Auteur Topic: SmugMug veranderd beleid Flickr  (gelezen 1425 keer)

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
SmugMug veranderd beleid Flickr
« Gepost op: 7 november 2018, 12:24:38 »
Ik hoorde op de radio dat SmugMug, de eigenaar van Flickr, haar beleid gaat veranderen met betrekking to flickr accounts.
Tot nu toe had je blijkbaar bij Flickr 1Tb opslag beschikbaar om je foto's te posten  oO
Dit gaan ze veranderen naar maximaal 1000 foto's per account.
De meest recente 1000 foto's blijven erop de rest flikkeren ze eraf.
Wanneer dit in gang wordt gezet werd er niet bij verteld. Ik neem aan dat de accounts er tijdig bericht over krijgen.

Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
Re: SmugMug veranderd beleid Flickr
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2018, 12:56:18 »
Ik snap de ophef niet zo. Het is een gratis dienst en zouden zich altijd de rechten voorbehouden om de voorwaarden eenzijdig te kunnen wijzigen.
Ze willen de pro-accounts weer de status teruggeven die het voorheen had. Het verschil tussen pro- en gratis was op een gegeven moment zo klein, dat het niet interessant was er voor te kiezen.

Roy

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2018, 13:03:13 »
Dat wil dus zeggen dat de vroegst geplaatste foto's niet meer te zien zullen zijn op het AFF.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2018, 13:11:20 »
Begrijpelijk, maar wel jammer.  Flickr is een van die online diensten die - onbedoeld - een publiek archief geworden is.  Als zoiets verdwijnt is dat toch een behoorlijke verarming.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2018, 13:36:32 »
Als zoiets verdwijnt is dat toch een behoorlijke verarming.

Met 1TB kon je 2 miljoen foto's van 500 kb opslaan - dat is toch ook al absurd veel.

En hoe vaak kijk je nou bij iemand naar de eerste foto als er al duizenden staan?

Dit zou de mensen kunnen dwingen om eens goed te selecteren en niet maar alles erop te dumpen.

Ik denk dus dat het een verrijking wordt, geen verarming  :D

Jon

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2018, 14:09:43 »
Met 1TB kon je 2 miljoen foto's van 500 kb opslaan - dat is toch ook al absurd veel.

Dat is een markt principe. Iets wat gratis is daar stijgt de vraag naar tot in het oneindige. Maar zoals al Jon al schrijft dit is eerder een verrijking. De kunst van fotograferen is die ene foto die wel beklijft. Niet die tienduizend andere. Kill your darlings.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2018, 14:49:08 »
Ik heb er 21k opstaan.
Die zijn er automatisch op gezet door Flickr zelf, automatische upload.
Dat is wat anders dan een zorvuldige selectie tbv fora.
Dus ik moet echt alles nalopen wat weg kan. :(

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2018, 17:22:49 »

En hoe vaak kijk je nou bij iemand naar de eerste foto als er al duizenden staan?

Dit zou de mensen kunnen dwingen om eens goed te selecteren en niet maar alles erop te dumpen.

Als het alleen gaat om onze eigen fotografische uitingen ben ik het volledig met je eens. 

Maar flickr bevat een hoop foto's die waarde hebben buiten de artistieke kwaliteiten die de maker er aan toe schrijft.

Wil je foto's van de inhuldiging van Obama in 2008? (allemaal rechtenvrij!)
Wat men interessant vond op photokina 2008?
of foto's van de Aanleg van de Noord-Zuidlijn?

Flickr bestaat uit bergen al láng vergeten rommel die samen toch een doorzoekbaar historisch archief vormen.  Individueel zijn die foto's oninteressant, en voor de makers waarschijnlijk het bewaren niet waard.  Maar in aggregaat vind ik het een enorm verlies dat dit gaat verdwijnen.

Sommige leden hier zijn dolblij als ze tien foto's uit een verstoft archief uit het verre verleden kunnen redden.  Flickr is een interessant archief van het recente verleden, en ik hoop dat de nieuwe eigenaar een paar backuptapes bewaart voor toekomstig historisch onderzoek. 

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2018, 18:07:11 »
Ik snap sowieso niet waarom je al je foto's op een amerikaanse site wil plempen. Daar heb ik mijn harde schijven voor. En ik heb tot nu toe nog geen 1000 foto's bij elkaar gefotografeerd die ik publiek wil delen.
Maar goed voor degenen die er heel foto's erop hebben staan dan neem je toch een betaalde pro-account? Dat kost je iets van 6 dollar per maand? Zou ik de moeite niet doen om alles uit te gaan zoeken.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2018, 18:20:27 »
Het is natuurlijk ook geen NUTS voorziening. Dat kun je ook niet verwachten van een commercieel bedrijf. Net als een chemie boer iets wil verdienen aan ontwikkelaar en niet interesseert is in iets wat vele jaren goed blijft.
Voor het bewaren van een beeldarchief hebben we een nationaal archief, fotomuseum enz en een archiefwet. Waarom zouden foto's rechtenvrij en het bewaren gratis moeten zijn. Iemand moet het toch doen ?
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2018, 18:23:18 »
Citaat
Ze willen de pro-accounts weer de status teruggeven die het voorheen had. Het verschil tussen pro- en gratis was op een gegeven moment zo klein, dat het niet interessant was er voor te kiezen.

Inderdaad, alleen niet zo netjes dat het pro account ineens 2x zo duur wordt. Nou ja je krijgt het eerste jaar nu 30% korting en ik meen iets dat de datum 19 januari 2019 is voordat je foto's definitief verdwijnen dwz. de oudste t/m max. 1000 stuks.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2018, 18:46:12 »
hmm. geen bericht gezien. misschien heb ik dat hele smugmug wel in mn filters staan.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2018, 19:05:43 »
hmm. geen bericht gezien. misschien heb ik dat hele smugmug wel in mn filters staan.
Ook flickr zelf moet dat bericht hebben. Nou ja je weet het nu  ^D
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 7 november 2018, 19:46:46 »
Voor het bewaren van een beeldarchief hebben we een nationaal archief, fotomuseum enz en een archiefwet. Waarom zouden foto's rechtenvrij en het bewaren gratis moeten zijn. Iemand moet het toch doen ?

Exact, voor geocities en 500px, waar hetzelfde spelen, zijn 'reddingsacties' opgezet om het rechtenvrije deel van de inhoud naar het Internet Archive over te hevelen.  Hopelijk is er voor Flickr tijd om dit ook te doen.

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #14 Gepost op: 7 november 2018, 21:35:36 »

Op Flickr:

Free accounts will soon be limited to 1,000 photos or videos. Flickr isn’t Flickr without the contributions and participation of our free members, and we remain committed to a vibrant free offering.

If you are a free member with more than 1,000 photos or videos, you will have ample time to upgrade to Pro (for 30% off your first year) or download your photos and videos.* Read more about this decision.

topsecret-dna