Auteur Topic: Pentaxian gezocht!  (gelezen 237 keer)

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
Pentaxian gezocht!
« Gepost op: 6 maart 2019, 10:01:43 »
Hallo!

Is er iemand die Pentaxen repareert? Ik heb er 2 die ik graag weer aan de praat zou hebben: een ME en een Super-A.

De ME is er van het 1 op het ander moment mee gestopt, de lichtmeter blijft dood, schiet alleen nog op de mechanische snelheid. De Super-A heeft (denk ik) een groter probleem. Die maakt de cycle niet compleet, transport hendel kan bewegen, sluiter gaat gedeeltelijk mee bij transport, maar er gebeurt verder niks. Dit kun je zo blijven herhalen.

Mocht je denken "dit is het niet waard" dan hoor ik dat ook graag, dan heb ik gewoon pech gehad en moet ik me mss maar bij Minolta houden! ;-)

Vergoeding in overleg, kan tegen betaling of ruil tegen iets, ik heb best veel spullen liggen.

Alvast hartelijk dank!!

Offline paudee

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Pentaxian gezocht!
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2019, 10:23:47 »
Indien je geïnteresseerd bent , ik heb een ME super liggen waar in niets mee doe .
Laat het maar weten.

P.
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2019, 11:34:15 »
Fred heeft goede kijk op Pentaxen...

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2019, 12:38:44 »
Maar die "doet" Fred niet meer. ;)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2019, 13:25:29 »
De Pentax ME is over het algemeen net wat duurzamer gebouwd dan de ME-super en latere modellen, een los draadje is nog wel te solderen maar als de elektronica het heeft begeven dan is het gewoon over.

Het kwaaltje van de Super-A komt ook heel veel voor bij de ME-super, MG en ME-F, repareren kan maar het kwaaltje komt ook weer terug.

Dat is ook de reden dat ik met Pentaxen ben gestopt, vanaf het moment dat het woordje "Asahi" van de behuizing verdween (vanaf de ME-super) ging ook de kwaliteit van de Pentaxen hard achteruit.

De Spotmatics en de mechanische "K" serie is van ouderwetse degelijkheid maar versleten onderdelen zijn niet te vervangen omdat die gewoon niet meer beschikbaar zijn.

De "S" serie staat bekend om zijn zwakke sluitertijden mechanisme, ook hier geld storing is einde verhaal.

De Asahiflexen zijn meestal nog wel te repareren omdat deze types zeer degelijk en eenvoudig van bouw zijn.

Voor degene die per se nog een analoge Pentax wil zou ik een mechanische spotmatic, K of MX  aanraden.

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2019, 14:48:25 »
Ok! Dan hou ik het voor gezien, wie weet waag ik er zelf een gokje aan op een dag!

Bedankt allemaal!