Auteur Topic: C41 negatieven zelf ontwikkeld, maar 'vies'  (gelezen 291 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
C41 negatieven zelf ontwikkeld, maar 'vies'
« Gepost op: 4 januari 2019, 21:13:52 »
Gisteren avond mijn kleurnegatief film zelf ontwikkeld, Maar niet helemaal tevreden.
Over de gehele film zit als het ware stof ; maar het is denk ik geen stof.
Ik heb Tetenal kit C-41 gebruikt, en dit is de derde film in dezelfde chemie. Het viel mij op de het bleekfix niet helder was, maar als het ware een soort suspensie. Dat vertrouw ik dus niet echt meer. Kan ik dat filteren ?
Of is de oorzaak elders gelegen ? Mijn droog procedure is al jaren gelijk, met z/w film heb ik geen last, daar ligt de oorzaak i.i.g. niet (zijn de vuiltjes ook te klein voor)

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Re: C41 negatieven zelf ontwikkeld, maar 'vies'
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2019, 21:37:12 »
Gisteren avond mijn kleurnegatief film zelf ontwikkeld, Maar niet helemaal tevreden.
Over de gehele film zit als het ware stof ; maar het is denk ik geen stof.
Ik heb Tetenal kit C-41 gebruikt, en dit is de derde film in dezelfde chemie. Het viel mij op de het bleekfix niet helder was, maar als het ware een soort suspensie. Dat vertrouw ik dus niet echt meer. Kan ik dat filteren ?
Of is de oorzaak elders gelegen ? Mijn droog procedure is al jaren gelijk, met z/w film heb ik geen last, daar ligt de oorzaak i.i.g. niet (zijn de vuiltjes ook te klein voor)

Met de blix van Tetenal had ik hetzelfde, na 8 filmpjes was het een witte drap geworden ipv helder rood. Ik heb het maar weggegooid omdat ik het niet vertrouwde.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set, Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2019, 22:26:12 »
Zwavel klontjes. Misschien gaat blix minder lang mee dan je hoopt. Eenmaal aangemaakt een bederfelijk goedje. Losse bleek & fix gaat langer goed.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2019, 22:34:29 »
Blix is geen goed idee voor film. Te hoge zilverretentie. Aparte bleek en fix is verstandiger. En voor consistentie is hergebruik van de ontwikkelaar ook niet ideaal.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2019, 00:47:29 »
Blix is geen goed idee voor film. Te hoge zilverretentie. Aparte bleek en fix is verstandiger. En voor consistentie is hergebruik van de ontwikkelaar ook niet ideaal.

Dat is nou net wel wat er vaak standaard in die kitjes wordt gedaan. Ik heb zelf met dat halve kitje waarvan jij de rest heb toch zonder problemen en met hergebruik van ontwikkelaar én blix een stuk of 12 films ontwikkeld. Ik heb dat wel binnen een week gedaan.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2019, 00:54:06 »
Om te scannen is het allicht afdoende. Met RA4 pints loop je wat eerder tegen de beperkingen aan. Ik zie een duidelijke color shift na één keer hergebruik van de ontwikkelaar en onlangs heb ik met Mard0 wat gesproken over problemen met Blix waar hij tegenaan liep.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2019, 00:55:49 »
Om te scannen is het allicht afdoende. Met RA4 pints loop je wat eerder tegen de beperkingen aan. Ik zie een duidelijke color shift na één keer hergebruik van de ontwikkelaar en onlangs heb ik met Mard0 wat gesproken over problemen met Blix waar hij tegenaan liep.

Ik hoor het al - ik ben blij dat ermee gestopt ben. Kleur doe ik wel digitaal  :D

Jon

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2019, 07:55:18 »

Ik zag inderdaad een duidelijk verschil in densiteit en kleur van de drager tussen negatieven die door de blix of door bleek en fix zijn gegaan. Dit maakt ze opzich nog niet onafdrukbaar, maar het bemoeilijkt wel het filteren. Ik zat met geel heel erg laag, waardoor er weinig speelruimte overblijft voor wanneer je een afwijkend negatief hebt. Daarnaast is met hergebruik van blix dit effect niet consequent.
Groeten,

Martijn

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2019, 20:32:19 »
De Rollei C-41 kits hebben een aparte Bleek en Fix. Daar voorkom je dit soort problemen mee.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

topsecret-dna