Auteur Topic: Oud(e) en nieuw(e) bruggen  (gelezen 692 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Re: Oud(e) en nieuw(e) bruggen
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2018, 09:27:14 »
Toen ik begon met vlakfilm wel gedaan. Het resultaat was weinig op aan te merken. Meerdere films tegelijk gaat beter dan 1 of 2. De agitatie is beter. Je schuift als het ware de ontwikkelaar met het rouleren met de volgende film van de voorgaande film af.  Wel gebruikte ik redelijk harde emulsies. Kodak film. Het bezwaar was om ±15 minuten of meer in het donker met je vingers in de ontwikkelaar/fixeer te zitten. Met handschoenen aan ben je teveel gevoel kwijt om het shuffelen van de film goed te doen.
Ik doe het wel met handschoenen. Dunne nitrielhandschoenen geven gevoel genoeg.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2018, 09:32:52 »
Ik ben gewoon niet zo handig.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2018, 09:36:52 »
Ik ben gewoon niet zo handig.
Ik wel zeker... Ik heb meer last van mijn zenuwen dan van mijn handen. Je ziet geen steek en als er iets misgaat, ligt haast op de loer. Je moet bij dit soort karweitjes ten allen tijde rustig blijven en dat valt niet mee. Maar hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. En ik heb flink geoefend bij daglicht.

Maar hoe doe jij het dan? Ook Jobo?

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2018, 09:50:49 »
tot 3 films: elk apart in een eigen bakje, rustig in het donker, muziek er bij. Er is net iets te veel tijd en energie in de opname gegaan om met een gekrast negatief te eindigen. Meer dan 2 a 3: Expert drum op een Simma roller. Nooit heel blij met een Combiplan tank geworden. En de kleinere JOBO tank 25.. met die spoel en "deurtjes" prima resultaten met gewone otwikkelaars, rare artefacten met Pyro ontwikkelaar.

terug naar de eerste post: mooie opname, je hebt de schaduwen goed open gehouden met Fomapan, bij mij lopen die razensnel dicht met die film.

Groet,

Cor

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2018, 09:59:36 »
tot 3 films: elk apart in een eigen bakje, rustig in het donker, muziek er bij. Er is net iets te veel tijd en energie in de opname gegaan om met een gekrast negatief te eindigen. Meer dan 2 a 3: Expert drum op een Simma roller. Nooit heel blij met een Combiplan tank geworden. En de kleinere JOBO tank 25.. met die spoel en "deurtjes" prima resultaten met gewone otwikkelaars, rare artefacten met Pyro ontwikkelaar.

terug naar de eerste post: mooie opname, je hebt de schaduwen goed open gehouden met Fomapan, bij mij lopen die razensnel dicht met die film.

Groet,

Cor
Dank! Die krassen vallen wel mee als je precies weet wat je doet. Ik heb er nog maar een kunnen ontdekken in de eerste set. Je moet het velletje dat je er onderuit hebt gehaald, plat op het wateroppervlak leggen en dan met je vinger zachtjes naar beneden drukken, op de stapel uiteraard. Niet te hard duwen, dan gaan ze plakken. Gaat er één plakken, rustig loshalen met zo min mogelijk schuiven.

Maar goed, ik ben kennelijk de enige hier. En ik ben handig. Dat laatste hang ik als bemoediging op in de doka, hoewel je dat op de momenten dat het fout gaat, natuurlijk net niet kunt zien :).

Wat de fomapan betreft: de eerste keer veel teveel contrast. Nu korter ontwikkeld en dan gaat het beter. Er is bij sheet film in trays veel beweging in de vloeistof, dus is korter ontwikkelen ook wel logisch. Er staat 8-9 min voor en nu 6:30 gedaan.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #20 Gepost op: 27 december 2018, 09:59:57 »
Ik gebruik vooral pyrocat, dat is voor mij ook een reden om 1 velletje per keer in een schaaltje te doen. Een paar druppels op mn vingers is tot daar aan toe, maar gedurende 10-15 minuten er steeds in graaien vind ik teveel van het goede.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 27 december 2018, 10:03:56 »
Ik gebruik vooral pyrocat, dat is voor mij ook een reden om 1 velletje per keer in een schaaltje te doen. Een paar druppels op mn vingers is tot daar aan toe, maar gedurende 10-15 minuten er steeds in graaien vind ik teveel van het goede.
De nitrielhandschoenen van de action doen de job. Over dat pyrocat doen jullie zo eng hier dat ik het nog niet in de kast zou durven zetten ;). Maar de resultaten zijn wel mooi!

Offline Jean Pierre S.

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2018, 10:04:45 »
Het vervelendste aan ontwikkelen in bakjes vind ik het lange wachten in het pikdonker. Heb tot 3 (4x5") vellen in één bakje gedaan en heb nooit last van krassen of ongelijke ontwikkeling gehad.
Wanneer ik nu nog eens vlakfilm (4x5") ontwikkel (zelden) gebruik ik de "Taco"- methode. In het donker elastiekje rond de film, in een tank (zonder spoel), tank dicht en verder zoals bij rolfilm. In mijn tank is er plaats voor drie vellen. Vind ik wel handig.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 7 januari 2019, 21:26:47 »
Het vervelendste aan ontwikkelen in bakjes vind ik het lange wachten in het pikdonker. Heb tot 3 (4x5") vellen in één bakje gedaan en heb nooit last van krassen of ongelijke ontwikkeling gehad.
Wanneer ik nu nog eens vlakfilm (4x5") ontwikkel (zelden) gebruik ik de "Taco"- methode. In het donker elastiekje rond de film, in een tank (zonder spoel), tank dicht en verder zoals bij rolfilm. In mijn tank is er plaats voor drie vellen. Vind ik wel handig.
Heb de taco methode geprobeerd maar dat ging niet helemaal goed. Geef mij de bakjes maar. Ik ben niet bang in het donker. ;)

Offline Jean Pierre S.

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 7 januari 2019, 21:55:07 »
Heb de taco methode geprobeerd maar dat ging niet helemaal goed. Geef mij de bakjes maar. Ik ben niet bang in het donker. ;)

Ik durf soms mijn eigen doka niet binnen te gaan !!!  :)  :)  :)
Los daarvan vind ik dat pakweg 10 minuten in het pikdonker precies een half uur duren en daarom ben ik op die Taco overgeschakeld  ;)

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2019, 16:08:34 »
Erg mooie plaat, standpunt/uitkadering geslaagd!
Mvg. Robbie

topsecret-dna