Auteur Topic: matglas maken en plaatsing van Fresnel  (gelezen 566 keer)

Offline dasca

• Vaste bezoeker
Re: matglas maken en plaatsing van Fresnel
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2018, 14:19:08 »
Alleen jammer dat ze gevoelig zijn voor warmte. Ik heb eens een Bosscreen vernield door mijn camera tijdens een vakantie in de tropen te lang in zon te laten staan. De was tussen de glaslagen bleek gesmolten. Gelukkig had ik een reserve matglas bij me. Maar dom was het wel. Ik was op de hoogte van de gevoeligheid van de Bosscreens voor warmte...maar ja vakantie hè...even wat minder scherp door een tropisch drankje.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2018, 14:30:00 »
Deze toepassing van Dura 4 was mij onbekend. Ik heb de Carborundum poeder besteld bij een firma in Giethoorn. Voordeel is wel dat ze kleinere potjes in verschillende "fijnheden" als setje leveren, zodat je kan finetunen.
Uit diverse publicaties heb ik begrepen dat carborundum gebruikt wordt door steenbewerkers, denk o.a. aan het polijsten van grafstenen. Op Internet zag ik dat je een stukje glas, met aangeplakt handvat kunt gebruiken als slijpgereedschap, maar jij spreekt over een elektrische schuurder. Waar was de schuurvoet van gemaakt? een zgn. schapenvelletje o.i.d.? Ik heb een traditionele schuurmachine maar ook een met een excentrische schuurvoet. Kun je mij nog wat aanvullende info geven? Ik zag op YouTube in de voorbeeldvideo's de auteurs van de filmpjes vooral concentrische bewegingen maken.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2018, 18:10:16 »
Wat ik mij kan herinneren .
Als ondergrond stevige glasplaat groter dan je matglas. Je matglas aan 1 zijde beschermen met plakfolie deze op vlakschuurmachine plakken (dubbelzijdig plakband gebruiken).
vlakschuurmachine op variac aansluiten en heel langzaam laten werken. Weinig water bij de pasta.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2018, 18:14:28 door cmug »

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2018, 19:15:35 »
Mocht de foto vragen oproepen?
Ik heb géén schuurpapier gebruikt in combinatie met de pasta
Het blokje multiplex is puur een ophoging. Om te voorkomen dat water in de machine kan komen
Er zit n.l. stofafzuiging in de oude Metabo schuurmachine. Door de machine hoger te plaatsten op het blokje voorkom je dat water (smurrie water pasta) in de machine komt.
Een Variac is overigens een soort licht dimmer, die zie je rechts op de foto

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2018, 02:18:09 »
tot nu toe doe ik het met de hand. ik maak twee plaatjes van de juiste afmeting en schuur ze met carborundum tegen elkaar. zo houd ik twee plaatjes over, een reserve en een voor direct gebruik. potje carborundum en wat water bij de hand en schuren maar. afspoelen om te kijken of je alles geraakt hebt en door.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2018, 09:36:43 »
Vanmiddag komt DHL het setje carborundum afleveren. Kan ik aan de slag. Ik heb diverse keren gelezen dat een laatste behandeling met aluinpoeder (3 micron) een optimaal resultaat oplevert. Eerst maar met carborundum aan de slag. Werken jullie met één gradatie carborundum of gaan jullie van grof naar fijn-.fijner-fijnst?
Mensen, hartelijk bedankt voor alle adviezen en suggesties.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2018, 12:09:28 »
ik heb alleen fijn gebruikt.  de grovere heb je alleen nodig als je krassen in je glas hebt zitten. hopelijk heb je dat niet.

naast smering is water ook nodig voor de koeling. vergeet dat niet.

hoe dik is je glas? hoe dunner, hoe breekbaarder. gebruik een stuk mdf of multiplex als ondergrond. dat is redelijk vlak van zichzelf. leg daat en laag plastic op om water en slijpsel tegen te houden en leg de onderste glasplaat op een dun laagje stof. gebruik niet te veel slijppoeder en houdt het nat genoeg om te schuren, maar niet te nat dat het er afloopt. regelmatig even afspoelen om te kijken of je geen plekken vergeten bent. grote cirkels maken en niet te hard drukken. laat het slijpmiddel het werk doen.
--

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 12 december 2018, 12:19:25 »
Glas is krasvrij en 2 mm dik. Als ondergrond gebruik ik een rubber anti-slip matje: mooi vlak en glas blijft mooi op zijn plaats.
Wat versta je onder "fijn"? Ik dacht te beginnen met 400, dan 600 en tenslotte 800. Tenslotte wil ik een extra glasplaatje laten "meelopen" in het slijpproces en kijken wat een allerlaatste behandeling met aluinpoeder doet.
Volgens Youtube posters schijnt deze carborundum methode een beter resultaat op te leveren dan via de chemische weg met glasets, die overigens wel minder arbeidsintensief is, maar tenslotte doe je dit niet wekelijks...
Overigens, hebben de "home made" matglazeniers ook vergelijkende tests gedaan met matglazen uit de fabriek d.m.v. metingen? Zou mooi zijn als je een stop zou winnen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2018, 12:30:19 door dasca »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #23 Gepost op: 12 december 2018, 18:52:26 »
mijn carborundum is om de kleppen van een cylinderkop te slijpen. op het doosje staat Duro 4  (0,0445mm)
--

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 12 december 2018, 20:37:13 »
Mijn carborundum komt van een zaak uit Giethoorn. Leuk is wel dat ze het in kleine hoeveelheden leveren, incl. een potje aluminiumpoeder om de zaak een laatste polijstbehandeling te geven. Uit hun documentatie maak ik op dat ze veel leveren aan bedrijven en hobbyisten die zich bezig houden met bewerking van (edel)steen.
Vroeg in de middag heb ik van DHL het pakketje ontvangen en ik had al eerde het glas op maat gesneden, dus ik kon meteen aan de slag. Heb nu een paar matglazen klaar en ga ze morgen monteren en er een beetje mee spelen. Wil het komend weekend bezig gaan met helderheidsmetingen op het matglas en vergelijken met de oude matglazen.