Auteur Topic: zoektocht  (gelezen 449 keer)

Offline dasca

• Vaste bezoeker
zoektocht
« Gepost op: 27 februari 2019, 14:42:50 »
Bij mijn 4x5 camera gebruik ik o.a. de Voigländer Heliar objectieven in 150mm en 240mm (bouwjaren rond 1920). Voor o.a. portret zijn dit veruit mijn favoriete optieken. Nu ben ik op zoek naar een groothoekobjectief voor 4x5 met hetzelfde beeldkarakter. Speuren op Internet heeft niet de gewenste informatie opgeleverd (overigens, ik ben geen geweldige zoekmachine). Heeft een van jullie een idee naar welk vintage optiek in sluiter ik op zoek zou kunnen gaan?
 Misschien dat ik volgende maand al op de beurs op zoek kan gaan. Bij voorbaat dank voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 17:06:56 door dasca »
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Online Peter

• Analoog liefhebber
Re: zoektocht
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2019, 15:18:13 »
Een groothoek op 4x5" geeft vanwege de grotere scherptediepte (en lagere lichtsterkte) niet 'hetzelfde' beeldkarakter als de Heliar.
Als de bekendere groothoeken je niet bevallen, kun je misschien eens kijken naar de Optar W.A. 6.8/90mm de (niet-Super) Angulon 6.8/90mm of de zeldzamere en iets minder groothoekige Aristostigmat.
Het zal in mijn gelinkte voorbeelden lastig vergelijken zijn, want deze groothoeken worden vaker voor landschappen dan voor portretten gebruikt.

Offline gary

• Analoog liefhebber
Re: zoektocht
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2019, 17:41:13 »
Zeiss biogons en wide field ektars zijn behoorlijk gezocht om hun vermeende beeldkarakter. Om je eerlijk te zeggen ik zelf zie het niet.  Echt extreme groothoeken zijn pas laat mogelijk geworden met de komst van bijzondere glassoorten en het door rekenen met een computer. In moderne groothoeken als een Schneider super symmar xl kan duizenden manjaren aan rekenwerk zitten. Zonder computer was dat niet te betalen.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

topsecret-dna