Auteur Topic: Agfa Billy Record- Type?  (gelezen 245 keer)

Offline soop

• Regelmatige bezoeker
  • **
Agfa Billy Record- Type?
« Gepost op: 7 januari 2019, 18:18:15 »
Onlangs vond ik de camera van mijn grootvader in mijn vaders huis, in een leren tasje. Tas en camera behoorlijk onder de witte pluizige schimmel. Vooral de balg aan de binnen en buitenzijde waren erg vies. Maar hij liet zich goed schoonmaken en de tas is weer in t vet gezet. De camera drukt af en de balg lijkt heel. Geen schimmel op de lens. Ik zie maar 1 streepje light seal en die zit er nog.

Ik begrijp dat hier geen film meer voor te krijgen is, maar dat er wel iets aan te passen is? Wie kan me daar meer over vertellen? Lijkt me wel aardig om een portret te maken van mijn vader met zijn vaders camera. Soort real life Droste effect.

Als ik zoek naar deze camera op google, zie ik heel veel verschillen. Kan iemand zeggen welk type dit is?

Hij staat er iig weer knap bij!

Online michiel

• Vaste bezoeker
Re: Agfa Billy Record- Type?
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2019, 18:51:37 »
Ik neem met een (iets recenter) model nog regelmatig foto's.  Daar gaat gewoon 120 film in, die nog heel goed verkrijgbaar is.   Sites online geven ook enkel modellen met 120 film op, maar er zijn een flink aantal vergelijkbare rolfilmformaten geweest (zie ook deze lijst), dus ik kan niet uitsluiten dat het exemplaar van je grootvader een ander formaat slikt.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2019, 19:15:52 »
Hij lijkt wel sterk op deze: https://veiling.catawiki.nl/kavels/16631397-1-rare-agfa-billy-record-folding-camera-ca-1933-with-original-leather-case
Maar ik zie ook bij Catawiki geen type staan.

Billy record cameras were listed in catalogs by lens openings as models 8.8, 7.7, 6.3 and 4.5. The names are based on the maximum lens opening
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Agfa_Billy_Record

Je zou even kunnen kijken wat de maximale lensopening is. Waarschijnlijk 7.7, maar ik kan dat net niet zien op je foto.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2019, 19:24:04 door PeterE »

Offline soop

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2019, 20:26:59 »
Dat lijkt hem inderdaad te zijn. 7.7 is maximale opening idd.
Alles lijkt te werken aan de camera, dus ik doe nog wat onderzoek.
Hij heeft alleen een chrome dopje op de plek waar die catawiki camera een sluiterknop heeft.
Alle info is welkom.

Leuk Michiel, dat je hem nog gebruikt. Kan ik ergens de resultaten zien?

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2019, 20:44:08 »
Zat er nog een lege spoel in? Als je die kan tonen (of de afmetingen met ons wil delen) kunnen we vaak al meer vertellen.

Ook zit vaak aan de binnenkant een decal/sticker met welk formaat film je moet gebruiken
Als het "Agfa B2" betreft is het inderdaad hetzelfde als 120 formaat film. En die is inderdaad nog goed te vinden .
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Kiev-88
Laatste speeltjes: Bell&Howell Eyemo 71-L & Simmon Bros Combat Camera

Offline soop

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2019, 21:07:49 »
Op de sticker staat idd B2.
Spoeltjes heb ik bewaard, maar de film was ook beschimmeld, dus die heb ik weggemikt. Wel het schutblad bewaard: agfa xrs 100 -AP70/C41.

Zal eens wat film kopen dan!

Helaas scheurde het stoffen hulsje van de draadontspanner, denk dat ik dat even oplos met een krimpkousje ofzo.
Ook heeft de balg en de binnenkant van de tas misschien nog een behandeling met alcohol nodig (heeft al een voorzichtige spray gekregen) want hij stinkt nog en stinken lijkt me schimmel. Is hier nog een ander trucje voor?

Hartelijk dank!

Online michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2019, 21:24:33 »
Leuk Michiel, dat je hem nog gebruikt. Kan ik ergens de resultaten zien?

Bijvoorbeeld hier, maar er zijn meer forumleden die met dit type (of vergelijkbare) camera's schieten. 

Dit soort camera's is (vanwege het kleine maximale diafragma) het leukst bij helder weer.  Ik zou rond deze tijd van het jaar zeker voor 400 ISO film gaan - of een paar weken wachten.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2019, 21:29:39 »
En klef lederen tasje is inderdaad de voedingsbron voor de schimmel.
Een keer goed afdoen met ammoniak, en goed laten luchten in zonlicht scheel al een berg.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Kiev-88
Laatste speeltjes: Bell&Howell Eyemo 71-L & Simmon Bros Combat Camera

Offline soop

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2019, 20:19:33 »
bedankt voor de tips, ik zal Stinky van de lente eens uit gaan proberen