Auteur Topic: Contactafdrukken, tips?  (gelezen 330 keer)

Offline Luuk

• Vaste bezoeker
Contactafdrukken, tips?
« Gepost op: 28 februari 2019, 11:19:47 »
Ik ben bezig met wat contactafdrukken (35mm) maken maar ik krijg ze niet helemaal naar tevredenheid. Voor zo ver ik weet en altijd heb gelezen is een goede contactafdruk relatief laag van contrast, en goed belicht bij de kortste tijd waarbij de perforaties van de film niet meer zichtbaar zijn. Hetgeen waar ik tegenaan loop is dat de tekst/nummering op de film op dat moment niet mooi wit zijn, maar al vrij grauw worden. Iemand een idee hoe dit komt? Heb het getest met 2 verschillende soorten film, beiden goed belicht & ontwikkeld. Vers papier (uit m'n hoofd, notities niet bij de hand) belicht op 13s / grade 2 / f8, ontwikkeld in verse chemie. 

Het is allemaal geen ramp natuurlijk, maar voordat ik vele contactafdrukken ga maken zou ik het graag helemaal goed willen hebben. Als ik online beelden zie van contactafdrukken hebben die altijd helder witte tekst/nummering.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Contactafdrukken, tips?
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2019, 12:04:15 »
Ik gebruik de Dmax als standaard. Als je een proefstrook maakt met een onbelicht stuk film, de spatie tussen de foto bijvoorbeeld of de zijkant dan kan je daaronder met oplopende tijden van 1 of 2 seconden een stuk fotopapier belichten en er zo achter komen wat de maximale zwarting/densiteit wordt bij de kortst mogelijke belichting. Op enig moment wordt het gewoon niet meer zwarter.
De zo gevonden belichtingstijd, de zogenaamde Dmax gebruik ik altijd om mijn contacten te belichten.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
Re: Contactafdrukken, tips?
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2019, 18:27:01 »
Ik zou me geen zorgen over maken als de nummering niet helemaal wit blijft. Dat kan vele oorzaken hebben en hoeft niet aan je belichting of ontwikkeling te liggen.

Voor mij is een contact afdruk in de eerste plaats een ding om te selecteren wat ik ga afdrukken. Dus als ik goed kan zien wat er op staat is het goed genoeg. Info over Dmax in het negatief is leuk, maar zolang je van je negatief een uitstekende afdruk kunt maken, is alles goed toch?  ^^