging mee. ;)

MacSimski en Michiel,

Ook bedankt voor jullie bijdrage! Ik ben er nog niet overuit welke camera ik ga nemen, maar het heeft ook geen haast.

Michiel, dat is ook weer handig, dat een camera gewone AA batterijen gebruikt. Ik neem dit alles ter overweging mee, om tot een eind conclusie te komen welke camera ik ga nemen.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2019, 21:58:15 »
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar een Trip koop je voor 25-30 euro. Geen wereldbedrag.  Uiteindelijk is de camera daadwerkelijk gebruiken de beste manier om te weten of 'ie bevalt of niet. ( technische specs wegen uiteraard ook mee )
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2019, 04:48:25 »
Jelmer,

Dat is zekers waar! Is uiteraard geen wereldbedrag. ;) Meerdere van die cameraatjes, zou natuurlijk ook kunnen...  :D

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2019, 09:00:22 »
De Trip 35 is natuurlijk een klassieker, en ondanks zijn simpele bediening zijn de resultaten verbazend goed.
Je kan ze natuurlijk in “het wild” kopen. Ik heb ze voor €5,- gekocht, maar vaak zijn dat meer “doe het zelf” cameras. Wil je meer zekerheid, en 6 maanden garantie dan kan je bij Trip Man terecht.

https://www.tripman.co.uk

Kost ook wel iets meer.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline rafafloyd

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2019, 10:10:24 »
Ik heb de Canonet QL17 absoluut dol op. Ik weet niets over de Canonet 28, maar de QL17 werkt volledig zonder batterij, alle snelheden. Alleen de lichtmeter heeft een batterij nodig.

Het heeft een verbazingwekkende scherpe lens (40 mm f1.7) en ik vond het rellijk leuk om te gebruiken in de straten, compact genoeg en stil.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2019, 11:43:39 »
De Oly Trip 35 is natuurlijk een echte klassieker. Ik heb mijn eigen (nieuw gekregen) Trip nog uit 1974. Werkt nog prima maar daar zat altijd het objectief dekseltje op. Meer dan Eur. 20 zal ook deze niet gaan opbrengen.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2019, 20:52:38 »
Robert,

Ik ben er nog niet over uit welke ik neem, maar het heeft voor mij ook geen haast. ;) Het is eigenlijk "maar" voor erbij...