Auteur Topic: matglas maken en plaatsing van Fresnel  (gelezen 568 keer)

Online dasca

• Vaste bezoeker
matglas maken en plaatsing van Fresnel
« Gepost op: 11 december 2018, 09:14:20 »
Ik heb een oudere Burke & James 5x7 tailboard loopbodemcamera waarvan het matglas gebroken is. Nog afgezien van de breuk is het gebroken (originele) matglas vrij donker: zeker geen Beattie kwaliteit.  Nu wil ik zelf een matglas fabriceren. Ik heb al een setje carborundum poeder (silicium carbide) in verschillende oplopende gradaties van fijnheid besteld en glas is al op de juiste maat gesneden. Het is nu wachten op DHL met het pakketje, dan kan ik aan de slag. Ik heb onlangs ook een tweedehands 5x7 fresnel op de kop getikt.
Mijn vragen zijn: is er iemand die ervaring heeft met het zelf schuren/polijsten van een matglas (Youtube geeft ook al wat tips) en vooral: waar en hoe plaats ik de fresnel lens t.o.v. het matglas. Op internet vind ik tegenstrijdige adviezen, zelfs van fabrikanten.
Graag ervaringsdeskundigen hierover aan het woord. Alle tips zijn welkom. Bij voorbaat dank
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline gary

• Analoog liefhebber
Re: matglas maken en plaatsing van Fresnel
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2018, 09:47:07 »
Fresnel voor of achter het matglas. Daar is een genuanceerd antwoord op.
Een fresnel  beschadigt makkelijk. Is immers van plastic. Als hij geplaatst wordt tussen matglas en lens is die mooi beschermt. Maar dan verschuift het scherpstelpunt iets. De plaatsing van de film cassette moet hiervoor gecompenseerd worden. Het nadeel is echter dat de verschuiving van het scherpstelpunt is afhankelijk van het gebruikte brandpunt van de lens en in mindere mate de afstand. Veel grootformaat camera's werden maar met 1 brandpunt gebruikt en meestal maar voor 1 toepassingsgebied. Daarmee bleef de verschuiving van het scherpstelpunt vanwege het tussenliggende fresnel behoorlijk constant. Geen probleem dus met de eenmalig aangepaste plaatsing van de  filmcassette.
Door de fresnel tussen oog en matglas te plaatsen heb je geen last van verschuiving van het scherpstelpunt. Echter de kwetsbare fresnel heeft geen bescherming.

Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2018, 09:55:09 »
maar de Fresnel plaats je dan toch met de 'lens' naar het matglas, daarmee is ie toch beschermd, of doel je op krasjes door de loep op het kwetsbaardere plastic ipv hardere glas?

Online dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2018, 09:58:28 »
Gary, dank voor je uitleg, maar toch nog een aanvullende vraag: fresnellenzen hebben vaak een gladde en geribbelde zijde: welke kant komt tegen het matglas aan bij plaatsing richting fotograaf of richting objectief?

Online dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2018, 10:04:33 »
Zou het raadzaam zijn eerst het matglas te plaatsen (uiteraard matte zijde richting optiek), vervolgens de fresnellens en tenslotte een dun beschermglas tegen krassen van o.a. de scherpstelloupe. De ruimte daarvoor is wel aanwezig en daar het beeld gevormd wordt op de matte kant van het matglas (dus het dichtst bij het objectief) zou er geen focus shift zijn. 't Is maar een suggestie.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2018, 10:30:53 »
Gary, dank voor je uitleg, maar toch nog een aanvullende vraag: fresnellenzen hebben vaak een gladde en geribbelde zijde: welke kant komt tegen het matglas aan bij plaatsing richting fotograaf of richting objectief?

geribbelde zijde altijd richting matglas.
Voordat je de fresnel plaats definitief plaatst zou ik een proef doen. Als je camera ingericht is om de fresnel in de camera te hebben. Dus het registratie vlak van de film bedoelt is voor een fresnel in de camera kun je niet zonder dat aan te passen de fresnel buiten op plaatsten. Echter meestal zijn dit field camera's. En is dat vaak ook te zien.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2018, 10:31:45 »
maar de Fresnel plaats je dan toch met de 'lens' naar het matglas, daarmee is ie toch beschermd, of doel je op krasjes door de loep op het kwetsbaardere plastic ipv hardere glas?

Inderdaad meestal krasjes van je loep.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2018, 12:10:51 »
En dan is er natuurlijk de vraag hoe noodzakelijk een fresnel is. Ik heb er een aantal jaren een op mijn camera gehad, maar  hem er weer afgehaald. Ik vond het scherpstellen met de fresnel een stukje lastiger: ik had het gevoel dat het exacte scherptevlak lastig te vinden was, terwijl dat zonder de fresnel geen enkel probleem bleek. Ook bleek het matglas wat donkerder te worden. Uiteindelijk vond ik de gelijkmatiger uitlichting van het matglas niet opwegen tegen deze nadelen, zelfs bij het gebruik van een 58mm en 75mm heb ik ook zonder fresnel geen probleem de hoeken te zien.  En sinds e fresnel weer weg is, lijken miijn foto's ook net een beetje scherper.

Online dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2018, 12:15:57 »
Gary, tot zover dank voor het meedenken. Ik denk dat ik vandaag maar eens een paar testjes ga doen. Mijn uitgangspunt is -vanuit de camera gezien- matglas, fresnel (met ribbels tegen gladde kant van het matglas) en beschermglas.
Dan eens kijken wat dezelfde opstelling doet zonder Fresnel. Ik vraag me af of het werken met een beschermglas nog invloed heeft op de scherpte, naar mijn gevoel niet.
Verder: Ik keek een beetje op van je opmerking:" Veel grootformaat camera's werden maar met één brandpunt gebruikt en meestal maar voor één toepassingsgebied." Dan praat je zeker wel over heel lang geleden, want van de grootformaat werkers die ik ken is er maar één die met één enkel objectief werkt, dus bij mogelijke plaatsing van een Fresnel biedt dat dus ook voor hen qua plaatsing de nodige beperkingen.

Online dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2018, 12:31:08 »
Huub, ook bedankt voor meedenken. Hoe helderder het matglas, hoe minder de behoefte aan een Fresnel. Zelf heb ik een Ebony 4x5 met een prachtig matglas: daar heb ik geen enkele behoefte aan een Fresnel.
Misschien dat mijn zelf gefabriceerde matglas zo goed is dat de behoefte aan een Fresnel ook minder wordt. Het oude (originele) Burke and James is heel beroerd: het voelt als scherpstellen bij werkdiafragma. In de huidige configuratie is de Fresnel dus wel een hulp.
Ik moet maar eens wat gaan proberen in verschillende combinaties: met en zonder Fresnel en kijken of het beschermglas de scherpte beïnvloedt. Dus binnenkort maar richting Koppelpoort en een dagje later op de lichtbak steentjes tellen!

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2018, 12:36:59 »
Gary, tot zover dank voor het meedenken. Ik denk dat ik vandaag maar eens een paar testjes ga doen. Mijn uitgangspunt is -vanuit de camera gezien- matglas, fresnel (met ribbels tegen gladde kant van het matglas) en beschermglas.
Dan eens kijken wat dezelfde opstelling doet zonder Fresnel. Ik vraag me af of het werken met een beschermglas nog invloed heeft op de scherpte, naar mijn gevoel niet.

Voor zover ik weet heeft een beschermglas buitenop geen invloed. De maxwell schermen werken zo.

Verder: Ik keek een beetje op van je opmerking:" Veel grootformaat camera's werden maar met één brandpunt gebruikt en meestal maar voor één toepassingsgebied." Dan praat je zeker wel over heel lang geleden, want van de grootformaat werkers die ik ken is er maar één die met één enkel objectief werkt, dus bij mogelijke plaatsing van een Fresnel biedt dat dus ook voor hen qua plaatsing de nodige beperkingen.
Nu ja. Maar toen die dingen nog professioneel gebruikt werden lagen de zaken anders. Besef wel dat een nieuwe sinar p2 ongeveer zoveel koste als een middenklasse auto. Niet echt iets wat je veel bij een amateur aantrof.
Wat mij heden ten dagen verbaast is dat een aanzienlijk deel van de high end digitale achterwanden met bij behorende camera's wel bij rijke amateurs in bezit zijn. Camera sets die wel tegen de €70k  kunnen kosten.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2018, 12:50:11 »
Huub, ook bedankt voor meedenken. Hoe helderder het matglas, hoe minder de behoefte aan een Fresnel. Zelf heb ik een Ebony 4x5 met een prachtig matglas: daar heb ik geen enkele behoefte aan een Fresnel.

Veel Ebony's zijn verkocht met een rebranded Maxwell matglas. Veel beter word het niet. Misschien een Bossscreen. Die laatste zijn vooral met middenformaat TC's erg fijn.   

Online dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2018, 12:55:57 »
Een Bosscreen is beslist minder dan een Maxwell. Ik heb een Bosscreen gehad op mijn vroegere Cambo. Maar ze waren wel vriendelijker geprijsd. Ook veel prijsvriendelijker dan Beattie.
Helaas bestaat de firma Bosscreen niet meer. Oleson (USA) maakt ook nog matglazen: niet van het Maxwell niveau maar wel vriendelijker voor de portemonnee: alle waar is ook hier naar zijn geld.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2018, 12:58:58 door dasca »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2018, 13:06:56 »
Bossscreens hebben geen eigen structuur waardoor het zeer veel detail kan weergeven. Daarom zijn ze bij een middenformaat TC in het voordeel.  Je kunt een 10-20x loep gebruiken. Bij alle andere matglazen die ik ken kijk je bij dat soort vergroting loeps tegen de struktuur van het matglas aan.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2018, 13:32:30 door gary »

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2018, 13:35:30 »
Ik heb ooit een groot matglas zelf gemaakt (~A4), en verbaasde mijzelf over de goede kwaliteit. Ik gebruikte als slijpmiddel iets uit de autowereld z.g. dura 4.
Ik had iets verzonnen dat het toekomstige matglas (dacht met dubbelzijdig klevend tape) op een elektrische schuurder op 20 % van de snelheid werkte en ben uur aan het schuren geweest.
Ik gebruikt e toen info o.a. die ik hier vond
« Laatst bewerkt op: 11 december 2018, 13:39:52 door cmug »

topsecret-dna