Auteur Topic: Ammoniakgeur ontwikkelaar  (gelezen 487 keer)

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
Ammoniakgeur ontwikkelaar
« Gepost op: 27 oktober 2018, 16:25:39 »
De ontwikkelmachine is een tijd terug gerepareerd, chemie in gedaan en alles dik in orde.
Nu na enkele weken stil te staan viel ons een sterke ammoniakgeur op bij het ontwikkelbad en de afdrukken kregen geen echt zwart meer. Ontwikkelaar vervangen, rollen proper gemaakt en terug gaan. Dit was gisteren.
Vandaag stond die sterke ammoniakgeur er terug in.

De afdrukken krijgen nu opnieuw geen zwart meer.

Iemand enig idee wat ervoor zorgt dat de ontwikkelaar afgebroken wordt?

Online michiel

• Vaste bezoeker
Re: Ammoniakgeur ontwikkelaar
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2018, 16:53:10 »
Waarschijnlijk zuurstof.  Ammoniak zit bij zwart-wit in Fixeer, bij kleurontwikkelaar misschien ook in de ontwikkelaar.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2018, 17:51:54 »
Bij mijn weten zit er in RA4 ontwikkelaar geen ammoniakhoudende chemie. In de blix allicht wel; deze zal een combinatie zijn van PDTA en ammoniumthiosulfaat. De ammoniaklucht zou dus logischerwijs uit de blix komen. Een mogelijk scenario is dat er een lek ergens is waardoor er blix bij de ontwikkelaar komt; dit zal de ontwikkeling uiteraard ook (ernstig!) verstoren en kan ondermeer leiden tot gereduceerde dmax, al zou ik nog veel ernstigere problemen verwachten. Het is algemeen bekend dat carry-over van RA4 blix naar RA4 ontwikkelaar ronduit desastreus is en dat replenishment van de ontwikkelaar niet afdoende is. Dus de machine goed in orde brengen, zorgen dat er geen carry-over kan plaatsvinden tussen beide baden, en daarna beide baden volledig verversen.

Is het mogelijk dat er een rollerset verkeerd is teruggeplaatst (en niet perfect uitgespoeld)? Dus de rollerset van de blix per ongeluk teruggeplaatst in de ontwikkelaar?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

gary

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2018, 18:49:10 »
Nu na enkele weken stil te staan

Weken of zelf maar 1 week stilstaan gevuld met chemie is geen goed plan. Na gebruik leeg maken en uitspoelen. Ammoniak geur lijkt toch richting ammoniumthiosulfaat dus blix te wijzen.

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2018, 19:45:56 »
Bij mijn weten zit er in RA4 ontwikkelaar geen ammoniakhoudende chemie. In de blix allicht wel; deze zal een combinatie zijn van PDTA en ammoniumthiosulfaat. De ammoniaklucht zou dus logischerwijs uit de blix komen. Een mogelijk scenario is dat er een lek ergens is waardoor er blix bij de ontwikkelaar komt; dit zal de ontwikkeling uiteraard ook (ernstig!) verstoren en kan ondermeer leiden tot gereduceerde dmax, al zou ik nog veel ernstigere problemen verwachten. Het is algemeen bekend dat carry-over van RA4 blix naar RA4 ontwikkelaar ronduit desastreus is en dat replenishment van de ontwikkelaar niet afdoende is. Dus de machine goed in orde brengen, zorgen dat er geen carry-over kan plaatsvinden tussen beide baden, en daarna beide baden volledig verversen.

Is het mogelijk dat er een rollerset verkeerd is teruggeplaatst (en niet perfect uitgespoeld)? Dus de rollerset van de blix per ongeluk teruggeplaatst in de ontwikkelaar?
De rollen van de fix zijn niet gekuist, was niet nodig ook, dus die zijn 100% zeker niet gewisseld.
Met blix veronderstel ik dat je fixeer bedoelt?
Ik heb de indruk dat er met bepaalde momenten het niveau van de ontwikkelaar inderdaad te hoog komt waardoor er naar de fix zou kunnen overlopen, maar omgekeerd blijft onmogelijk. De machine wordt in elk geval morgen terug leeggemaakt en we zullen dat alles van leidingen nog eens overlopen.

Weken of zelf maar 1 week stilstaan gevuld met chemie is geen goed plan. Na gebruik leeg maken en uitspoelen. Ammoniak geur lijkt toch richting ammoniumthiosulfaat dus blix te wijzen.
dat was normaal inderdaad het plan, maar dacht vlugger terug in de donkere kamer te kunnen staan, in het vervolg worden de baden inderdaad gewoon leeggemaakt.

Het gaat trouwens om zwart-wit ontwikkeling, geen kleur.

bedankt alvast allemaal!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2018, 20:28:23 »
Oh, zwart wit...ik had inderdaad aangenomen dat het om kleur ging gezien het feit dat er een machine wordt gebruikt. Tsja, zw/w gaat hier gewoon met de hand.

Kijk even of die carry-over van de ontwikkelaar naar de fixeer onderdeel van het probleem kan zijn. Overigens zal dat niet het gebrek aan dmax verklaren. Daarvoor zou ik het dan eerder zoeken in de concentratie (correcte mengverhouding aangehouden?), houdbaarheid (concentraat niet over datum?) en de temperatuur van de ontwikkelaar (thermostaat juist ingesteld en meet ontwikkelbad inderdaad de ingestelde temperatuur?). En de doorlooptijd door het ontwikkelbad; loopt je machine nog netjes 'op tijd'?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2018, 23:49:14 »
Alle factoren die je aanhaalt zouden volgens de norm zijn, temperatuur, verhouding, looptijd, nergens een probleem in te bespeuren.

De datum van het concentraat moet eens bekeken worden, maar het zou niet mogen dat de ontwikkelaar op een dag tijd z'n werking verliest, er zal wel ergens een lek van fixeermiddel zijn naar de ontwikkelaar.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2018, 07:30:13 »
Chemie bederft inderdaad niet van de ene op de andere dag. Wanneer is de laatste keer dat je van dit concentraat goede resultaten kreeg?
Goed controleren op lekkage lijkt me inderdaad sowieso verstandig om te doen; ik kan me zo geen andere oorzaak bedenken die zowel de ammoniaklucht als het gebrek aan densiteit verklaart.

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2018, 13:24:59 »
Misschien nog even verder verduidelijken over welke machine het precies gaat, de ilford 2150rc.
Eergisteren hebben we dus de ontwikkelaar volledig vervangen, een bus van 2-3liter concentraat (speciaal voor deze machine) aangelengd tot 14liter gebruiksklaar.

Dus eergisteren vervangen en toen alles in orde, gisterenmiddag toen ik verder begon te werken was ook alles in orde, maar dit is dus op een 1-2u tijd enorm achteruit gegaan, tot ik dus geen zwarten meer kreeg.

Vervuiling door fix lijkt mij de enige mogelijkheid eerlijk gezegd, de rollen zelf hebben nooit fix gezien, temperatuur klopt, hoeveelheid product klopt, looptijd klopt,...

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2018, 14:17:02 »
Misschien eens buiten je machine gewoon handmatig proberen?
En, mag deze ontwikkelaar wel aangemaakt worden met gewoon water of moet je demi-water gebruiken?

Ik heb met oude ontwikkelaar ook wel gehad dat zolang het in de dichte verpakking bleef het goed was, verdund met wat lucht erbij was het in een paar uur slecht terwijl het vroeger origineel nog een paar dagen bruikbaar was na aanmaken. Waarschijnljk in de verpakking toch al gedegenereerd en het aanmaken en de lucht gaf dan het laatste beetje.

overigens is BLIX de afkorting / combinatie van Bleek en Fix bij kleuren-chemie. Je hebt soorten die dat apart hebben en andere kits mengen dat voor het gemak. Ik gebruik voor kleur altijd 2 aparte baden achter elkaar (eerst bleek en daarna fix) vanwege de langere houdbaarheid.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2018, 11:27:58 »
Misschien eens buiten je machine gewoon handmatig proberen?
En, mag deze ontwikkelaar wel aangemaakt worden met gewoon water of moet je demi-water gebruiken?

Ik heb met oude ontwikkelaar ook wel gehad dat zolang het in de dichte verpakking bleef het goed was, verdund met wat lucht erbij was het in een paar uur slecht terwijl het vroeger origineel nog een paar dagen bruikbaar was na aanmaken. Waarschijnljk in de verpakking toch al gedegenereerd en het aanmaken en de lucht gaf dan het laatste beetje.

overigens is BLIX de afkorting / combinatie van Bleek en Fix bij kleuren-chemie. Je hebt soorten die dat apart hebben en andere kits mengen dat voor het gemak. Ik gebruik voor kleur altijd 2 aparte baden achter elkaar (eerst bleek en daarna fix) vanwege de langere houdbaarheid.
is inderdaad een optie.
De machine werkt sowieso met gewoon kraantjeswater, gezien die dus ook rechtstreeks op de kraan wordt aangesloten.

De chemie was vers uit de verpakking, luchtdicht, zoals je zegt, maar we hebben de producten toch wel al iets meer dan een jaar staan, nooit grote schommeling van temperatuur gekend enzovoort.

Op school werd er een gelijkaardige,maar grotere, machine gebruikt (ilford 2240rc), met dezelfde producten en daar bleven de producten toch zeker 6 maand in zitten. Machine werd dagelijks opnieuw opgestart, dus de producten koelden ook telkens terug af.

Verder hebben we alles volgens de handleiding gedaan, zoals het hoort.