Auteur Topic: Meten is weten  (gelezen 756 keer)

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
Re: Meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 6 februari 2019, 00:20:02 »
En dan nog een goedbedoelde raad : maak een keus voor 1 ontwikkelaar , 1 film en dan, na veel oefenen, 1 belichtingsmethode. Kost wat moeite, maar geeft ook veel lol en steeds betere resultaten. Hier loopt nu alles lekker, maar ook dan nog soms regelmatige missers. En dat allemaal bij elkaar geteld maakt onze hobby nou juist zo leuk en spannend. Hetzelfde geldt voor een voetballer : niet elk schot op het doel is een goal. Leuk he.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #16 Gepost op: 6 februari 2019, 08:54:19 »
En dan nog een goedbedoelde raad : maak een keus voor 1 ontwikkelaar , 1 film en dan, na veel oefenen, 1 belichtingsmethode. Kost wat moeite, maar geeft ook veel lol en steeds betere resultaten. Hier loopt nu alles lekker, maar ook dan nog soms regelmatige missers. En dat allemaal bij elkaar geteld maakt onze hobby nou juist zo leuk en spannend. Hetzelfde geldt voor een voetballer : niet elk schot op het doel is een goal. Leuk he.

Groet, Guusje.
Dat vind ik nou mooi onder woorden gebracht. Het is de onvoorspelbaarheid die het leuk maakt. Om nog een stapje verder te gaan, film die zijn houdbaarheidsdatum al lang is gepasseerd is leuk om dezelfde reden.
Wat grijskaarten betreft, die zijn erg handig maar het is inderdaad zo dat een grijskaart verschillende waardes op kan leveren als je de hoek ten opzichte van de lichtbron verandert. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat ik het beste uit kan gaan van de laagste waarde.
Stel dat een grijskaart een spiegel is dan moet je de lichtbron niet kunnen zien  ^^
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2019, 14:49:25 »
Kan het toch even niet laten om te zeggen dat alles wat je kent simpel is.
Maar voordat het zover is ....
Ik ben zelf ongeveer twee en een half jaar bezig geweest voordat ik doorhad hoe ik mijn lichtmeter diende te interpreteren.

Natuurlijk, ik vond het in het begin ook niet eenvoudig.
Totdat ik uiteindelijk begreep dat het licht gemeten door de meter wordt omgerekend naar middengrijs.
Dus een witte muur meten getekend dat als je klakkeloos de waarden overneem, je muur niet wit maar middengrijs wordt.

Ik wil alleen de zaken niet te zwaar laten overkomen vandaar mijn opmerking dat het uiteindelijk wel meeval.

Het boekje van mich buschmann is erg duidelijk met praktische voorbeelden, ik raad het dus nog steeds aan, en nee, de heer buschmann is geen vriend of familielid dus geen belangenverstrengeling  8)
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

topsecret-dna