Auteur Topic: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm  (gelezen 4422 keer)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm
« Reactie #30 Gepost op: 13 oktober 2018, 13:15:32 »
Ah ja, ik zie het. Het zou kunnen(ook afgaand op je eerdere opmerking) dat dit inderdaad duplicaten zijn. Misschien heeft hij bij het dupliceren gewerkt met een masker en daarna de film als positief ontwikkeld; dat zou de densiteit buiten de beelden zelf kunnen verklaren.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #31 Gepost op: 13 oktober 2018, 13:38:02 »
Ah ja, ik zie het. Het zou kunnen(ook afgaand op je eerdere opmerking) dat dit inderdaad duplicaten zijn. Misschien heeft hij bij het dupliceren gewerkt met een masker en daarna de film als positief ontwikkeld; dat zou de densiteit buiten de beelden zelf kunnen verklaren.
Heb even opnieuw gekeken, en frame-nummers en text (KODAK, , Nitrate, Panatomic) hebben ook een dunne rand wit om hun heen. het lijkt mij sterk dat hij een mask had die precies viel over all deze kleine details. En omdat er kleine verschille zijn tussen afstanden tussen frames (Door mechanische speling) lijkt het mij ook niet te doen.

Ik ben ik contact met iemand die vroeger bij Kodak werkten als emulsie coater en ontwikkelaar, ik zal het aan hem vragen. Als er een of andere chemische reactie is waardoor er randen om de frames en text zijn zal hij dat weten. Misschien trekt de versterker chemie zich naar plekken van intensiteit toe, waardoor er een dunne rand zonder chemie omheen komt?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #32 Gepost op: 13 oktober 2018, 13:50:41 »
Heb even opnieuw gekeken, en frame-nummers en text (KODAK, , Nitrate, Panatomic) hebben ook een dunne rand wit om hun heen. het lijkt mij sterk dat hij een mask had die precies viel over all deze kleine details. En omdat er kleine verschille zijn tussen afstanden tussen frames (Door mechanische speling) lijkt het mij ook niet te doen.
Het is nog (theoretisch) denkbaar dat het gaat om een masker dat voor de film is gemaakt, net als een contrastbeheersingsmasker wat je maakt middels een contactafdruk. Maar ik vind dat vergezocht.

De andere optie, een chemisch migratie-effect, is ook denkbaar, maar ook daarvan kan ik lastig een sluitende verklaring breien.

Wat ik zelf wel eens heb ervaren, was een sterke mate van solarisatie bij een poging om een lith-print te bleken met kopersulfaat/kaliumbromide. Sterke Mackie lijnen waren hierbij aanwezig. De lichte randen om de beeld-delen doen me daar een beetje aan denken.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #33 Gepost op: 13 oktober 2018, 14:27:24 »
Ik zou wel in contact willen komen met de familie om ze foto's van hun voorvaderen te laten zien.

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2018, 14:31:38 door Kodachrome25 »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 29 oktober 2018, 17:13:30 »
Heb berichten naar relevante facebook accounts verzonden, hellaas nog geen reactie.

De Nikon Coolscan 8000 scanner heeft het begeven, hij wil de sleden niet naar binnen trekken. Ik heb gelezen dat de rails droog kunnen zijn, dus ik heb op advies van een reperateur nieuwe smeermiddel gekocht. Als dit niet werkt zal ik naar een vervanger moeten kijken, misschien een 9000.

We weten met de hulp van iemand de naam van deze boot:

Dit is de MS Balorean. Ze was een Nederlandse oceaanstomer die regelmatig tussen Rotterdam en Nederlands-Indiƫ reist. De plaats is waarschijnlijk Port Said omdat het net voor het Suezkanaal ligt.

De film zit nu opgeslagen in een ammo box.

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:38:39 »
wat een schitterend document, prachtige foto's zitten er tussen.

Los van de interessante chemie discussie wil ik me wel aansluiten bij Felixxx:
hier zit historisch waardevol materiaal tussen, ik zou contact zoeken met een relevant instituut.

Succes met het scannen en bewerken.
@sir_canalogue op instagram

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 4 november 2018, 00:23:54 »
Panorama's gemaakt met de gruwelijk goede Microsoft ICE 2.0 software:

Fuji617 gebruikers zullen blozen:

Dus download de software en give it a try, zie graag wat julie er van maken.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #37 Gepost op: 4 november 2018, 12:36:37 »

Sterker nog, ik denk dat het diadirect film is geweest waarmee hij negatieven heeft gedupliceerd. iets anders kan ik me niet voorstellen ivm de zwarte perforatiesrtrook en tussen de negatieven.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2018, 12:42:30 door MacSimski »
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2018, 17:03:27 »
Ik vroeg aan een ex-Kodak medewerker van de jaren 60 wat hij er over denkt. Hellaas kan hij met mijn foto's geen definitief oordeel vellen. Er kunnen verschillende redenen voor zijn, waarvan sommige hier al genoemt.

Een leuk weetje, hij heeft samen met collega's verschillende emulsies ontwikkeld, waaronder Kodak EIR/AEROCHROME

« Laatst bewerkt op: 18 november 2018, 17:07:50 door Kodachrome25 »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #39 Gepost op: 29 november 2018, 21:36:43 »

(Egypt-5-023)

Ik ben het donkere filmpje (2) aan het scannen, en met de magie van moderne techniek komer er redelijke foto's uit.
Ik was bang dat de negatieven te slechts waren om nog goed in te scannen, maar software weet voor de extreme situatie te corrigeren.

Heb opnieuw gekeken naar filmpje 3, en ik zie wat lijken op watervlekken over het gehele negatief. De meeste stromen lijken verticaal te zijn. het is vergelijkbaar met https://www.flickr.com/photos/161307915@N03/44337342285/in/album-72157696452235130/ maar dan meer vloeiend dan een afzonderlijke vorm.

Als ik op de doffe kant van het negatief kijk zie ik de strepen zitten, het is dus niet een deel van de foto maar zit op de drager. Heeft iemand enig idee of het mogelijk is deze er af te spoelen? ik heb wel eens gelezen dat je film kan herspoelen als er vlekken op zitten.

Zelf heb ik echter geen enkele darkroom en ontwikkel ervaring, dus ik zou het niet durven. Als de vlekken sterk in de scans te zien zijn kunnen we overwegen om iets te proberen. Er is ongeveer 25cm aan leader waarmee we kunnen testen.

« Laatst bewerkt op: 29 november 2018, 21:40:17 door Kodachrome25 »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #40 Gepost op: 7 februari 2019, 19:16:41 »
Goed nieuws! ik ben via Facebook in contact gekomen met een kleinzoon van G.J van der Plaats. Zelf kent hij geen mensen uit de foto's, maar hij gaat de foto's doorsturen naar ooms en tantes die de mensen op de foto's misschien kennen.

Het zou leuk zijn om het verhaal achter de foto's te horen.

Wat meer terugblikken op een andere, lang vervlogen wereld:

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 18 februari 2019, 11:58:08 »
Echt geweldig dit draadje. Ik blijf het volgen!

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #42 Gepost op: 19 februari 2019, 21:38:50 »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #43 Gepost op: 2 maart 2019, 23:32:02 »
Grote update!

Na lang hard werken zijn 85 nieuwe foto's en panorama's geupload.

Even wat van de uitblinkers:

Mensen:

Temple van Hatshepsut:

Omgeving:
[/SIZE]

Sphinx en great pyramids:

De panorama's zijn erg gaaf om te maken.
Ik moet eens een video maken als alle foto's klaar zijn.
Ik vraag mij af of het mogelijk is om VR video's te maken met de panorama's.

Offline rvanstormbroek

• Vaste bezoeker
  • Beeld in heden terugbrengen naar het verleden
« Reactie #44 Gepost op: 3 maart 2019, 11:32:21 »
Geweldige serie  :)