Auteur Topic: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm  (gelezen 4839 keer)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm
« Reactie #60 Gepost op: 11 mei 2019, 23:20:33 »
Waar kan ik die het beste maken?

In "Van alles wat" kan het altijd terecht.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #61 Gepost op: 23 juni 2019, 18:02:42 »
Join a journey through the Orient, photographed by a dutch professor in 1937.

Scanned from original Kodak Panatomic 35mm negatives, provided in 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=b0o9Qxapag0 - Trailer

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #62 Gepost op: 6 juli 2019, 23:26:24 »
Ik vind het prachtig om dit soort momentopnamen uit vervlogen tijden online te zetten.
Deels omdat deze foto's waren genomen door de 'normale' mens. Niet voor de krant, niet als propoganda, niet door een machthebbende partij.

Het leukste is om te zien waar discussies hier naar toe gaan, wat voor vragen er opkomen. Vragen naar de foto zelf, en naar de persoon die ooit achter het negatief stond.
Wat valt ons op, wat is echt compleet anders tegenover nu?

Maar ik ga even een zijsprongetje nemen, iets waar ik al een tijde over aan het nadenken ben: Auteursrecht.

Tenzij expliciet vermeld, gaat auteursrecht niet over naar de koper. Het blijft bij de fotograaf.
Maar in veel van de foto's die ik online heb gezet, is de fotograaf waarschijnlijk niet meer met ons.

Gaat de auteursrecht van de foto dan automatisch naar naaste familie, of moet dat daarvoor zijn beschreven?
Als dat laatste nodig is, maar nooit van is gekomen, komt de foto dan automatisch in het public domain?
Kan familie later auteursrecht claimen?

Wat als familie ook niet meer te vinden is, is het auteursrecht dan voor altijd in limbo?

Puur vragen uit interesse.

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #63 Gepost op: 7 juli 2019, 09:14:33 »
Artikel 37 van de Auteurswet zegt dat er tot 70 jaar na de dood van de maker van het beeld, gerekend vanaf de 1e januari van het volgende jaar, auteursrecht op het werk rust.
Het auteursrecht gaat automatisch over naar de erven, tenzij anders beschreven.

Wat ik zou doen in jouw situatie is, mits je dat weet, contact opnemen met de familie en afspraken maken met de familie over het gebruik van de beelden. In veel van de gevallen zullen ze het juist leuk vinden wanneer je het werk gebruikt, maar spreek dat dus goed af.

Je kan ook nog contact opnemen met Foto Anoniem http://fotoanoniem.nl/

topsecret-dna