Auteur Topic: nieuwe lens voor mijn opemus 5  (gelezen 1340 keer)

Offline mariananas

• Nieuw
  • *
Re: nieuwe lens voor mijn opemus 5
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2019, 07:30:35 »
Inderdaad Willie: Stofjes en vlekjes in de lens zul je niet op een afdruk zien.

De oorzaak moet dus ergens anders in je lichtbaan zitten, vermoedelijk vrij dicht bij waar je film zit. Druk je met een glashouder of glasloos? Kijk ook goed naar de onderkant van je condensor. Dat moet allemaal erg goed schoon zijn.

Dank voor het advies. Ik heb hem gisteren zo goed als uit elkaar gehaald. En het zou best kunnen dat onder de condensor stof zat. Maar ik ga het nog eens extra goed bekijken bij daglicht.

Offline mariananas

• Nieuw
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2019, 07:32:28 »
Ik kan me moeilijk voorstellen dat witte stipjes in je objectief ook als witte stipjes op je afdruk terug te vinden zullen zijn.
Je zou wat diffuse onscherpte kunnen hebben, dat dan wel.
Kun je misschien een voorbeeld posten van de stipjes op hè afdrukken?

Hmm daar heb je eigenlijk wel gelijk in, nog niet zo over nagedacht. Het zijn "doorzichtige" vlekjes, dus dan zou het inderdaad geen witte vlekjes kunnen laten zien op de afdruk lijkt me inderdaad. Ik denk misschien dat het het glas na de condensor is (als ik het goed heb onthouden). Boven de negatievenhouder. Ik kan daar alleen niet heel goed bij. Ik ga dat dan nog eens goed bekijken en opnieuw gebruiken.

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2019, 10:08:58 »
Een eenvoudige test om je lens uit te sluiten is de lensplank een kwart slag te draaien, daarmee draait de positie van de puntjes in je lens ook.

Als de vlekjes op de zelfde plek blijven is het niet je lens.

Ik zou zoals Huub aangaf de condensor goed bekijken en als je een negatiefhouder met glas hebt, deze goed inspecteren.

De lamp in de vergroter is dit een echte vergroterslamp of een huis tuin en keuken peer, dat kan nl ook heel veel invloed hebben.
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

Offline mariananas

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2019, 10:32:24 »
Een eenvoudige test om je lens uit te sluiten is de lensplank een kwart slag te draaien, daarmee draait de positie van de puntjes in je lens ook.

Als de vlekjes op de zelfde plek blijven is het niet je lens.

Ik zou zoals Huub aangaf de condensor goed bekijken en als je een negatiefhouder met glas hebt, deze goed inspecteren.

De lamp in de vergroter is dit een echte vergroterslamp of een huis tuin en keuken peer, dat kan nl ook heel veel invloed hebben.

Dank hoor voor het advies. Ik ga er mee aan de slag.

Ik ga er vanuit dat het een vergroterslamp is, maar het is zeker nog een oudje, gloeilamp want wordt zo heet als een ..... Dus een nieuwe kan ook geen kwaad inderdaad!

Offline mariananas

• Nieuw
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2019, 10:38:57 »
Je kan ook  al je moed bijeenrapen  en de  lens  zelf  voorzichtig reinigen , een  vergroterlens zit   eenvoudiger in elkaar dan een  cameralens .

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe je dat ding open krijgt?  :o

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2019, 11:53:29 »
Een vergroterlamp is helemaal wit. Er staat ook geen tekst of logo aan de bovenkant.
Die lampen worden altijd heet, de kleine ruimte waarbinnen ze zitten zijn hiervan de oorzaak, dus geen zorgen. Een nieuwe wordt ook loeiheet.

Ik zou nog niet beginnen de lens open te maken, zeker als je dit nog nooit hebt gedaan en geen reserve hebt.
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

topsecret-dna