Auteur Topic: Hoe zit het nou precies?  (gelezen 508 keer)

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
Hoe zit het nou precies?
« Gepost op: 2 februari 2019, 21:24:57 »
Tot dusverre heb ik alleen nog maar gewerkt met film die hun aangegeven snelheid haalden en een ontwikkelaar die de snelheid niet vertraagde.

Nu heb ik Foma 200 gekocht. Die is ISO 160 toch?

Iets langer belichten dus. Maar kan ik hem daarna gewoon behandelen zijnde ISO 200? Of belichten als 200 en dan een "tikje" langer ontwikkelen.

Kan op devchart niet enorm veel tijden vinden
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=%25Fomapan+200%25&Developer=Rodinal&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=T

Iso 200
1+50 8-10minuten
ISO 400
1+50 14 minuten

Beetje interpoleren, dan zou ik op 11 minuten uitkomen indien ik belicht als 200?

Dat was de vraag aangaande film die de snelheid niet houdt. Sommige ontwikkelaars, bijvoorbeeld Perceptol verlagen de snelheid ook. Is er bij de aangegeven ontwikkeltijden van deze ontwikkelaars al rekening gehouden? Of moet je langer ontwikkelen/belichten?

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
Re: Hoe zit het nou precies?
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2019, 22:28:43 »
Ernst-Jan,

Even contact opnemen met Robert van Fotohuis. Is een SUPER-expert.

Groet,

Guusje
Beware Of Darkness.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2019, 22:29:50 »
Foma heeft een heel aardige datasheet hier.  Op de tweede pagina zie je wat die film doet, en je ziet ook waarom mensen er van zeggen dat de film eigenlijk ISO 160 is. 

Als je wil afdrukken in de doka is ook gamma (in dezelfde grafieken aan de rechterkant te zien, en de middelste lijn gemarkeerd met γ) van belang.  Gamma van 0,6 is - meen ik - wat je wil hebben voor een normale afdruk op graad 3.  In de grafieken zie je dat de combinatie van gamma 0,6 en iso 200 eigenlijk niet te halen is.  Gevoeligheid van 200 (en iets hoger) is volgens Foma wel te halen in Microphen, maar dan wordt je negatief dus wat contrastrijker, en zul je veker op een lagere gradatie moeten afdrukken.

Nadeel van de datasheet:  Hij behandelt maar vier ontwikkelaars.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2019, 23:02:38 »
Ik snap je verhaal niet helemaal Michiel. Maar het heeft dus vooral betrekking op het afdrukken. Dat doe ik (voorlopig) niet, dus kan best wat pushen.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2019, 23:23:38 »
Op een gegeven moment worden hele dikke hooglichten ook voor je scanner een probleem, dan heb je geen contrast meer in de lichte delen.  Maar je kunt er in ieder geval makkelijk voor corrigeren.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2019, 23:47:13 »
Ik heb me nooit met die datasheets beziggehouden, maar na je uitleg snap ik het helemaal Michiel  :)

Heb gelijk de Foma 400 sheet bekeken en zie gelijk waarom ik 250 iso haal in microphen
Veel geleerd op de late avond ^^
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

topsecret-dna