Auteur Topic: Rijksmuseum en Amateur Fotografie.  (gelezen 604 keer)

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
Rijksmuseum en Amateur Fotografie.
« Gepost op: 6 januari 2019, 21:13:01 »

Tijdens de correspondentie met de conservator van het Rijksmuseum over de bekende foto "Kunstenaars" uit 1888 van Jessurun de Mesquita, wees zij op haar expositie die vanaf 15 februari a.s. in het Rijksmuseum van start gaat.
De titel van de tentoonstelling luidt "Iedereen fotografeert".
Het Rijksmuseum wil met de expositie de aandacht vestigen op het belang van de amateur fotografie in de decennia vanaf 1880.

Naast het aankopen van het werk van bekende en erkende grote fotografen, heeft het Rijks ook belangstelling voor amateur-collecties, omdat die duidelijk weerspiegelen hoe de samenleving zich ontwikkelt.
Hierbij de link naar de expositie:
https://www.rijksmuseum.nl/nl/iedereen-fotografeert

De tentoonstelliong is een direct uitvloeisel van het proefschrift van de conservator, dr. Mattie Boom.
In 2017 promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit op onderstaand proefschrift met de titel: "Kodak in Amsterdam".
De titel drukt uit dat door de uitvinding van de rolfilm en de Kodak-box fotograferen ineens binnen ieders bereik kwam!
Tot die tijd was fotografie met de grote dure platen-camera's, lenzen, statieven én alle chemie eigenlijk alleen voorbehouden aan welgestelden, zoals Eduard Asser en Alexandrine Tinne, en zo ook Jessurun.
Hier de link naar het proefschrift:
https://www.rijksmuseum.nl/nl/pers/persberichten/rijksmuseum-conservator-mattie-boom-promoveert-op-opkomst-amateurfotografie
https://repub.eur.nl/pub/101847/

Mattie Boom heeft vele publicaties over fotografie op haar naam staan.

-------------------------------------------------------------------------
Bij de getoonde foto:
De foto is afkomstig uit mijn collectie van aangekochte/verzamelde amateur-fotografie.
Ik vond de foto tussen oude troep op een rommelmarkt.
Hoe belandt een trouwfoto daar??
De mooiste dag van je leven...toch?
Hoewel zij niet echt gelukkig kijkt.
Het is een foto die de jaren '70 typeert.
En het is onmiskenbaar een amateur- foto, genomen achter in de tuin bij de vuurdoorn.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
Re: Rijksmuseum en Amateur Fotografie.
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2019, 21:37:27 »
interessant, leuke uitgaanstip.
@sir_canalogue op instagram

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2019, 21:43:28 »
thnx voor de tip.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2019, 18:27:12 »
Hierbij de link naar het officiële persbericht:
https://www.rijksmuseum.nl/nl/pers/persberichten/rijksmuseum-toont-opkomst-amateurfotografie-in-nederland

Onder aan de pagina een aantal fraaie te downloaden foto's, waaronder een van koningin Wilhelmina, die als amateur ook verdienstelijk fotografeerde.
De hele expositie draait om de ontwikkeling in de amateur-fotografie en het maatschappelijke belang daarvan

Verder wordt de expositie begeleid door een fraai boek met als basis de al eerder aangehaalde dissertatie.
Zie verder de tekst op de pagina.
Voor iedereen met interesse in de Nederlandse historische fotografie.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2019, 19:11:06 »
Op een of andere manier krijg ik spontaan een lachbui als ik het thema iedereen fotografeert lees en daar onder als voorbeeld koningin  Wilhelmina. Als iemand in mijn idee niet onder iedereen valt is het wel een koningin.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2019, 19:18:38 »
Dat is nou juist de kracht van "Iedereen".
Van kolenboer tot majesteit!

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
    • Mijn Piwigo fotogalerij
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2019, 17:41:57 »
Hier een artikel over Mattie Booms proefschrift in de Volkskrant: Hoe de fotografie eind 19de eeuw populair werd.

Echt interessant: wie waren die amateurfotografen eind 19e/ begin van de 20ste eeuw? Want lang niet iedereen ging fotograferen. Mijn grootouders bijvoorbeeld hebben nooit gefotografeerd. "Te duur", wordt dan gezegd. Is dat zo? Of waren goedkope fototoestellen ook wel voor arbeiders en kleine zelfstandigen te betalen?   
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2019, 19:01:11 »
Roepers schreef:
Citaat
Of waren goedkope fototoestellen ook wel voor arbeiders en kleine zelfstandigen te betalen? 
Goeie vraag.
Nemen we mee.
Mogelijk kan ik het Mattie Boom binnenkort persoonlijk vragen.

Wat wil het geval?
Bij de post trof ik een uitnodiging van de directie van het Rijksmuseum om aanwezig te zijn bij de feestelijke opening van de tentoonstelling een aantal dagen vóór de publieksopening.
Er is dan een feestelijk programma met lezingen, een rondleiding en een drankje en hapje na!

Ik denk dat ik die eer te danken heb aan de vrijheid die ik heb genomen om aan het Rijks vragen te stellen over de bekende foto van Jessurun naar aanleiding van discussie hier op het AFF (met dank aan Michiel).*

Als de gelegenheid zich voordoet, zal ik aan Mattie de vraag van Roepers voorleggen.
Ook zal ik vragen of het mogelijk is dat enkele geïnteresseerden van het AFF de originele foto van Jessurun zouden kunnen zien.
Lijkt me zeer interessant een keer een kijkje achter de schermen van de fotoafdeling van Rijks te mogen nemen.
Ik zal Mattie in ieder geval de groeten doen van het AFF.
Relaties moet je tenslotte koesteren.
Allemaal mee eens?

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2019, 00:15:30 »
Roepers schreef:Goeie vraag.
Nemen we mee.
Mogelijk kan ik het Mattie Boom binnenkort persoonlijk vragen.

Dat zou heel mooi zijn. Ik ben echt heel benieuwd.

Groet,

Marco
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2019, 11:12:38 »
Echt interessant: wie waren die amateurfotografen eind 19e/ begin van de 20ste eeuw? Want lang niet iedereen ging fotograferen. Mijn grootouders bijvoorbeeld hebben nooit gefotografeerd. "Te duur", wordt dan gezegd. Is dat zo? Of waren goedkope fototoestellen ook wel voor arbeiders en kleine zelfstandigen te betalen?
Deze vraag gaat eigenlijk over besteedbaar inkomen en daarmee over de verdeling van rijkdom over een populatie. Tot ca. 1900 was die verdeling (even door de bank genomen) vrij dichotoom: je had een heel grote arme arbeidersklasse en een kleine rijke upper class. Het fenomeen middenklasse wordt doorgaans verbonden met de industrialisatie, die in Nederland vanaf ongeveer het eind van de 19e eeuw op gang komt. Kijk je naar het besteedbaar inkomen van die middenklasse, dan zie je dat eigenlijk pas na de 2e wereldoorlog er op brede schaal ruimte komt voor luxe voor de grootste bevolkingsgroepen. Zie de opmars van zaken als televisies, autos en buitenlandvakanties. Als je in, pakweg, 1925 een doorsnee gezin nam, hoeveel kinderen telde dat, wat was het inkomen, waaraan ging dat op en hoeveel schoot er over voor leuke hobbies? Voor de gemiddelde Nederlander was dat bepaald niet veel.

Combineer dat met tijdsbesteding; pas in 1960 werd de vrije zaterdag standaard. Dat betekent dat je voor die tijd als doorsnee arbeider 6 dagen per week aan het bikkelen was en één dag overhield om naar de kerk te gaan, familie op te zoeken en je laveloos te drinken aan de toog (cru, maar het was de realiteit in veel gezinnen). In een land als Nederland betekende het ook dat je doordeweeks als arbeider pakweg de helft van het jaar simpelweg geen vrije tijd had als er daglicht was, dus dan was fotograferen al helemaal lastig.

Kortom, als je even logisch nadenkt en bedenkt hoe de maatschappij er in de periode 1900-1950 uitzag, dan is het niet heel moeilijk om te bedenken dat fotografie, hoe normaal we het vandaag ook vinden, in pakweg 1900 voor het overgrote deel van de bevolking een luxe was waar je nogal wat dingen voor terzijde moest schuiven.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2019, 14:25:02 »
Hoi Koraks,

Dank je voor uitgebreide en leerzame antwoord. Het inkomen van een arbeider was niet groot rond 1925.  Het is maar de vraag of ze geld genoeg hadden voor  een goedkope Kodak Brownie  of Agfa Box Camera. Maar de opkomst van de fiets was ook in de jaren 1910 - 1950.  In die tijd kochten mensen ook hun radio. Een Agfa Box Camera kostte in 1949 9,90 mark. Dat  zou een arbeider na een tijdje sparen toch moeten kunnen betalen. Maar wat zou hij dan moeten fotograferen? Het leven in zijn dorp? Zijn woning en gezin? Ik denk dat veel mensen het ontgaat dat dat de moeite waard zou zijn om een camera te gaan kopen. Pas toen mensen op vakantie begonnen te gaan, kocht men een camera om de herinneringen aan die vakantie vast te houden. Als bijproduct schoot men een paar plaatjes thuis. Dat die laatste plaatjes nu niet minder interessant zijn, had men toen geen idee van.  Maar dat is ook wat jij beweert, denk ik. 
Groet,

Marco

www.roepers.net

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2019, 14:51:33 »
Oh zeker, dat zijn volgens mij relevante overwegingen. Van een fiets kan ik me indenken dat het directe praktisch nut veel eerder werd onderkend dan van een camera (en laten we toegeven: dat is ook zo vanuit het oogpunt van de gemiddelde fabrieksarbeider anno 1925). Een radio bracht vermaak en inzichten vanuit de omgeving; het land en de wereld - ik kan me goed voorstellen dat die prioriteit kreeg boven een camera. Het zal vaak ook een kwestie van afwegen zijn geweest: waar steek je je geld in? Een radio of een camera? Een fiets of een camera? Schoenen voor de kinderen, of een camera? Een stukje vlees op tafel 1 of 2x per week, of een camera? En als je zo'n ding dan had, dan moest er weer film in, er kwam chemie aan te pas, ergens moest papier vandaan worden gehaald voor afdrukken, je had een doka nodig - of je moest dat allemaal uitbesteden, met de nodige kosten als gevolg. Kortom, met alleen dat boxje was je er nog niet. Er zat een voortdurend uitgavenpatroon aan vast. Ik denk dat potentiële consumenten dat net zo goed in de smiezen hadden als meneer Eastman!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2019, 15:11:09 »
In die tijd is er een aktie geweest waarbij je punten kon sparen bij de waspoeder en dan kreeg je (bij voldoende punten) een kartonnen boxje. Je komt ze nu nog regelmatig tegen, het was voor veel gezinnen het toppunt van luxe :)
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2019, 18:49:45 »
Om het maar even naar de huidige tijd te trekken. Het bezit van een doka is voor veel mensen een behoorlijk kostbare ding. Een behoorlijk deel van een modaal inkomen gaat op aan wonen. Even een kamertje extra  >:D De gemiddelde loonslaaf doet het wel op zijn computertje in de hoek van de huiskamer of op schoot met een smartphone.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline Roepers

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2019, 19:02:45 »
De massa heeft nooit een doka gehad natuurlijk. 9,90 mark is een hele knappe prijs voor een fototoestel dat wel zijn beperkingen heeft, maar toch geschikt is voor de massa. De rolletjes konden worden ingeleverd bij de fotograaf. Voor de prijs van een stijve familiefoto bij de fotograaf had je ineens een serie beelden uit het leven zelf (wel van mindere kwaliteit). En als je als  man met een bescheiden inkomen je wist te beperken in de aantallen dan was het ook geen rib uit je lijf. Die Agfa-boxen waren er al in de jaren dertig. Ik verbaasde mij laatst  over een grote serie foto's uit de jaren veertig bij een familie. Genomen door vrijgezelle tantes, zo werd mij gezegd. Aha, interessant. Dat waren natuurlijk van die onafhankelijk dames, dacht ik. Ik vraag mij af of het van die box foto's waren.  Dat moet toch te herkennen zijn, wat voor een type toestel moet het zijn geweest?

Maar de echte massa (in de dorpen en op het platteland) ging pas in de jaren vijftig fotograferen en het was niet de generatie van mijn opa maar hun kinderen.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 19:16:31 door Roepers »
Groet,

Marco

www.roepers.net

topsecret-dna