Auteur Topic: Rolleiflex Automat en meer  (gelezen 484 keer)

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
Rolleiflex Automat en meer
« Gepost op: 3 november 2018, 11:38:46 »
De laatste 2 maanden is er best veel bij gekomen. Kwam o.a. 2 Rolleiflexjes tegen op een antiekmarkt in Frankrijk. De prijs was vrij laag dus heb ik ze maar beiden meegenomen. Ik weet het niet precies maar ze staan niet erg hoog in de Rolleiflex rangorde denk ik. Te vergelijken met de Yashica Mat 124 of de Rolleicord die ik al had? We zien het wel ik moet ze nog testen. De oudste hou ik voor mezelf waarschijnlijk en de andere mogelijk voor verkoop. De spiegels moet ik wel vervangen die zijn niet best voor de rest functioneren ze zo te zien wel.
Een aantal Franse lichtmeters waarvan 3 hele fraaie van Réalt met metalen plaatjes voor verschillende metingen. Een echt antieke lichtmeter mogelijk uit 1888.
Een aantal klapcamera's van o.a. Kodak. en een meetzoeker Kiev 4.
Vandaag komt er als het goed is nog een pakketje met een nieuwe scanner voor negatieven kleinbeeld en middenformaat.. ben benieuwd

Daar is ie dan mooi op tijd geleverd:

Ben echt super benieuwd naar de scanner :)
« Laatst bewerkt op: 3 november 2018, 12:08:25 door beveland »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Rolleiflex Automat en meer
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2018, 13:46:02 »
Ik weet het niet precies maar ze staan niet erg hoog in de Rolleiflex rangorde denk ik.

Geen idee wat je met Rolleiflex rangorde bedoeld maar in de tijd dat deze camera's uitkwamen was het hun topmodel.

Kijk hier maar eens: http://www.rolleiclub.com/cameras/tlr/info/automat.shtml

De oudste is dus een Rolleiflex Automat 6x6 - Model 2/ K4B gemaakt van 1939 tot 1945. De andere is een Model 3.

Te vergelijken met de Yashica Mat 124 of de Rolleicord die ik al had?

In goed werkende conditie mechanisch een stuk beter dan de Yashica, redelijk vergelijkbaar met de Rolleicord (delen immers veel onderdelen) maar wel fijner in het gebruik. Optisch is het allemaal ongeveer hetzelfde; het lijkt er wel op dat de lenzen gecoat zijn maar ik kan dat niet helemaal goed zien. Vooroorlogse lenzen waren dat niet maar deze zitten er een beetje tussenin. Coating werd ook wel achteraf gedaan na de oorlog.

Jon

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2018, 14:44:15 »
Geen idee wat je met Rolleiflex rangorde bedoeld maar in de tijd dat deze camera's uitkwamen was het hun topmodel.

Ok ik wist niet dat de Automat een echte top Rolleiflex was. Ik dacht misschien een eenvoudiger model gezien de lage prijzen maar dat heeft dan meer met de slijtage en leeftijd te maken en de modellen met een 2.8 lens zijn altijd stukken duurder. De cord ziet er inderdaad wel wat eenvoudiger uit en heeft ook niet de sjieke doorspoel hendel. Mooi ik moet er snel maar eens eentje gaan gebruiken.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2018, 16:23:12 »
Gezien de huidige vraag en marktprijzen van de Automat heb je gedeeltelijk gelijk v.w.b. de rangorde. Er zijn modellen die véél meer geld opleveren dan de Automats, door de bank genomen daalt de waarde met de leeftijd (uiteraard met uitzonderingen van zeldzaamheid, 'mint' staat e.d.) en inderdaad zijn de 2.8 modellen meer gezocht dan de 3.5 modellen.
Aardig is dat je zowel een model met een Tessar lens (CZJ) als met een Xenar lens (Schneider) hebt die je kunt vergelijken. Het verschil in beeldweergave tussen die twee is een kwestie van smaak (als het al zichtbaar is), maar dat kun je zelf vaststellen. Welke van de twee je houdt kan daardoor beïnvloed worden, omdat ze verder nagenoeg gelijkwaardig zijn.
Spiegels zijn nog voordelig bij Marty1107 te koop, al zijn de verzendkosten wel gestegen. Vervanging is niet moeilijk en voor een helder zoekerbeeld wel aan te bevelen.

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2018, 09:04:13 »
Spiegels zijn nog voordelig bij Marty1107 te koop, al zijn de verzendkosten wel gestegen. Vervanging is niet moeilijk en voor een helder zoekerbeeld wel aan te bevelen.
Dank je ze zijn besteld. Was €27,29 kwijt incl. verzenden. Dat is nog te doen.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2018, 09:57:37 »
Dank je ze zijn besteld. Was €27,29 kwijt incl. verzenden. Dat is nog te doen.
Daarmee zit je waarschijnlijk (hopelijk) net onder de grens voor extra invoerkosten; daar ben ik ook al eens ingetrapt (toen ik dacht slim te zijn en 4 spiegeltjes te bestellen om verzendkosten te besparen). Het vervangen wijst vanzelf, mocht je tegen een probleem oplopen meld je het maar, ik heb er wat ervaring in gekregen.

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2018, 13:21:05 »
De Rolleiflex spiegeltjes zijn binnen. Netjes verpakt en geen bijkomende invoerkosten. Dus ik kan lekker gaan knutselen  :)

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2018, 20:25:30 »
Ik heb zelf een K4A met een Xenar lens. Geeft prachtige resultaten !
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/