Auteur Topic: Canon EOS 33 50 50Ereparatie  (gelezen 253 keer)

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Canon EOS 33 50 50Ereparatie
« Gepost op: 23 november 2018, 17:30:58 »
En hoe is het nu afgelopen met de Canon EOS 33 (en 50 en 50E...) die ik mocht ontvangen van Peter en Matthijs?

Via eBay heb ik twee grendeltjes besteld. Deze twee gingen vergezeld van een setje leuke schroevendraaiertjes en wippertjes, die ik niet nodig had, maar goed... ;)
Intussen de EOS 50 opengesloopt en het foute grendeltje verwijderd. Inderdaad: haakje afgebroken.

Ernaast een nieuw exemplaar. Let ook op het schakelcontactje.

Bij de 50 heb ik met behulp van een hete soldeerbout een kopspeld in het plastic gesmolten, op de plek waar het haakje zou moeten zitten. Na afkoelen liet het los, maar secondenlijm bracht uitkomst, en ziedaar: ook dat werkt, alleen weet ik niet voor hoe lang.

Enfin, vandaag kwamen de echte slotjes, zonder schakelaar, maar dat is een kwestie van de oude lospeuteren en met een warme soldeerbout voorzichtig weer op zijn plek smelten.

Vervangen is een fluitje van een cent, bij alle camera's.
Je moet de voorkantdekplaat even loshalen met 3 of 4 schroeven. Die van de 33 is 1 geheel, die van de 50 gaat in twee delen.

Dan met twee schroefjes het kapje van de ontgrendelingsknop loshalen en dan zie je het al.
Met verwijderd grendeltje zie je dit:

Het veertje trekt straks het schuifje weer omhoog. Onderaan zie je de contactjes waar het schakelaartje contact mee maakt.
Ik denk om een signaal te geven dat de deur open is heweest.

Na het overzetten van het schakelaarcontactje en inhaken van het veertje kan het grendeltje weer worden geplaatst.

Hier te zien van voren na het overzetten. Veertje en schakelaar zijn zichtbaar.

Nog even een naaktfoto van de hele camera:  ^^

En een lelijke foto van het resultaat:

Met AF Yongnuo 50-mm/1.8

De beide andere camera's zijn ook al gedaan, waarvan eentje met ingesmolten speld.
Ik bewaar de oude grendeltjes voor het geval dat.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: Canon EOS 33 50 50Ereparatie
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2018, 17:36:13 »
Er is misschien nog hoop voor mijn EOS 30E, maar het rubber lost ook letterlijk op. Wat een vieze plakzooi, uiteindelijk hetzelfde als snarensnot van aandrijfriempjes. Misschien ook maar een Dasty behandeling geven?
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2018, 18:27:33 »
Het rare is dat deze 33 helemaal niet plakt. Die 50's ook niet.
Ik heb wel ettelijke Nikons F50 en zo van plakkend rubber ontdaan. Daar kwam een glanzend zwarte camera onder vandaan. :)

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2018, 21:02:44 »
Hmmm, geloof dat ik ook nog ergens zo'n grendeltje heb liggen. Moet ik eens vergelijken.
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2018, 22:06:56 »
Voor de 33 en 50 zijn ze gelijk. :)

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2018, 17:52:40 »
Overigens had ik ook een EOS 300, ook met een defecte sluiting, maar het probleem was daar dat het ontgrendelknopje niet terugveerde.
Op dezelfde manier gedemonteerd en daar zat net zo'n grendeltje in, maar dan nog fluttiger uitgevoerd.
Hier was het nokje voor het veertje afgebroken maar dat kon ik maken door een gaatje te maken waar het veertje in haakte.

topsecret-dna