Auteur Topic: Halfkleinbeeld scannen met Canoscan 8800F  (gelezen 488 keer)

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
Halfkleinbeeld scannen met Canoscan 8800F
« Gepost op: 8 februari 2019, 14:50:00 »
Ik ben bezig met het scannen van negatieven en daaronder zijn ook halfkleinbleed negatieven.
Ik gebruik een Canoscan 8800F en Paintshoppro voor het scannen, kleinbeeld en andere formaten gaat goed maar met halfkleinbleed gaat het mis .
Wie heeft er een tip voor mij om tot een goed resultaat te komen.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Halfkleinbeeld scannen met Canoscan 8800F
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2019, 15:17:23 »
Wat gaat er precies mis? Het formaat zelf zou geen probleem moeten zijn - je moet wel de automatische formaat herkenning uitzetten en handmatig de uitsnedes maken.

Verder is halfkleinbeeld wel vrij klein en de resolutie van een 8800f niet erg hoog dus de scherpte zal wat minder zijn.

Jon

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2019, 15:31:26 »
Na de prescan inderdaad handmatig de grootte instellen en dan scannen.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2019, 19:31:43 »
Wat gaat er precies mis? Het formaat zelf zou geen probleem moeten zijn - je moet wel de automatische formaat herkenning uitzetten en handmatig de uitsnedes maken.

Verder is halfkleinbeeld wel vrij klein en de resolutie van een 8800f niet erg hoog dus de scherpte zal wat minder zijn.

Jon

Zoals hierboven aangehaald is:  zelf  scansjablonen  uitsnijden  en  direkt op de  glasplaat   centreren
Heb ik  al gedaan met  6 X 4.5  , om de  film   mooi vlak te houden   en met  goed resultaat !

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 16:03:27 »

Jon
We gaan het even proberen zonder automatische formaat herkenning want daat zal de fout wel zitten.
Bedankt voor de tip.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2019, 16:09:50 »
ik kan het automatische formaat herkenning uitzetten niet vinden in paint shop pro 8. kan iemand mij nog een tip geven hoe dit zou moeten gaan?

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2019, 16:29:59 »
Ik gebruik zelf de Canoscan software als plugin voor Irfanview. Daarin kan het wel. Paint Shop Pro ken ik niet.

Jon

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2019, 21:19:14 »
Je kunt bij Canon nog sjablonen bestellen. Heb ik ook gedaan passen de formaten gewoon in. Ik zal morgen wel even kijken wat het adres is. Kost geen moer.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2019, 21:32:47 »
Je kunt bij Canon nog sjablonen bestellen. Heb ik ook gedaan passen de formaten gewoon in. Ik zal morgen wel even kijken wat het adres is. Kost geen moer.

Voor halfkleinbeeld hebben ze die niet. Halfkleinbeeld doe je gewoon met die houder voor kleinbeeld - in de preview van de software selecteer je dan het halfkleinbeeld.

Jon

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2019, 21:33:16 »
Heb het al gevonden :

Tech Repair BV
0164-244222.

Dit bedrijf repareert Canon apparatuur en heeft een enorme hoeveelheid oudere materialen, waaronder sjablonen voor jouw scanner.

Succes.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2019, 00:03:32 »
Volgens mij heb ik nog een set sjablonen liggen.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2019, 11:40:22 »
Lieve mensen ik zoek geen sjablonen. De sjablonen zitten bij de scanner voor de diverse formaten maar foor halfkleinbeeld bestaat er geen sjabloon.
Halfkleinbeeld is de normale 35mm kleinbeeld film en past dus in de kleinbeeld sjabloon.
mijn probleem is en blijft dat hij het halfkleinbeeld formaat niet herkent waardoor het dus een rommeltje word.
Dit doet zich voor zowel in PaintShop pro als in irfanview maar dat is logies omdat het scanprograama voor beide gelijk is namelijk scangear.
Zoek dus nog steeds hulp hierbij  :'(

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2019, 11:50:26 »
Zoek dus nog steeds hulp hierbij  :'(
Die hulp is m.i. al door Jon hierboven aangereikt: download het originele scanprogramma van Canon, daarin zit de optie om de scanoppervlakte handmatig te kiezen. -->  klik.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2019, 13:18:27 »
Lieve mensen ik zoek geen sjablonen. De sjablonen zitten bij de scanner voor de diverse formaten maar foor halfkleinbeeld bestaat er geen sjabloon.
Halfkleinbeeld is de normale 35mm kleinbeeld film en past dus in de kleinbeeld sjabloon.

Dat had ik inderdaad ook al opgemerkt maar dat is niet iedereen opgevallen.

Dit doet zich voor zowel in PaintShop pro als in irfanview maar dat is logies omdat het scanprograama voor beide gelijk is namelijk scangear.

Je gebruikt al scangear - dat is de juist software (ik was de naam even kwijt). Voor zover ik het nog weet (gebruik al een tijdje Epson scanners) moet je hem in de advanced of professional mode zetten. Dan kan je in de preview zelf selecteren. Ik kan even kijken of ik het nog geinstalleerd krijg - kom ik later nog op terug.

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2019, 14:10:29 »
Je kunt toch gewoon met de muis de gewenste rechthoek selecteren??