Auteur Topic: Hallo  (gelezen 485 keer)

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
    • Mijn Piwigo fotogalerij
Hallo
« Gepost op: 13 januari 2019, 18:58:07 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Marco.  Sinds 2014 heb ik mijn oude en opgeborgen Canon Eos 3000 weer uit de kast gehaald en heb daar weer kleurenfilms ingestopt en ben daar weer mee aan het fotograferen.  Het zijn foto's  dingen uit mijn leven die ik wil vastleggen zoals mijn ligfietstochten, ritjes met mijn Dafje, het gezinsleven etc. Via Flickr had ik wat betrokkenheid bij anderen die met analoge fotografie bezig waren.

Anderhalve maand geleden sprak ik bij de fotograaf een man die zijn analoge fototoestellen te koop aanbood op marktplaats.nl. De prijs was mij te hoog en het was ook al geboden, zag ik. Ik zocht toen maar voor de grap of er ook een Canon Eos 300 te koop (de duurdere variant van de 3000) was bij mij in de buurt. En zowaar, een body voor 15 euro. De lenzen zijn uitwisselbaar met de Eos 3000, dus geen probleem. Ik heb hem dus aangeschaft en besloten hem te gebruiken voor zwart/wit fotografie.  Daarvoor heb ik om maar te beginnen een Ilford HP 5 Plus 400 ISO filmrol aangeschaft. Inmiddels heb ik ook een Fotoimpex starter set aangeschaft om dat rolletje ook maar eens zelf te gaan ontwikkelen. Daarnaast heb ik een filmpuller aangeschaft en ook nog een Kaiser Wisselzak. Dus zodra het rolletje vol is kan het avontuur beginnen, nog nooit met zwart/wit gefotografeerd en toch gelijk zelf ontwikkelen. Spannend.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 07:52:52 door Roepers »
Groet,

Marco

www.roepers.net

Online Guusje

• Vaste bezoeker
Re: Hallo
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2019, 21:00:01 »
Hey Roepers,

Goed bezig.

Van harte welkom hier. Je kunt er heel veel leren.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2019, 22:04:32 »
Welkom op het AFF  :)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2019, 07:47:38 »
Welkom op het forum Marco !
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2019, 07:50:03 »
Welkom op het AFF Marco.

Klinkt alsof je inderdaad helemaal gereed bent "to get wet"   :)

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Balda Baldax
Laatste speeltjes: Simmon Bros Combat Camera

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2019, 10:22:05 »
Leuk dat je erbij bent, Marco!
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2019, 20:09:24 »
Welkom!

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2019, 21:01:09 »
Dank jullie wel voor het hartelijk welkom. Ik vind het wel spannend om zelf film te gaan ontwikkelen.  Ik heb heel veel filmpjes bekeken op YouTube. Ik heb hier een speellijst gemaakt van de Engels- en Duitstalige filmpjes die ik bekeken heb.  Echt heel interessant. Toch las ik in het boek van Marc Stache: "Analog fotografieren und entwickeln: Die eigene Dunkelkammer" (heb ik als e-book op Google Play)  staat op blz. 409 dat als de film in het rolletje laat zitten en met een filmpuller (of filmretriever of Filmlaschenzieher) het eerste stuk er weer uittrekt, je de film aan de spoel kan vastmaken aan de spoel (link). Dat trekt mij bijzonder aan. Op Youtube heb ik dat nog niemand zien doen, maar ik denk inderdaad dat het gewoon kan. Erg leuk om te doen.
Binnenkort ga ik een dagje naar Hamburg en bezoek Miniatur Wunderland (ijs en weder dienende). Het lijkt mij ook leuk om daar een paar foto's te maken als herinnering (niet te veel gewoon een paar). Ik denk dat ik er het beste kan schieten met mijn Tamron AF 70-300 lens. Maar zal ik dan gaan flitsen? Twijfel. Ik wil ook een zwart/wit foto daar gaan nemen. Het is wel spannend hoe die uit gaat pakken. Maar ook een foto van de Speicherstad mag niet ontbreken.  Enfin zo zit vaker te broeden op een foto  vantevoren. De selectie begint voor het inklikken van de sluiterknop.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 21:21:04 door Roepers »
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2019, 21:18:33 »
Hoi!

Goed bezig al zo direct!

Moet zeggen ; ik fotografeer in februari dit jaar pas 3 jaar op film, maar nog elke keer als ik een zwart/wit rol te drogen hang borrelt er een tintelingetje van vreugde op :)

En het is best makkelijk, al is de film op de spoel krijgen wel even een gewenningsproces.

Ik heb trouwens nooit met een ontwikkelzak gewerkt maar mocht je een compleet donkere ruimte hebben, zoals het toilet, dan zou ik daar de film op de spoel doen. Ik lees toch regelmatig gedoe over zweethanden en te weinig ruimte in zo'n zak.

Succes!!

Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2019, 23:01:25 »
Hoi Jelmer,

Dank je. Ik heb al een ruimte (kamer is een groot woord) gereserveerd als donkere kamer. Hij ligt echter tegen de schoorsteen aan en die wordt vervangen. Dat duurt verschillende weken en dan moet de ruimte nog wat aangepast worden (rond de deur kiert licht)  Daarom is de wisselzak voorlopig de enige mogelijkheid. De optie de Marc Stache aangeeft om de film in het licht aan de spoel te bevestigen, vond ik echt een uitkomst. Veel in gebruik lijkt hij echter niet te zijn. Op sommige dingen is Stache weer kritisch  zoals het stopbad omdat de reactie van het zuur met  de alkalische ontwikkelaar te sterk kan zijn waardoor er miniem gaatjes in de het draagmateriaal kan komen. De fotograaf die mij de spullen leverde, verwonderde zich hier zeer over. Enfin in het Fotoimpex starterspakket zich geen stopbad, dus dan zal  de ontwikkelaar via spoelen moeten worden gestopt, zoals Stache ook aangeeft.
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2019, 23:13:28 »
Nooit van de beste Stache gehoord.

Maar het lijkt mij dat een 'officieel' stopbad toch wel aan te raden is omdat het toch een chemische reactie is die gestopt moet worden. Anderen hier zullen dat vast beter kunnen onderbouwen dan ik.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2019, 23:50:11 »
Ik gebruik zelf meestal Ilford films (HP5+'FP4+ en Delta 100) en ontwikkel het met Ilford chemie (ID-11, Ilfostop, Ilford Rapid Fixer en Ilfotol),
maar ik heb nog nooit gaatjes in mijn emulsie gehad door het stopbad. Misschien mensen die het zelf gemixt hebben en teveel zuur hebben gebruikt ?

Ik heb zelf nooit HP5+ met Rodinal/Adonal ontwikkeld, maar het schijnt niet een ideale combinatie te zijn. De meningen zijn verdeeld hierover.
Deze combi schijnt ook de snelheid van de film wat omlaag te halen.
Maar er zijn hier vast mensen die het precies weten.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline wouthazel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2019, 23:53:47 »
Na toch zon 30 jaar gebruik te maken van een stopbad os dit de eerste keer dat ik dit hoor. Laat staan tegengekomen. Gek verhaal.

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2019, 00:25:22 »
Ikzelf had al het vermoeden dat Stache (zie eerdere post van mij boven) hier overdrijft. Ik ben nergens klachten tegengekomen bij alle videos over gaatjes door het stopbad en ook de reacties hier sterken mij in mijn vermoeden Maar is het een stopbad noodzakelijk?  Op YouTube ben ik toch verschillende fotografen tegengekomen die inderdaad zonder stopbad werken (Matt Day, S Schlungel en Flanell, Kameras & Film). Het lijkt dus ook heel goed zonder te kunnen en Starterset kwam zonder stopbad.

Overigens schrijft Stache ook dat een Stopbad alleen noodzakelijk is als men de  Developer heel precies wil stoppen. Als dat niet zo heel precies komt kan men zonder. Ik ga het denk ik inderdaad zonder proberen.

Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2019, 00:47:28 »
Het verhaal van een pinholes is behoorlijk hardnekkig. Het lijkt hier ook een beetje gemuteerd. In die zin dat het nu in de drager ontstaat. Het verhaal is de wereld in geslingerd dat het in de emulsie kan ontstaan in een uitzonderlijk geval. Combinaties van zeer zachte dikke emulsies en ontwikkelaar met hoge concentraties soda (natiumcarbonaat), zoals in papier ontwikkelaar. Het zuur vormt dan samen met de soda kleine CO2 gas belletjes, mede ook in de emulsie. Wat er dan overblijft van het belletje is een pinhole.
Het voordeel van en zuur stopbad weegt in veruit de meeste gevallen ruim op tegen het sporadisch voorkomend nadeel. Met een stopbad weet je heel nauwkeurig wanneer de ontwikkeling stopt en dus hoe lang je ontwikkeld. ± 15 seconden voor het einde van de ontwikkeling giet je de ontwikkelaar uit de tank. Precies op het einde van de ontwikkeltijd giet je dan het stopbad in de tank. Waar dan de nog voortgaande ontwikkeling door in de emulsie aanwezige ontwikkelstof direct stopt.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2019, 00:50:53 door gary »
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?