Auteur Topic: Mamiya objectieven  (gelezen 384 keer)

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
Mamiya objectieven
« Gepost op: 26 december 2018, 20:34:56 »
Goede vrienden/vriendinnen,

Even een technisch vraag door iemand die NIET technisch is.

Regelmatig lees ik reviews van Mamiya 645 objectieven. Deze blijken echter getest op een KB (digitale) kamera.

Mijn vraag is de volgende : Kun je zomaar een middenformaat objectief beoordelen door die te testen op een KB kamera?

Oftewel : geven de uitslagen een ECHT goed beeld van de kwaliteit van het objectief?

Graag jullie expertise.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Mamiya objectieven
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2018, 20:59:18 »
Nee.
Effectief wordt op die camera's enkel het middelste deel van het optisch systeem gezien en niet de randen, terwijl juist daar (aan de randen) optische afwijkingen doorgaans het grootst zijn.
Daarnaast zijn er wat verschillen tussen hoe een digitale sensor combineert met een lens en hoe film dat doet.

Kortom, je kunt een "digitale" test in jouw scenario maar beperkt vertalen naar film/analoog.

Los daarvan zou ik me niet teveel zorgen maken over tests e.d. De mamiya middenformaat lenzen zijn nagenoeg allemaal goed tot uitstekend (al kunnen defecten en schimmel e.d. natuurlijk altijd roet in het eten gooien). Elke minuut die je aan het peinzen bent over resolutie, flare, mtf-grafieken, coatings, etc ben je dus geen foto's aan het maken. Vraag jezelf dus af wat je wil: foto's maken of techneut worden?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2018, 21:12:22 »
Hey Koraks,

Zelden zo'n heldere verklaring gelezen.

TOP, Dankjewel.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2018, 21:16:31 »
Koraks heeft dat  mooi , klaar & duidelijk uitgelegd.
daar  kan ik enkel aan toevoegen   dat de  Mamiya Sekor C  zeker   qua  prijs / kwaliteit tot de  top behoren.

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2018, 21:18:37 »
Gewoon gaan met die Mamiya banaan (en dat zeg ik die al een tijd een mooie set met lenzen nog steeds in de kast heb liggen omdat ik er niet aan toekom...)

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2018, 21:36:39 »
Guusje, i  het verleden heb ik regelmatig gefotografeerd met Mam 645 lenzen op een digitale Nikon. Prachtige beelden.
Gr. Joop

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2018, 21:42:20 »
Als gebruiker van een M645 met de nodige lenzen vind ik het uitstekende lenzen. Ze bevallen mij in ieder geval zeer goed.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Roeland

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2018, 07:21:32 »
Ik heb in de jaren 80 eens zon'n M645 adapter toegeworpen gekregen voor de Pentax K. Ik kan voor wat film betreft de uitleg van Koraks bevestigen. Mamiya objectieven zijn van goede kwaliteit en omdat je uitsluitend het midden van het beeld gebruikt komt er gewon goed resultaat uit. Je bent vanzelfsprekend wel alle automatische functies en koppelingen kwijt dus het werkt niet handig op een camera waar je de automaat niet kunt omzeilen. Door de constructie van middenformaat objectieven wordt het geheel wel een beetje frontlastig en ik ben er niet van overtuigd dat de latere kunststof body's daar bij langer gebruik goed tegen kunnen.
Op een digitale camera (een K20 in mijn geval) heb ik het nooit geprobeerd maar het deel dat je gebruikt is daar nog kleiner en de balans van het geheel zal in de praktijk nog onhandiger worden en een kwaliteitstest zegt nog minder.
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2018, 19:51:08 »
Er zit nog een klein verschil in de C en N objectieven. De N types zijn een fractie beter/scherper.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2018, 20:08:54 »
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Heb weer een hoop geleerd.

Guusje.
Beware Of Darkness.