Ik maak ook wel papier negatieven maar hoofdzakelijk op groot formaat in houten camera's.
Ik neem een standard Multigrade (Foma 311) en belicht deze als ISO 1-3.
In de DOKA gekomen ontwikkel ik deze als een standaard ZW/W afdruk.
Nu blijft er een Negatief over. Deze kan je Scannen of na drogen gebruiken als Negatied voor het afdrukken van positieven.
Onder de vergroter, bij een 1:1 afdruk: neem je een nieuw vel papier van de zelfde afmeting en legt daarop het papier negatief met de emulsie kanten op elkaar en een glasplaatje erop zodat ze mooi strak aansluiten. Je kan eventueel een filter in de lade doen en zodoende de afdruk wat harder of zachter maken. Dan belicht je door de rug van je Papiernegatief het blanko vel papier en ontwikkel je het als een normaal vel. in het begin is het even zoeken voor de juiste belichtingstijd. maar het werkt net als een normale contactafdruk afdruk. voordeel van deze methode is dat je alle checmicalien al in huis hebt, je er meerdere afdrukken kan maken en dat Links/Rechts niet gespiegeld zijn, ten op zichte van het omkeer proces.
Je kan zelfs een RC papier negatief in de vergroter leggen als semi transparant dat werkt ook, alleen maar met PE papier omdat bariet minder licht doorlaat en er vezels zichtbaar worden op de vergroter.
Grt
Pieter