Auteur Topic: Horizont op reis I  (gelezen 279 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
Horizont op reis I
« Gepost op: 3 maart 2019, 12:26:53 »
Dit is de eerste rol die ik op de korte trip naar Parijs heb geschoten, De camera heb ik onlangs gekocht en gerepareerd, maar schijnbaar is er bij de laatste reparatie (veertje die de nokjes van het diafragma voelbaar moet maken)  Iets misgegaan met het in elkaar zetten , want de sluiterstanden klopten compleet niet meer. Ondanks dat zijn de foto's toch gelukt.

hier wat  voorbeelden:

1.

Nanterre I by Simon Claessen, on Flickr

Er zit een rare band aan de linkerkant die ik niet helemaal kan thuisbrengen. een paar foto's hebben dat. ik moet eens goed kijken of het draaien wel soepel gaat. het zit aanhet begin van de foto zo te zien. Ook moet je goed opletten dat je je vingers niet in beeld zet. dat is me af en toe overkomen waardoor ik sommige fotos wat heb moeten herkadreren.

2.

Nanterre II by Simon Claessen, on Flickr

3.

Nanterre IV by Simon Claessen, on Flickr

4.

Selfie by Simon Claessen, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 01:33:36 door MacSimski »
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Horizont op reis I
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2019, 15:16:42 »
Leuke foto’s, maar de laatste is echt geweldig.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2019, 15:27:46 »
Ik had haar al zien bestellen bij de balie van het kioskje war we zaten met dat masker als een soort van desigh hoed op haar hoofd met haar gezicht zichtbaar. ze liep met het biertje richting tafel en trok het masker over haar gezicht. ik stond op en pakte het moment. ze heeft het niet doorgehad. :-)

het rare is dat als je naar de onderkant van het masker kijkt. het net lijkt alsof het erin geshopt is. de zon valt heel raar van achteren waardoor er geen schaduw in haar nek valt rechtsonder zie je mijn schaduw, maar gelukkig niet zo prominent aanwezig.
--

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2019, 16:00:30 »
Leuk !

Die band in het begin kan veroorzaakt worden door invallend zon licht, de beeldhoek is nogal groot... ^^
Ook kan de strart snelheid van de trommel niet optimaal zijn, dan stottert hij wat, meestal heeft die streeep wat scherpere randen.

veel plezier met de Horizont,

Groet,

Cor

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2019, 16:23:55 »
het zal in dit geval een mechanische oorzaak hebben omdat het licht per foto nogal anders is. Ik moet er maar weer eens naar kijken. tijdens het demonteren heb ik de lagers maar eens wat slingers gegeven om de kogels eens op een nadere plek te krijgen. dat kan het ook zijn, hoewel ik niets heb gevoeld. of het is iets met de snelheids regelaar aan de onderkant. dat ie te laat gaat regelen. Dat is een versnellingsbakje met  op e snelste as een haaks uitstekend staafje met op elk einde een messing blokje wat tegen de binnenkant van een daarom heen zittende bus glijdt. als die stukken messing te langzaam naar buiten komen, draait ie in het begin te snel. Ik zal eens kijken of ik die blokjes per ongeluk ook wat olie heb gegeven.

die regelaar is als een unit er uit te halen door de drie dieper liggende grotere schroeven los te draaien. daarmee stel je ook de speling ten opzichte van de trommel af. letop bij losdraaien dat de camera in afgedrukte staat is, anders klapt de trommel om met mogelijk schade aan de eindstop als gevolg.
--

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2019, 17:13:49 »
Kogeltjes voor de lagers zijn los te koop bij o.a. micro screws zowel in mm als inch maten, ook kogeltjes kunnen slijten en ovaal worden.

Normaal moet een sluiter aan het einde gedempt worden omdat de sluiter langzamer begint dan eindigt, vanaf stilstand heb je nu eenmaal niet gelijk snelheid.

Bij een gordijnsluiter lossen ze dit op door de opening naar het einde toe wat wijder te maken.

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2019, 08:55:12 »
Weet niet meer of de oude baksteen Horizont (chroom) vergelijkbaar is met de nieuwere zwarte Horizon, maar bij de Horizon heeft de trommel maar een draaisnelheid (eigenlijk 2 als je van sluiter tijd reeks veranderd), en wordt de "sluitertijd" bepaald door de instelbare spleet breedte in de trommel.

Groet,

Cor

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2019, 13:02:15 »
klopt. zo werkt een gewone doeksluiter in een spiegelreflex eigenlijk ook. :-)

Bij mijn chromen versie zat het lamel die die sluiter verkleint ook nog eens scheef, dus de camera moest compleet uit elkaar om doe weer recht te buigen.
--

topsecret-dna