Auteur Topic: Hasselblad icm wireless trigger  (gelezen 178 keer)

Offline Faiz

• Nieuw
  • *
Hasselblad icm wireless trigger
« Gepost op: 8 maart 2019, 20:25:18 »
Hallo,

Ik heb sindskort een Hasselblad 501CM, zag dat deze via een pc sync kabel aan een flitser gekoppeld kan worden. Nu ben ik al een tijdje bezig uit te zoeken of de volgende opstelling mogelijk is.
De Hasselblad met een pc sync kabel aan een Godox X1 trigger koppelen, de trigger stuurt dan draadloos een Godox AD200 flitser aan. Volgens mij zou de kabel een pc/pc (male) kabel moeten zijn. Iemand zoiets al eens geprobeerd?
https://bfme.in/m-Wap/godox-x1t-for-nikon-ttl-wireless-flash-trigger-transmitter-product-22312.html

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Hasselblad icm wireless trigger
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2019, 21:10:39 »
Volgens mij, heeft Charles (Fotomaan) wel eens geëxperimenteerd met flitsers in combinatie met een Hassie. Dus misschien weet hij er iets meer over. Maar volgens mij zou het gewoon moeten werken.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2019, 23:55:19 »
Het klopt wat Hans zegt.
Ik heb een triggerset van een ander merk en daar heb ik inderdaad wel eens een flitser mee aangestuurd via een Hasselblad.
De centraalsluiter is niet alleen op alle sluitertijden synchroon maar ook met de verschillende types flitsers.
Bij de latere types objectieven zit de PC aansluiting op het objectief. De laatste type boddy heeft geen PC sync aansluiting meer.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2019, 06:34:34 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Faiz

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2019, 06:27:09 »
Bedankt voor jullie reacties!

Het was misschien wel even handig van mij om erbij te vertellen om welke lenzen het gaat ;)
-   50mm f/4 CF
- 120mm f/4 CFi
- 150mm f/4 CFi
Volgens mij redelijk moderne lenzen.

Net ook even bij Ali E gekeken voor de pc sync touwtjes. Voor het wereldse bedrag van bijelkaar nog geen €3,50 heb ik 2 pc sync kabeltjes besteld (eentje voor de Godox X1 en eentje voor de Cactus V6). Nu even afwachten wanneer ze op de deurmat vallen. Dan maar eens kijken of ik de Hasselblad met mij AD200 en verschillende speedlights kan laten werken.

Ik zal inderdaad ook even opletten op welke sluitertijd het allemaal het beste moet werken.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2019, 06:47:51 »
Dat gaat werken!  ^^
Op alle sluitertijden. Het wordt pas spannend als het onderwerp zich verplaats.
Ik heb hier triggersetjes liggen waar WanSen op staat maar ze worden verkocht met allerlei namen er op. Kost geen drol en het werkt als een tierelier.
Als je niet uitkijkt ben je voor de batterijen nog meer kwijt  ^D

Offline Faiz

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2019, 10:52:33 »
Ohhhhh dat moet dan wel goed komen.
Nu is het even wachten op de postduif vanuit “Tsjaaaina”.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2019, 12:42:43 »
De zender van de triggerset die ik heb kan in een hot- of coldshoe geschoven worden. Da's wel handig alleen heeft een Hasselblad die niet. Dat wil zeggen dat de zender er zo maar een beetje bij bungelt aan het sync kabeltje.
Er zijn wel adapters te koop maar daar wordt héél veel geld voor gevraagd. Hobbytape of plakband is niet fijn!
Omdat er een gat met schroefdraad voor een statief in de zender zit is het wel mogelijk om met een aanzienlijk minder kostbare oplossing de zender onder aan de camera te bevestigen en dat is met een stukje draadeind. Onderin de camera schroeven en daar de zender dan weer op.
Het blijft een beetje behelpen omdat je de camera dan niet meer neer kunt zetten maar als je niet met een statief werkt is het de beste oplossing.
Dit zou iets kunnen zijn.

3/8" x 1/4"
https://bit.ly/2ENp082

of

1/4" x 1/4"
https://bit.ly/2NRYwXb

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2019, 13:48:57 »
Dubbelzijdig tape op je zonnekap lukt ook zolang je een originele dus vierkante gebruikt😎 bij een distagon 50 (65) lukt dat weer niet

Offline Faiz

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2019, 14:06:09 »
No worries, Ik heb ook nog een prismazoeker met een cold shoe ;)
En anders is er wel iets te knutselen met tie-wraps of klittenband.