Auteur Topic: Dr Anna L. wacht op u!  (gelezen 475 keer)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: Dr Anna L. wacht op u!
« Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2019, 18:51:05 »
Een mevrouw met een injectienaald bij een oude gynaecologen-stoel associeren met WOII is een flinke gedachtensprong.

+1
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2019, 20:11:19 »
Kritiek op een (kunst)werk zegt vaak meer over de criticaster dan over het werk/de maker:

Dat vind ik nou echt een dooddoener..... En jouw opmerking "zegt vaak meer" is ook geen bewijs of wetenschap, maar jouw veronderstelling, niets algemeens.

Volgens mij bestaat er in de kunstwereld ook gewoon een beroep als kunstcriticus, toneelcritcus etc. Dus waarom zouden wij als "leken" dat niet mogen uiten? Als je jouw werk toont op het forum, dan doe je dat toch niet slechts voor de schouderklopjes, maar mag je ook verwachten dat er iets over de inhoudelijke, technische of associatieve kant word opgemerkt.

Meestal kies ik er voor om me te onthouden van commentaar als ik een foto niet o.k. vind of iets een truukje vind worden of de fotograaf enorm in herhaling valt. Maar dat is mijn wijze van handelen (of het nalaten daarvan).

Ik vind dan ook dat Guusje zich hier gewoon over kan uitspreken en vind de opmerking over een "klein excuus" paternalistisch.

Offline CastleOfPhoto

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2019, 20:22:43 »
voor de informatie:

deze beeld is opgenommen in de "Villa Pain" of "Villa Dr. Anna L." genoemd, een heel befaamd abandoned place in Bad Wildungen, 't is een verlaten praktijk van een uroloog.

en ja: de kranksinnig moordenaar mengele (uitdoven zijn naam!) heeft beter uitruisting ontvangen - maar noem deze uitschot niet "dr." - wanneer hij niet hooggeplaatst lid van de nazi-bende was, hij nimmer heeft afstudert, hij was veel te stom om arts te worden...en dat is waargebeud verhaal, niet alleen mijn haat tegen de bruin gepeupel.

Deze beeld is alleen een spel met zwarte humor aan een bruikbaar plaats.

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2019, 21:42:29 »
de kranksinnig moordenaar mengele (uitdoven zijn naam!) heeft beter uitruisting ontvangen - maar noem deze uitschot niet "dr." - wanneer hij niet hooggeplaatst lid van de nazi-bende was, hij nimmer heeft afstudert, hij was veel te stom om arts te worden...en dat is waargebeud verhaal, niet alleen mijn haat tegen de bruin gepeupel.
Ik koester geen enkele sympathie voor Mengele en wij dwalen ook af van de foto, maar volgens mij was Mengele wel degelijk afgestudeerd. Wikipedia staat uiteraard niet altijd garant voor de waarheid, maar ik lees daar "His thesis on the subject earned him a cum laude doctorate in medicine (MD) from the University of Frankfurt in 1938." De titel is hem later wel weer ontnomen.

Offline Matim

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2019, 22:54:06 »
Dasca heeft gelijk wanneer hij zegt dat je een foto interpreteert vanuit het persoonlijke perspectief en dat daarom elke interpretatie legitiem is, ook die van eMWee en Guusje. Dat Guusje de foto drie keer niks vindt is zijn op zijn interpretatie gebaseerde, subjectieve mening, en dat mag. Maar hiermee doet hij volgens mij aan de foto geen recht, want het beeld maakt behoorlijke emoties bij hem en een aantal andere forumleden los. En dat zal een slechte foto niet snel doen.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2019, 23:23:55 door Matim »
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2019, 08:36:23 »
Maar hiermee doet hij volgens mij aan de foto geen recht, want het beeld maakt behoorlijke emoties bij hem en een aantal andere forumleden los. En dat zal een slechte foto niet snel doen.

Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik ervaar dat als er op foto's word gereageerd, er eigenlijk niet zoveel gezegd word, lees "er niet zoveel emoties worden losgemaakt".

In dit geval verwijzen anderen een aantal keer naar een associatie maar niet veel meer dan dat. Behalve Guusje dan.

Over de opmerking: "En dat zal een slechte foto niet snel doen."
Ik vind dat de foto die CastleOfPhoto laat zien, in de basis een concept in zich heeft, maar voor mij laat het resultaat te wensen over.
Ik vind het dus geen goede of mooie foto. En dit schrijf ik, zonder de intentie om CastleOfPhoto te beledigen.

Dus ik koppel emoties/reacties en kwaliteit graag los van elkaar.
Iets wat we lelijk vinden, daar kunnen we ook als mensheid erg goed op reageren en iets wat we vies vinden smaken zullen we ook iets over zeggen.

Maar gelukkig geldt nog steeds "Beauty is in the eye of the beholder".

Ik wens iedereen een fijne doka dag met dit druilerige weer.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 13:17:45 door Paul Verrips »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2019, 12:17:30 »
Deze draad geeft een duidelijk voorbeeld dat een serieuze bespreking van foto's via dit/een forum vrij onzinnig is. Je komt nooit verder dan een omhoog gestoken duim.
Of  de mate van reactie een criterium voor kunst kan zijn is zeer twijfelachtig. Als er onder het mom van een kunst project een flinke drol op iemands stoep gelegd wordt komt er een behoorlijk heftige reactie. Maar of er dan sprake is van kunst kun je vragen bij stellen. En ja, omdat dat al eens gedaan is kun je spreken van plagiaat als je nogmaals met die drol aan de gang gaat.   
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Online Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2019, 22:22:02 »
Collega leden,

Ik heb de behoefte om iets recht te zetten. Het betreft mijn commentaar op de foto van CastleOfPhoto genaamd “Dr. Anna wacht op u”. Ik heb op die foto nogal fel  gereageerd. Op mijn commentaar is vanuit diverse hoeken nogal stevig teruggereageerd. Ik heb, na alles gelezen te hebben, er nog eens een nachtje over geslapen. Daartoe het volgende :

1.   Het is nooit mijn intentie om iemand te kwetsen
2.   Toen ik de foto voor het eerst zag dacht ik van “het zal wel, het is niet mijn smaak”, maar iedereen moet maar fotograferen en afbeelden wat ie zelf wil. We leven , God zij dank, in een vrij land. En daar was voor mij de kous mee af.
3.   Enige tijd later kwam er van een andere kant ook commentaar binnen waarin het woord Mengele, gelieerd aan de afbeelding, werd genoemd.
4.   Op datzelfde moment ontstond er in mijn hoofd meteen de verbinding met datgene wat mij rond 1965 gebeurde, en mij nooit meer heeft losgelaten. Ik was toen net 10 jaar en begon dingen te snappen. Ook de verhalen van mijn vader die in een soortgelijke omgeving heeft moeten verkeren in 1 van “resorts” van Mengele in ’40-’45. Ik begon toen te begrijpen waarom hij nooit naar onze huisarts wilde. En nog veel meer, maar daar zwijg ik over.
5.   Rode draad van het verhaal : soms kan het zomaar zijn dat “een beeld” en een “woord/naam” samen bij iemand een trigger kunnen doen laten overgaan. Al dan niet gewild. Het zal wel te maken met het feit dat altijd heel veel mijn vader heb gehouden.
6.   Tot slot. Ik acht het niet fout om te reageren op de manier waarop ik vorige week heb gedaan. Vanzelfsprekend mag/moet ik openstaan voor kritieken. Echter, als dit forum uitsluitend openstaat voor commentaren zoals, “mooie compositie, fantastisch en welke ontwikkelaar heb je gebruikt”, dan slaan we er ook wel een beetje langs. T’is nooit altijd leuk.

Hiermee sluit ik de discussie. Ik wou het gewoon even kwijt.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2019, 23:12:18 »
Moedige reactie.
En als dit forum niet open zou staan voor discussie werd er wel ingegrepen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.