Auteur Topic: Lens "out of focus"  (gelezen 438 keer)

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
Lens "out of focus"
« Gepost op: 22 oktober 2018, 09:44:54 »
Hoi,

Ik heb een Olympus Pen EES-2 op de kop getikt.
Alles is OK, maar de lens focust niet op oneindig wanneer die op oneindig zou moeten focussen. M.a.w. geen enkele foto OK, tenzij je he kunst noemt :)
Voortgaand op beeldmateriaal op het web, is de lens waarschijnlijk te diep gedraaid na een CLA.
Ik lees tips op het web om ze terug in de juiste stand te draaien, maar daarvoor zou ik het diafragma moeten kunnen open houden. Er wordt verwezen naar een truuk met een "paper tube" die je op één of andere manier inbrengt waardoor het diafragma niet meer sluit.
D.m.v. een mat glas of kalkpapier dat je op de plaats van de film plakt, kan je dan de lens zo draaien tot je een scherp beeld hebt van iets dat heel ver weg staat. Markering aanbrengen aan lens ... alles verwijderen ... lens op juiste plaats draaien...en klaar.
Iemand ervaring mee?
Tips om het diafragma open te houden?
Of gewoon lens bijstellen ... testrol ... lens bijstellen ... testrol ... weer bijstellen ... etc?

Dankjewel,
Tom

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Lens "out of focus"
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2018, 09:51:18 »
De constructie van de Pen ken ik niet, maar in alle lenzen die ik tot nu toe heb open gehad, zit er een palletje waartegen de helicoid aanloopt bij oneindig. Meestal als een lens niet goed focust op oneindig is mijn ervaring dat de helicoid te ver naar buiten zit ipv te ver naar binnen (focus voorbij oneindig).

Je kunt vrij goed de focus calibreren in zo'n camera door een stukje opgeruwd transparant plastic strak tegen de film gate te houden (achterwand open) en de sluiter openzetten op bulb. Ruwe kant van het plastic uiteraard naar voren!

Maar ik vermoed dat je er niet aan ontkomt om de lens deels te demonteren als ik het zo hoor. Die truc van een buisje erin om het diafragma open te houden lijkt me prima, al is er allicht ook een andere manier om de zaak te demonteren. Gewoon vanaf de voorkant van de lens beginnen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2018, 10:17:43 »
De constructie van de Pen ken ik niet, maar in alle lenzen die ik tot nu toe heb open gehad, zit er een palletje waartegen de helicoid aanloopt bij oneindig. Meestal als een lens niet goed focust op oneindig is mijn ervaring dat de helicoid te ver naar buiten zit ipv te ver naar binnen (focus voorbij oneindig).

Je kunt vrij goed de focus calibreren in zo'n camera door een stukje opgeruwd transparant plastic strak tegen de film gate te houden (achterwand open) en de sluiter openzetten op bulb. Ruwe kant van het plastic uiteraard naar voren!

Maar ik vermoed dat je er niet aan ontkomt om de lens deels te demonteren als ik het zo hoor. Die truc van een buisje erin om het diafragma open te houden lijkt me prima, al is er allicht ook een andere manier om de zaak te demonteren. Gewoon vanaf de voorkant van de lens beginnen.

Dank voor je reactie.
Probleem met deze camera is dat er geen bulb-mogelijkheid is.
Hij heeft twee sluitertijden 1/40s en 1/200s die automatisch worden gekozen, samen met het diafragma.
Het lijkt me moeilijk om binnen een tijdsbestek van 1/40s die "paper" tube" erin te schuiven :), nochtans werd naar deze techniek verwezen in het kader van exact hetzelfde probleem bij exact dezelfde camera.
De lens heeft ook geen palletje, waarnaar je verwees.
Alternatieve trial & error-methode is natuurlijk dat ik een tijdelijke markering aanbreng en een reeks foto's maak van een ver object waarbij ik telkens een kleine hoekverdraaiing geef. Naderhand kies ik dan de scherpste foto uit en draai ik de lens overeenkomstig.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:23:07 »
Het lijkt me moeilijk om binnen een tijdsbestek van 1/40s die "paper" tube" erin te schuiven :), nochtans werd naar deze techniek verwezen in het kader van exact hetzelfde probleem bij exact dezelfde camera.

Ik heb dat ooit wel gedaan met een EES-2 en dat is toen redelijk gelukt. Gewoon doorduwen als je de ontspanknop indrukt.

De focus helemaal goed krijgen was lastiger. Het is een vrij korte brandpunt afstand en door de grote scherptediepte is de echte focus minder makkelijk vast te stellen.

Jon

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2018, 11:46:44 »
Ik heb dat ooit wel gedaan met een EES-2 en dat is toen redelijk gelukt. Gewoon doorduwen als je de ontspanknop indrukt.

De focus helemaal goed krijgen was lastiger. Het is een vrij korte brandpunt afstand en door de grote scherptediepte is de echte focus minder makkelijk vast te stellen.

Jon

Dat zal ik dan maar eens proberen!
Dankjewel.

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2018, 08:50:48 »
Dat zal ik dan maar eens proberen!
Dankjewel.
Ik heb het uiteindelijk niet geprobeerd, maar heb een serie opnames gemaakt waarbij ik de lens telkens 10° verdraaide, startend vanuit zijn verst ingeschroefde stand. Dit is makkelijk te doen omdat de lichtmeter bestaat uit twee rijen van 36 elementjes in een volledige cirkel rond de lens, die je als referentie kan gebruiken. Je hoeft enkel een duidelijke markering aan te brengen en die stond er blijkbaar al(!). Een stip typexx ...
Na ontwikkeling van de negatieven en inspectie ervan, bleek dat de lens 30° voorbij oneindig stond gedraaid, terwijl het ganse regelbereik van de lens zich afspeelt op slechts ca. 80°. Er behoorlijk naast dus.
De vier focusafstanden van de lens zijn resp. 1; 1,5; 3 m en oneindig. Dat betekent dat wanneer ik foto's trok met lens op oneindig ingesteld, deze dus iets voorbij 3 m stond ingesteld ... altijd een floue artistique dus :)

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2018, 09:23:09 »

Ik heb het eens geprobeerd met een Kodak Retina II, waarvan ik de sluiter een CLA heb gegeven. Daar heb ik de fout gemaakt de positie van de lens niet "te noteren" voor het demonteren.
Nu heb ik wel kalkpapier gebruikt i.p.v. opgeruwd transparant plastic. Hiermee is het verdraaid lastig om het onderscheid tussen zus-en-zo scherp en echt scherp te zien.
Waarschijnlijk is kalkpapier niet geschikt, omdat je verstrooiing krijgt doorheen het papier.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2018, 11:29:39 »
Een stukje helder plastic met een paar krassen erop werkt ook goed; de krassen functioneren als een scherpstelwig. Als je het plastic goed vlak legt op het filmvlak, werkt deze benadering vrijwel perfect!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2018, 11:34:20 »
Een stukje helder plastic met een paar krassen erop werkt ook goed; de krassen functioneren als een scherpstelwig. Als je het plastic goed vlak legt op het filmvlak, werkt deze benadering vrijwel perfect!
Ga ik eens proberen.
Ik heb ook nog een Smena 1 liggen waarvan ik vermoed dat die lens ook niet op oneindig focust ... gelet op de luizige beeldkwaliteit ...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2018, 11:35:43 »
Ik heb het eens geprobeerd met een Kodak Retina II, waarvan ik de sluiter een CLA heb gegeven. Daar heb ik de fout gemaakt de positie van de lens niet "te noteren" voor het demonteren.
Nu heb ik wel kalkpapier gebruikt i.p.v. opgeruwd transparant plastic. Hiermee is het verdraaid lastig om het onderscheid tussen zus-en-zo scherp en echt scherp te zien.
Waarschijnlijk is kalkpapier niet geschikt, omdat je verstrooiing krijgt doorheen het papier.

Ik gebruik hiervoor de schachtzoeker van een Ihagee Exa 1a - daar zit een matglas en loupe in - deze kan je net op de geleiderails zetten.

Jon

topsecret-dna