Auteur Topic: Beginnersvragen rond analoge fotografie  (gelezen 272 keer)

Offline cooney

• Nieuw
  • *
Beginnersvragen rond analoge fotografie
« Gepost op: 14 januari 2019, 20:18:37 »
Hoi iedereen,

Ik ben sinds enkele weken in het bezit van de Canon AE-1 Program van mijn overleden grootvader.
Ik ben erg dankbaar voor dit cadeau , maar jammer genoeg kan ik mijn beginnersvragen dus niet meer aan hem stellen.

Ik heb nu twee filmrolletjes vol gefotografeerd en de resultaten vallen redelijk mee.
Tot nu toe fotografeer ik enkel in Program-mode (dus shutter en diafragma automatisch).

Het valt me op dat de ontwikkelde foto's nogal geel-groenig zijn, en dat ik vaak het probleem heb dat gezichten overbelicht zijn bij gebruik van de flits.
Wat die flits betreft; ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat er tot nu toe altijd een breedhoek lens gebruikt is, waardoor ik erg dichtbij de personen moet gaan om te fotograferen.
Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn van die treurige kleuren op de uiteindelijke foto's, zowel met als zonder flits ? Ik heb onlangs nog eens een doos met oude foto's bekeken die grootvader gemaakt had met deze camera, en die waren meestal prachtig intens van kleur.

Als ik de film zelf inscan lijken de kleuren wel iets beter op het scherm.

De film die ik gebruik is Kodak Gold , iso 200.

Alvast erg bedankt voor jullie hulp.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: Beginnersvragen rond analoge fotografie
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2019, 20:28:21 »
Hoi cooney,

Allereerst gecondoleerd met je grootvader.

Het kan natuurlijk zijn dat je een geel/groen filter voor op je lens hebt zitten.  Maar dat had je wellicht al zelf bedacht.

Hoe oud is je film?  Kodak Gold kan dit jaar zijn geproduceerd, maar de film bestaat al een hele tijd.  Als de filmrolletjes uit de erfenis van je grootvader komen zijn ze echt niet meer goed.

Als laatste, waar laat je ze ontwikkelen en scannen?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline cooney

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2019, 20:33:57 »
Dag Michiel, bedankt voor je antwoord!

Op de lens zit een filter, maar ik denk dat deze enkel UV licht wegfiltert?
Er staat op gedrukt: " EUROPA UV 55M JAPAN"

De film koop ik nieuw bij de fotospeciaalzaak in de buurt, ik ga ervan uit dat deze gloednieuw is.
Ik weet niet waar ze naartoe gaan om te ontwikkelen, ik geef ze af in de winkel en die laat ze ophalen naar het labo.
De afdrukken zijn op Fuji papier.

Dankjewel ! :-)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2019, 20:38:04 »
Je foto's worden gescand, automatisch gecorrigeerd en dan sigitaal afgedrukt op RA4 papier. Dat is de gebruikelijke route. Maar bij die automatische correctie gaat het allicht mis. Het is een betere optie om zelf de correcties te doen, en evt ook zelf te scannen en af te drukken. Let wel: scannen en corrigeren van kleurnegatief is een trucje wat je even door moet krijgen, dus wees erop voorbereid dat je wat zal moeten gaan experimenteren en studeren.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline cooney

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2019, 20:39:49 »
Dankje Koraks,

Is het een mogelijkheid om in de fotozaak te melden dat ik geen automatische correctie wil?

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2019, 20:51:28 »
Is het een mogelijkheid om in de fotozaak te melden dat ik geen automatische correctie wil?

Zo simpel is het denk ik niet ... een negatief heeft altijd correctie nodig voor het afdrukken.   Volgens mij hoort daar ook gewoon een menselijke controle bij, en op dat gebied laten ze blijkbaar steken vallen.   

Heb je wel eens overwogen om ze naar de HEMA te brengen?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2019, 21:45:15 »
Zo simpel is het denk ik niet ... een negatief heeft altijd correctie nodig voor het afdrukken.
Klopt. Er is niet zoiets als afdrukken zonder correctie. Er wordt altijd een keuze gemaakt m.b.t. kleur (en tegenwoordig contrast).

Citaat
Volgens mij hoort daar ook gewoon een menselijke controle bij, en op dat gebied laten ze blijkbaar steken vallen.   
Ik denk niet dat er in hoogvolume labs nog één mensenhand of -oog bij komt kijken. Daaronder valt de Hema (Fuji Steenbergen) overigens ook; lijkt me sterk dat daar iemand elk beeld visueel controleert.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2019, 08:40:00 »
Neem eens contact op met Color Utrecht (http://colorutrecht.nl/). Zij hebben nog een lab in het pand, dus misschien dat zij je beter kunnen helpen.

Roy

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2019, 10:07:11 »
Je kunt ook contakt opnemen met de dames van Photo en Zo in Enkhuizen ,die bekijken de afdrukken die ze maken persoonlijk.

topsecret-dna