Auteur Topic: Vraag over Durst M805 vergroter  (gelezen 337 keer)

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
Vraag over Durst M805 vergroter
« Gepost op: 3 januari 2019, 12:16:48 »
Ik ben van plan een doka op te zetten en heb mijn oog laten vallen op een Durst M805 (voornamelijk vanwege de mogelijkheid tot vergroting van 6x7 negatieven ).
Nou heb ik geen ervaring met vergroters dus waar moet ik op letten als ik er wil kopen?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Vraag over Durst M805 vergroter
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2019, 12:37:09 »
Let vooral of de negatiefhouder en maskers erbij zitten, of de lamp nog goed is (altijd handig, kun je meteen beginnen) en of de negatiefmaskers voor de diverse formaten ook aanwezig zijn. Ik neem aan dat deze vergroter ook een negatiefhouder met AN glas heeft; controleer of dat aanwezig is en vrij is van krassen en beschadigingen. Verder als het kan even checken of de kleurfilters (ik ga ervan uit dat je er een met een kleurenkop gaat aanschaffen) zich goed laten instellen. Kijk ook even naar de spanveer/band waarmee de spanning op de kop wordt gehouden; deze breekt soms, dus even checken of die in goede staat is. Let ook op het nylon tandrad (ik meen dat de 805 die constructie ook heeft?) op de zuil; dit mag niet versleten zijn, anders is het apparaat rijp voor het oud ijzer. Uiteraard ook even controleren of de benodigde trafo erbij zit.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2019, 12:53:17 »
805's zijn over het algemeen best wel duur. Ik denk dat er voor 6x7 wel goedkopere opties te vinden zijn.

Jon

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2019, 13:25:08 »
Let vooral of de negatiefhouder en maskers erbij zitten, of de lamp nog goed is (altijd handig, kun je meteen beginnen) en of de negatiefmaskers voor de diverse formaten ook aanwezig zijn. Ik neem aan dat deze vergroter ook een negatiefhouder met AN glas heeft; controleer of dat aanwezig is en vrij is van krassen en beschadigingen. Verder als het kan even checken of de kleurfilters (ik ga ervan uit dat je er een met een kleurenkop gaat aanschaffen) zich goed laten instellen. Kijk ook even naar de spanveer/band waarmee de spanning op de kop wordt gehouden; deze breekt soms, dus even checken of die in goede staat is. Let ook op het nylon tandrad (ik meen dat de 805 die constructie ook heeft?) op de zuil; dit mag niet versleten zijn, anders is het apparaat rijp voor het oud ijzer. Uiteraard ook even controleren of de benodigde trafo erbij zit.
Bedankt voor het advies zal er opletten.
Even voor de duidelijkheid degene die ik op het oog heb komt met bimacon 75 condensator ,geen kleur kop (wil toch alleen gebruiken voor z/w) met kolom en voetplaat en ik heb 200 euro geboden.
Nog geen acoord van de verkoper.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2019, 13:27:09 »
bimacon 75 condensator ,

Ik hoop dat het een condensor is  ;)

Voor 50 euro staat er een M670 te koop op Marktplaats.

Jon

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2019, 13:31:19 »
Ik hoop dat het een condensor is  ;)

Voor 50 euro staat er een M670 te koop op Marktplaats.

Jon
Gezien ,maar dat is in Leeuwarden voor mij is dat vanuit Vlissingen nogal een eind.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Offline op film

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2019, 13:37:56 »
Met een kleurenkop kun je bij gebruik van multigrade papier de papiergradatie traploos instellen!

Offline op film

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2019, 14:12:16 »
Ik heb net even gekeken naar de kolom van mijn M805, die heeft geen tandheugel maar alleen een balansrolveer (zoiets als een rolmaat maar dan groter).

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2019, 19:34:00 »
Ik ben van plan een doka op te zetten en heb mijn oog laten vallen op een Durst M805 (voornamelijk vanwege de mogelijkheid tot vergroting van 6x7 negatieven ).
Nou heb ik geen ervaring met vergroters dus waar moet ik op letten als ik er wil kopen?
Ik heb nog een gratis Meopta staan met kleurkop, trafo en normaal lamphuis maar ja, die doet geen 6x7, tenminste, niet in 1 keer  ^^
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set, Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

topsecret-dna