Auteur Topic: Zorki en HP5 plus  (gelezen 683 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Zorki en HP5 plus
« Gepost op: 24 november 2018, 00:04:49 »
De Zorki 1c had ik ook al een poos in huis en het werd tijd dat deze eens wordt uitgeprobeerd.

Een bodemlader laadt dus wat lastiger dan een moderne camera dus had ik het eerst even met een oude film geprobeerd en dat ging probleemloos.

Omdat het puur om het testen van de camera gaat en niet om de kwaliteit van de foto's had ik nog ergens een Ilford HP5 plus met als einddatum april 2003 liggen, achteraf ben ik blij dat ik een oude film heb gepakt want deze keer ging het laden een stuk lastiger, of anders gezegd, de eerste halve meter heeft het helaas niet gered. ^D

Van de week maar eens een paar straat opnames maken, met dit weer zal een 400 Asa film wel te contrast arm zijn maar goed het gaat om de camera.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Zorki en HP5 plus
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2018, 09:37:37 »
Wij zijn benieuwd  ^^
En het blijven wel vet mooie cameraatjes natuurlijk.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2018, 13:31:15 »
Het is wel wennen dat de meetzoeker en de zoeker gescheiden zijn.
Ik heb ook nog een Zorki 1e maar die is net wat minder, zit een kortere veer onder de ontspanknop zodat het ontspannen wat zwaarder gaat met meer risico op bewegingsonscherpte.

Maar  bij deze camera loopt alles lekker soepel en licht, ik mis wel een paar draag-ogen maar die ga ik er niet opzetten want dan is de camera niet origineel meer.

Ik heb de camera wel voorzien van nieuwe gordijnen en nieuwe halfdoorlatende meetzoeker spiegel.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2018, 13:47:49 »
Ik had er niet eens bij stilgestaan dat je door het ene gat scherp moet stellen en het andere de compositie moet maken. Je wordt je daardoor wel bewust van die twee verschillende aspecten  ^^
Werden dergelijke camera’s indertijd verkocht met een paraattas waar een riem aan zat?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2018, 13:54:50 »
Ik had er niet eens bij stilgestaan dat je door het ene gat scherp moet stellen en het andere de compositie moet maken. Je wordt je daardoor wel bewust van die twee verschillende aspecten  ^^
Werden dergelijke camera’s indertijd verkocht met een paraattas waar een riem aan zat?

Voor zover ik weet zijn FSU camera's altijd met een paraattas verkocht, maar de Russische tassen zijn niet altijd even praktisch.
De Leica II waar deze camera op gebaseerd is had standaard ook geen draag-ogen.
Ik moet nog eens rondkijken naar een geschikte zacht lederen tas voor deze camera die worden wel eens aangeboden voor een zacht prijsje maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2018, 18:44:28 »
[
Ik moet nog eens rondkijken naar een geschikte zacht lederen tas voor deze camera die worden wel eens aangeboden voor een zacht prijsje maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.
[/quote]

Ja  Fred ; dat  zou heel mooi  zijn :  een  " zacht lederen  tas "    voor  een " zacht prijsje "
 Met deze  nog  veel geluk in  je zoektocht , met wat geduld komt het  dik in  orde !!

Grts
Maurits

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2018, 19:10:35 »
Ja  Fred ; dat  zou heel mooi  zijn :  een  " zacht lederen  tas "    voor  een " zacht prijsje "
 Met deze  nog  veel geluk in  je zoektocht , met wat geduld komt het  dik in  orde !!

Grts
Maurits

Ik heb er ook nog niet heel erg hard naar gezocht maar degene die ik tot nu heb gezien waren al een behoorlijk stuk duurder dan de camera.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Zorki (1c) gebruikservaring tot nu toe.
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2018, 22:34:02 »
Tussen stand,

Het rolletje is nog niet vol maar ik kan nu wel concluderen dat de Zorki 1c een heerlijke camera is om mee te werken, met de inklapbare Industar-22 stop je hem gewoon in je zak.
De gescheiden zoeker en meetzoeker heeft ook zo zijn voordelen, eerst even scherpstellen door de ene zoeker en dan je compositie bepalen door de zoeker (of andersom, ligt er maar net aan), je blijft je dus niet meer onbewust op de scherpstelling in het centrum concentreren.

Ik heb het vergeleken met een opsteekzoeker maar de beelden door beide zoekers wijken nauwelijks van elkaar af zodat je voor 50 mm lenzen gewoon de camera zoeker kan gebruiken.
Met andere lenzen dan de Industar-22 zie je trouwens ook een klein stukje van de lens in beeld maar daar hebben meer camera's last van.

Ik heb deze camera zelf gereviseerd en ik mag wel zeggen dat is een zeer geslaagde klus geworden alles loopt even lekker en soepel.

De film zal nooit worden afgedrukt omdat alle opnames puur zijn en nog worden gemaakt om de camera te testen maar qua gebruik ben ik behoorlijk tevreden met deze Zorki het is zeker een blijvertje.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2018, 23:35:47 »
Fijn man! Dat de revisie zo goed gelukt is  :)
Als je eenmaal een klik hebt met zo'n camera dan ga je er vanzelf nóg meer plezier aan beleven.
Ik heb dat met mijn Hasselblad en mijn Horseman. Paar objectiefjes er bij en meer heb ik niet meer nodig  ^^

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2018, 00:09:36 »
Toen ik de "schappelijke" prijzen zag van een simpel Jupiter 12 objectief was ik bijna 2 weken bewusteloos van schrik.  oO
Dus dat blijft voorlopig gewoon een 50 mm objectief.

Voor andere gevallen heb ik nog altijd een paar K bajonet Pentaxen met vast brandpunt objectieven van 28, 35, 40, 50, 85, 100 en 135 mm.

Wat middenformaat betreft doe ik het voorlopig wel met de Seagull 4b.

Overigens had de revisie al meer dan een jaar geleden plaatsgevonden maar ik kwam er niet aan toe om deze camera eens uit te proberen.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 00:12:37 door Fred »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 3 december 2018, 22:54:29 »
Een Ilford HP5+ met een verloopdatum van april 2003 is geen geschikte film om in het huidige weer te fotograferen, ik had de film 1 stop overbelicht i.v.m. met de leeftijd maar het contrast is te zacht, ik had beter de opgegeven 400 Asa aan kunnen houden.

Evengoed is de test van de Zorki 1c geslaagd, belichting is over het hele frame gelijkmatig, sluitergordijnen lopen dus goed en ook het Industar-22 objectief geeft vlijmscherpe beelden 

Zo'n half gekrulde film op een laptop scherm geeft geen enkel idee van de scherpte of contrast maar wel hoe mooi de spatiëring is van de FSU camera's de scheiding tussen de beelden zit ook precies tussen de perforatie gaten, kunnen vele andere (en stukken duurdere) camera's een voorbeeld aannemen.

Een Zorki 1 is dus aan te raden, mits je een goed onderhouden exemplaar hebt, OK het is geen Leica maar je komt er wel aardig dicht mee in de buurt.

De 400 Asa film is korrelig maar niet zo korrelig als boven op de foto, dat zijn de pixels van het scherm.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 4 december 2018, 05:52:35 »
Misschien had je de film nog beter als ISO 800 kunnen belichten en navenant ontwikkelen.
Met dat grijze weer krijg je dan wat meer contrast en meteen een korreltje wat mooi bij de donkere dagen past.
En ik blijf het zeggen, de looks willen ook wat. Ik vind het echt een hele mooie camera.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #12 Gepost op: 4 december 2018, 07:55:31 »
Zorki's en FEDs, mits goed afgesteld en onderhouden schieten inderdaad best prettig.  Ergonomie van de Leica werkt prima. Misschien dat het allemaal wat groffer aanvoelt. Maar dat doet er niet zo toe.  Enige waar mensen dan over vallen is de gescheiden en piepkleine zoeker/meetzoeker. En de extra stap bij het laden van de film.

Industar-22 is een verbeterde Industar-10 met coating en herberekend glas. Als deze goed gecalibreerd is voor de Zorki is het een prima Tessar clone.

Laatst in September nog mijn Zorki Ic met Jupiter-3 nog eens van stal gehaald.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Balda Baldax
Laatste speeltjes: Simmon Bros Combat Camera

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 4 december 2018, 13:56:49 »
Misschien had je de film nog beter als ISO 800 kunnen belichten en navenant ontwikkelen.
Met dat grijze weer krijg je dan wat meer contrast en meteen een korreltje wat mooi bij de donkere dagen past.
En ik blijf het zeggen, de looks willen ook wat. Ik vind het echt een hele mooie camera.

Ik had bewust die overjarige film gebruikt om dat het primair een test van de camera was evengoed zijn sommige opnamen sfeervol.

Zorki's en FEDs, mits goed afgesteld en onderhouden schieten inderdaad best prettig.  Ergonomie van de Leica werkt prima. Misschien dat het allemaal wat groffer aanvoelt. Maar dat doet er niet zo toe.  Enige waar mensen dan over vallen is de gescheiden en piepkleine zoeker/meetzoeker. En de extra stap bij het laden van de film.

Industar-22 is een verbeterde Industar-10 met coating en herberekend glas. Als deze goed gecalibreerd is voor de Zorki is het een prima Tessar clone.

Laatst in September nog mijn Zorki Ic met Jupiter-3 nog eens van stal gehaald.

Mijn Zorki (1c) is nog van jouw geweest en via Milo bij mij terecht gekomen ^^
Ik heb hem verder opgeknapt, nieuwe gordijnen en een nieuwe meetzoeker spiegel.

Het laden van de Zorki (en ook de Leica's) is even een wat lastigere handeling maar dat dat doe je ook maar éénmaal per 36 opnames en die handeling krijg je snel onder de knie al heeft het mij bij de gebruikte film wel iets minder dan een halve meter film gekost.
(om het in positieve zin te zeggen ik heb er aardig wat stukken film aan overgehouden om het fixeer te testen).

Maar een dagje met deze Zorki op stap bevestigen wat mij betreft weer dat alle negativiteit ten aanzien van de Zorki's complete onzin is.
Ik kan ook geen enkele reden meer bedenken om niet met de Zorki 1, Zorki 6 of Zenit's op stap te gaan, zelfs de beperkte sluitertijden vallen ruim binnen de meest gebruikte sluitertijden als je een 100 Asa film gebruikt.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 4 december 2018, 15:07:37 »
De Zorki (1c)  met een Industar 22 en de (1e) met een Jupiter 8

Het verschil tussen de twee types is dat de 1c 7 sluitertijden plus B heeft en de 1e 5 sluitertijden plus B, verder heeft de 1e een extra rand rond het objectiefmond en gaat bij de 1e de ontspanknop wat zwaarder omdat hier een kortere veer voor is gebruikt.
Bij de 1c zit de sluitertijden knop met schroefdraad op de selectoras en op de 1e alleen met 2 borgschroefjes.

topsecret-dna