Auteur Topic: Flitslampjes Wie heeft ervaring ?  (gelezen 1010 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Flitslampjes Wie heeft ervaring ?
« Gepost op: 25 oktober 2018, 21:21:19 »
Ik wil een vintage foto avondje organiseren. Onderdeel is foto's maken met Agfa Clack (waarschijnlijk of een oude 'klap' ) . Omdat het te donker is moet er geflitst worden. Dat flitsen wil ik ook vintage doen met Agfa Clibo flitslampjes houder. Ik heb nog paar doosjes PF1B ongebruikt n.l.
Ik dacht de Clibo om te bouwen met met 2 maal 23A batterij (=24 volt)
Wie heeft er tips ?

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Re: Flitslampjes Wie heeft ervaring ?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2018, 21:45:12 »
Je kan natuurlijk ook gewoon passende batterijen kopen:
 https://s.click.aliexpress.com/e/nAAQyuY

In mijn Clibo op mijn Click II werken deze prima.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2018, 22:12:52 »
Ah mooie tip. Dat scheelt weer wat onnodig gepruts. Even duimen dat ze op tijd uit China over komen.
Bij welke afstand krijg je goede foto's ? Op mijn Agfa Clack zit geen diafragma.
Op het flitslamp doosje staat 100 ISO ; 3,5 a 5 meter ; F11

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2018, 22:32:12 »
Agfa Clack heeft een diafragma met 3 standen, zonnig, bewolkt en de derde is een voorzetlens voor foto's tussen de 1 en 3 meter.
Je zet hem voor dichtbij op de voorzetlens en voor afstanden tot 5 meter op het zonnetje.
Verder dan 5 meter zou ik niet gaan met lampjes.
En de Agfa clack was eigenlijk voor 17 DIN films (40 Asa).

Je kan natuurlijk ook gewoon passende batterijen kopen:
 https://s.click.aliexpress.com/e/nAAQyuY

Staat wel bij dat deze is uitverkocht, maar bij Aliexpress ga je niet iets bestellen waar je haast mee hebt, levertijden tussen één week en drie maanden.

Bij Amazon hebben ze nog wel deze: https://www.amazon.com/Exell-Battery-412A-Alkaline-BLR122/dp/B009Z1ERAE
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2018, 22:41:59 door Fred »

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2018, 12:37:36 »

Bij Amazon hebben ze nog wel deze: https://www.amazon.com/Exell-Battery-412A-Alkaline-BLR122/dp/B009Z1ERAE

Heb je de prijs gezien ? $ 24,95 en $ 7,30 verzendkosten.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2018, 12:50:45 »
Ja ik had de prijs ook gezien en was daar van geschrokken, maar de 22,5 volt batterij is ook geen alledaags product meer.
Bij Ali zijn ze uitverkocht.

Als je iets kan fabriceren van 2 batterijen van 12 volt ben je een stuk goedkoper uit ( € 2,=).

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2018, 13:08:58 »
Deze batterij gaat ook onder de naam V72PX en UG015, hij is bijvoorbeeld hier verkrijgbaar:
http://www.batterijgigant.nl/px72-17-replace.html

Mijn ervaring is dat deze moderne uitvoering niet in alle lampjesflitsers waarin deze heeft gezeten ook past.
De oude uitvoeringen hadden sterk afgeronde hoeken en dit is echt een vierkant blok en ondanks dat officieel
de afmetingen hetzelfde zijn, past hij vaak niet. Je moet dan het klepje met tape of elastiek vastzetten.
Ik heb hem niet met met de Clibo uitgeprobeerd.

Mocht je een multimeter hebben, maak de flitser open en meet de weerstand van de condensator.
Mocht de meter een weerstandswaarde aangeven, lekt de condensator en is deze overleden.
Als de waarde oneindig is, zou deze nog kunnen functioneren.
Een capaciteitsmeter is beter, maar er zijn weinig mensen die deze hebben.
Anders; batterij er in, lampje er in en flitsen. Als hij flitst, prima, anders batterij er gelijk weer uithalen.
Bij mij heeft zo'n lekkende condensator in een uur mijn (dure) batterij leeg getrokken.

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2018, 13:51:20 »
Ali heeft ze nog wel.

Gratis schip 2 stks/partij 22.5 v 15F20 primaire batterij droge batterij hoge capaciteit zware batterij
 https://s.click.aliexpress.com/e/GYAjDsy

Zoek op 15F20 battery, 3 leveranciers.

Of maak iets van 2x7 RL44 batterijtjes.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2018, 18:26:01 »
Hah nooit gerealiseerd dat er een batterij in de Clibo moet. Ik heb um dan ook nooit gebruikt. ^^
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2018, 21:13:17 »
Ik heb de batterij op ebay besteld. a €7,- met gratis verzenden . Je kon ook kiezen voor snelle verzend optie a $39,95 extra bijkomende kosten.Maar los van de batterij discussie.
Werk zo'n lampjes flitser betrouwbaar ? lamp contacten schuren lijkt me belangrijk (zien er zwart uit bij mij)
Ik zie aan de binnenkant een Elco zitten van 100uF/25V anno 1964 die wil ik uit voorzorg vervangen en als de ruimte toelaat in waarde verhogen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2018, 21:48:40 »
Soms zit een flitslampje niet goed in de houder en gaat deze niet af en als het goed is zitten in de lampjes ook een soort verklikkertje die van kleur veranderen als de lamp niet meer goed is maar dat staat op de verpakking.
De contacten kan je heel goed schoonmaken met fijn staalwol maar dan wel de restjes wegblazen.

Waarom zou je een elco van een hogere waarde nemen als 100 uF voldoende is, een hogere waarde geeft alleen maar een langere laadtijd en heeft verder geen enkele meerwaarde.

(de laadtijd van de Elco hoef je geen rekening mee te houden, de elco is sneller vol dan jij de lamp kan verwisselen).

Bij de flitser horen dit soort lampjes om de flits en batterij te testen, er zitten 6V 0,3W fietslampjes in.

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 22:09:30 door Fred »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2018, 17:54:23 »
Citaat
Waarom zou je een elco van een hogere waarde nemen als 100 uF voldoende is, een hogere waarde geeft alleen maar een langere laadtijd en heeft verder geen enkele meerwaarde.
Mee eens, dit heeft geen enkel nut. Fysiek zal het allicht wel passen aangezien elco's tegenwoordig compacter zijn dan in de jaren '60, dus je zal allicht 160uF of zelfs 220uF kwijt kunnen waar vroeger een 100uF elco zat, maar het enige wat je ermee bereikt is dat je batterijen sneller leeg zijn.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2018, 12:14:40 »
Het klopt dat de elco alleen als buffer dient om het ontsteekdraadje te doen ontvlammen, maar dat beïnvloedt de levensduur van de batterij technisch gesproken niet.
De elco wordt nl. echt niet helemaal leeggetrokken bij een flits. Als hij door is gebrand houdt de stroomlevering gewoon op. De rest van de energie blijft gewoon in de elco, en de batterij laadt alleen het verschil bij.
Bij deze flitsers zit geen aanuitschakelaar. De elco staat dus constant te laden, en via de serieweerstand lekt langzaam de batterij leeg.
Het is dus zaak om een goede lekvrije condensator te plaatsen, en die mag best een tikje zwaarder zijn. Hoe groter de elco, des te meer garantie dat de flits afgaat bij wat oudere lampjes.
Wel zou ik altijd de batterij verwijderen bij niet-gebruik.
En sowieso de oude elco vervangen. Altijd.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2018, 14:10:18 »

Het is dus zaak om een goede lekvrije condensator te plaatsen, en die mag best een tikje zwaarder zijn. Hoe groter de elco, des te meer garantie dat de flits afgaat bij wat oudere lampjes.
Wel zou ik altijd de batterij verwijderen bij niet-gebruik.
En sowieso de oude elco vervangen. Altijd.

Ja, nieuw, lekvrij en ik gebruik een stukje 'modern' plastic tussen de contacten om uit te schakelen tussendoor.  De batterij zit er dus wel in.
Je zou ook nog als je nu genoeg ruimte hebt een schakelaartje kunnen plaatsen (zo'n klein drukkertje) om even de batterij los te koppelen. Heel klein gaatje is voldoende om met een pennetje (paperclip bijv.) het schakelaartje te bedienen. Het valt niet op maar werkt wel zo makkelijk; je hebt er ruimte genoeg voor met een modernere elco. Evt. kan je zelfs nog een LED-je plaatsen zodat je kan zien of je flitser aan staat.

De genoemde testlampjes zijn ook wel heel makkelijk trouwens! Ik heb er wel 1 gemaakt van een oud flitslampje en daar gewoon een gloeilampje aan gemaakt.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 5 november 2018, 16:13:37 »
Ik kwam een schema tegen van de Agfa Clibo flitser en heb dat even iets duidelijker overgetekend.

De condensator staat in serie met de weerstand en het flitslampje, als er geen lampje in zit is er geen gesloten circuit en kan de batterij niet leeglopen (zelfontlading even buiten beschouwing gelaten), een schakelaartje in het circuit is dus zinloos.

Als de contacten worden gesloten komt de volledige lading van de condensator over het lampje wat dan ontsteekt.

Met een grotere condensator neemt ook de laadstroom toe en loop je het risico dat het lampje al ontsteekt tijdens het insteken.