Auteur Topic: De afdruk.  (gelezen 522 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
De afdruk.
« Gepost op: 4 november 2018, 23:02:42 »
Ik zet dit maar onder "Van alles wat" omdat het meerdere onderwerpen zijn in een.

In het topic "houdbaarheid van ontwikkelaar" had ik het al over de Parodinal gehad en daar heb ik vandaag een test filmpje mee ontwikkeld en het was gelijktijdig een test van de Franka Bonafix klapcamera.

De foto kan natuurlijk beter afgedrukt worden maar ik heb het scherm van mijn laptop op wit gezet en om te voorkomen dat de pixels door de foto heen schijnen heb ik daar nog een transparant papier opgelegd daarna maar een foto van het negatief gemaakt en dat op de pc bewerkt.
Deze werkwijze geeft geen ideaal resultaat maar ik had even niets anders voor handen.

De film is dus een Fomapan 100 belicht als 50 Asa, sluiertijd 1/50 en diafragma 5,6 bijna open dus (grootste diafragma van de Franka is 4,5).

Film ontwikkeld in Parodinal 1:50 8,5 minuten bij 20 graden, ik denk dat ik 7,5 minuten ontwikkelen ook wel voldoende was geweest maar het ging om een test en ik ben tevreden met het ontwikkelresultaat en ik ben verbaasd dat de Franka met een simpel triplet lensje bijna geheel open toch nog een acceptabel resultaat geeft.
De Franka stel je net als de Lubitel en de Sputnik scherp met alleen het voorste lens element.

De afdruk is dus van de rechter film helemaal boven, degene die door en door zwart lijkt.

« Laatst bewerkt op: 4 november 2018, 23:16:56 door Fred »

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: De afdruk.
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2018, 10:37:12 »
Nou, dat valt niks tegen!
Leuke manier om een negatief te 'scannen'  ^^
Lekker contrast zit er in het beeld. Ik zie op mijn scherm heel veel grijstinten zonder dat het nou meteen zacht te noemen is.
Dus ik zou zeggen, proef geslaagd.
Ik weet natuurlijk niet precies wat je op de PC hebt bewerkt maar misschien moet je de ontwikkeltijd zo houden.
Het ziet er uit alsof de zon scheen maar ik kan zo niet zien hoe hard het licht was maar als je korter gaat ontwikkelen dan wordt het wellicht wat te zacht?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2018, 12:28:18 »
Deze manier van het negatief scannen geeft niet de beste resultaten, ik zou eigenlijk een soort lichtbakje moeten maken met opaalglas maar dan wel een oplossing zien te vinden dat het glasplaatje egaal wordt verlicht.

Ik heb alleen de foto van de straat afgedrukt, het ging tenslotte om een test maar het licht in de straat was zo als op de foto.

Ik heb nog een Rollei 120 film en een Adox 120 film liggen, die ga ik ook binnenkort uitproberen, kijken hoe die het in Parodinal doen.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2018, 14:06:13 »
Sluiertijd.

Mooi die twee analoge begrippen door elkaar  :)
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2018, 14:20:19 »
Sluiertijd.
Mooi die twee analoge begrippen door elkaar  :)

Er zijn geen begrippen door elkaar gehaald, ik was gewoon de "t" vergeten  :'D.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2018, 14:52:34 »
Dat weet ik heus.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2018, 15:58:56 »
Deze manier van het negatief scannen geeft niet de beste resultaten, ik zou eigenlijk een soort lichtbakje moeten maken met opaalglas maar dan wel een oplossing zien te vinden dat het glasplaatje egaal wordt verlicht.
Zou deze lamp egaal genoeg zijn om dat voor elkaar te krijgen?
Ze worden verkocht met diameters tot 320mm

https://bit.ly/2JGfMMU

Als het plat moet zijn dan kan er eventueel nog een glazen plaatje tussen de lamp en het negatief.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 5 november 2018, 16:23:19 »
Zou deze lamp egaal genoeg zijn om dat voor elkaar te krijgen?
Ze worden verkocht met diameters tot 320mm

https://bit.ly/2JGfMMU

Als het plat moet zijn dan kan er eventueel nog een glazen plaatje tussen de lamp en het negatief.

Ik had eigenlijk een wat compactere oplossing in gedachte.

Een stuk of wat van die heldere witte 5 mm led's, onder een matglas om het licht zo diffuus mogelijk te maken en een stuk daarboven opaal glas.

Onder de led's een reflectie laag van aluminiumfolie en het matglas met de gladde kant naar de led's gericht zodat er nog meer reflecties in het led gedeelte ontstaat.

Maar ik laat mijn gedachte hier nog even over gaan.

Het hoeft niet groter dan een ouderwets Paterson afdrukkastje.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2018, 16:53:22 »
Neem zo'n led strip die je op maat kunt knippen, maar strookjes dicht tegen elkaar,  contactjes solderen, diffuser eroverheen en klaar ben je.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #9 Gepost op: 5 november 2018, 17:48:03 »
Diffuser enzo kan je ook maken van de platen van een oud kapot plat LCD-scherm bijvoorbeeld. Het licht wordt dan nog gelijkmatiger dan op het originele donor-scherm het geval was.
Inmiddels zijn er zoveel van die platte schermen kapot dat er vast wel aan te komen is (ze gaan een stuk minder lang mee dan die stevige toeters uit de 'analoge tijd').
Bij een oud scherm heb ik daar wel eens mee ge-experimentteerd maar had er toen verder geen functie voor dus weggedaan, maar gaf prima gelijkmatige resultaten (lichtbron erachter ipv. vanaf de zijkant in dit geval).
LED-strip viind ik wel een goed idee... misschien ooknog met RGB-LED's te doen zodat je de kleur kan veranderen bij het digitaliseren van kleuren-negatieven

Vind de resultaten trouwens heel goed geworden!
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 5 november 2018, 18:11:28 »
Ik denk dat ik voor de optie met led strips ga, in mijn geval worden dat gewoon witte led's want ik doe zelf geen kleur, wat analoog betreft houd ik het bij zwart-wit. (zelfs digitaal maak ik vaak nog zwart-wit opnamen).

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 5 november 2018, 18:38:33 »
Mooi resultaat!  Ik zag recent nog een Paterson contactafdruk kastje staan bij de kringloop. 
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record