Auteur Topic: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm  (gelezen 4396 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Re: Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:24:32 »
Was gewoon een vraag. Als je kopieert op andere film dan kun je de negatieven (zo je wilt natuurlijk) op een veilige manier afdrukken in de doka. Ik heb zelf geloof ik Agfa kopieer film maar hoe je dat nou moet doen geen idee.
ik sta er open voor, lijkt mij een leuk project. met sommige rolletjes gaat het wel lastig worden ivm tint, slechte basis en donker zilver.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:37:37 »
Misschien wel een idee, in de Nitraatbunker houden ze 5°C aan, maar ook een lage vochtigheid van 35%.
je kan niet alles hebben.

voor zo ver ik weet lag de film 50 jaar in een zolderkamer, veel slechter dan dat kan het niet worden. ik zal de verkoper eens vragen hoe hij er aan komt. om de gesichiedenis van de beelden te achterhalen.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2018, 22:07:04 »
Een youtube video die wat van de film laat zien, en wat scannen.

https://www.youtube.com/watch?v=XocbNEJwbA8

Het land vergeten door tijd:

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 22:17:57 door Kodachrome25 »

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2018, 22:36:38 »
Historisch interessant materiaal.
Waarschijnlijk is dit de betreffende hoogleraar:
https://www.ntvg.nl/artikelen/memoriam-profdrgjvan-der-plaats

Mogelijk zijn de rolletjes van een privé-reis naar Egypte.
Maar het kan ook zijn dat hij daar was in opdracht van de Universiteit Utrecht.
De achtergrond van de rolletjes is dus al interessant op zich.

Zou het niet een beter idee zijn de rolletjes te schenken aan een professioneel instituut zoals het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden?
Wat moet een particulier met deze historische rolletjes? Op de plank zetten? Doorverkopen?
Bij de RUL hebben ze de know-how en het materiaal om met dit kwetsbare materiaal om te gaan:
https://www.bibliotheek.universiteitleiden.nl/bijzondere-collecties/over-bijzondere-collecties/fotografie

Dan kan je bedingen dat jij de professionele scans en afdrukken krijgt (eventueel na restauratie van de films om beschadigingen te herstellen), dat je een zelfstandig beeldrecht houdt en dat je in de inventarislijst/catalogus wordt vermeld als schenker.
A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2018, 22:45:57 »
Bedankt voor de informatie Felix,

Ik heb een email gestuurd naar de vorige eigenaar van de rolletjes, hopelijk kan hij ons het verhaal achter de foto's vertellen, en hoe ze in derde handen zijn gekomen.

Ik was al aan het zoeken naar film archieven die mijn film konden overnemen nadat ik klaar was met scannen. Ik zal jouw opties zeker een mails sturen!

vriendelijk groet,
Niels

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2018, 23:13:04 »
Uit de NTVG memoriam pagina:
"In de naoorlogse jaren deed hij onderzoek naar stereoscopie, dosisbeperking, vergrotingstechniek, beeldversterker-technologie en röntgencinematografie."

Op veel van de film containers staat 'Versterkt/versterken' geschreven.
Ik weet niet wat versterken is, een soort vergroten?
Misschien zijn ze wel door Plaats zelf gemaakt.

Ik denk niet dat mijn negatieven orgineel zijn, sommige beschadigingen op de foto zitten niet fysiek op mijn film (Zoals gaatjes, diepe krassen en stofjes)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2018, 08:56:11 »
Interssante foto's.

Ik zou ze wel zo snel mogelijk scannen. Volgens mij heb je niet echt door hoe gevaarlijk oude nitraat film kan zijn.

Paar links:

http://www.beeldenvoordetoekomst.nl/nl/backstage/de-nitraatbunker-van-het-filmmuseum.html

http://collectie.nederlandsfotomuseum.nl/nl/fotografie-dossiers-2015/77-fotografisch-materiaal-bewaren/389-5-1-nitraatverval

Jon
Interessant stukje over die nitraatbunkers.
De tekstverwerker wil er meteen al nitraatbommen van maken  ^D
Dat zegt al heel veel!
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2018, 09:46:39 »
@ Kodachrome25:
Beste Niels, Ik denk dat je wel degelijk de originele filmrollen bezit.
Het handschrift op de containertjes is waarschijnlijk van prof. van der Plaats zelf, wat natuurlijk makkelijk na te gaan is.

Tot de "vergeten" fotografische Bijzondere Technieken behoort het "versterken" en "verzwakken" van het beeldmateriaal, meestal het negatief materiaal.
Stel dat je van een reis naar bijv Egypte thuis kwam en je zag dat door een foute instelling een rolletje sterk onderbelicht was. De negatieven zijn dan uiterst "dun".
Er bestonden chemicaliën ( de zgn. Farmerse versterker) die een kunstmatige aangroei van de nog aanwezige zilver-partikels in het het negatief bevorderden.
Het was een paardenmiddel, maar je gebruikte het wanneer met gebruikelijke doka-technieken van een negatief weinig te maken viel.
Er was ook een Farmerse verzwakker die het omgekeerde deed.
Op dit forum is er al een keer aandacht aan besteed.
Zie de opmerking van Fresnel:
http://www.analoogfotoforum.nl/index.php?topic=9633.0

« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2018, 19:19:08 door Felixx »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2018, 11:14:20 »
Van Farmer's intensifier heb ik nooit gehoord. Wat zijn de details van dat proces? Google levert niks op. Farmer's reducer is algemeen bekend; ferricyanide gecombineerd met thiosulfaat.
Voor intensivering is een chroom intensifier handig, maar velen zijn geen fan van het gebruik van dichromaat. Het zou wel een deel van de verkleuring kunnen verklaren; bij onvoldoende uitspoelen blijft er overtollig chroom achter wat mettertijd verkleurt.
Andere manieren van intensiveren zijn sepia en selenium toning; nadeel is dat het effect beperkt is; met chroom kun je het proces herhalen tot de gewenste densiteit is bereikt.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2018, 11:42:27 »
Van Farmer's intensifier heb ik nooit gehoord. Wat zijn de details van dat proces? Google levert niks op.

Als je op Google niets kan vinden, kan ik het je niet zo een-twee-drie vertellen wat de precieze chemische samenstelling is.
Ik heb het diverse malen gebruikt om mislukte ("te dunne"), maar onvervangbare negatieven nog enigszins te redden.
Wat er dan nog te redden viel.
Zoals ik al schreef: het was een paardenmiddel.

Het hoort bij de oude "vergeten" technieken.
Wie kent nog de werking van kaliumpermanganaat of roodbloedloogzout?
In combinatie met "abziehlack"was ik regelmatig bezig vlakfilm te retoucheren.
Ik heb het flesje met de versterker ongetwijfeld ergens in mijn verzameling, net als de Farmerse verzwakker. Maar ik moet bij gelegenheid zoeken.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 13 oktober 2018, 12:29:24 »
Dank je wel voor je speurwerk, Erwin.
Buitengewoon interessant om die reviews te lezen!
De Farmerse versterker was inderdaad (zeer) giftig.
Daar werd op de verpakking ook op geattendeerd.
Maar daarvan was je niet ondersteboven omdat heel veel fotochemie ongezond was.
Hoeveel ongezonde stoffen werden wel niet in de kleurenchemie gebruikt?
Hoewel ik een goed geventileerde doka had, moest ik er toch regelmatig uit, de frisse lucht in.
Maar ik accepteerde dat. Je stikte de moord voor een mooie foto!

Zoals ik al schreef: het was een paardenmiddel dat je alleen in uiterste geval gebruikte, als alle andere doka-middelen niet meer werkten.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2018, 12:49:34 »
Zou dat kunnen zorgen door een uiterst '"dik" donker negatief?

Op sommige negatieven zitten vlekken en wazen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2018, 12:58:34 door Kodachrome25 »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #28 Gepost op: 13 oktober 2018, 12:55:38 »
De "Intensifier wordt hier genoemd:
https://books.google.nl/books?id=jxh1coMDpxYC&pg=PA247&lpg=PA247&dq=farmers+intensifier+formula&source=bl&ots=dB4bV9Jjof&sig=6OTdo-Qy_45yVlzsssVztdo8Efw&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwi1saf3kYPeAhUGy6QKHWBEBSkQ6AEwAXoECAgQAQ#v=onepage&q=farmers%20intensifier%20formula&f=false
Mr Farmer's formule schijnt de nodige giftige stoffen te bevatten zoals kwik en men wou een formule met minder giftige stoffen.
Volgens die link bevat de Farmer's formule juist geen kwikchloride. Maar wat de formule dan wel was, blijft onduidelijk.
Edit: wat verder lezend, heb ik de indruk dat het een variant is op een heel ouderwetse (19e eeuwse) manier van intensiveren, die wordt gedaan door eerst het beeld in bv. een kopersulfaat-kaliumbromide bleek te bleken en dan te 'herontwikkelen' in een licht aangezuurde, sterk verdunde oplossing van zilvernitraat. Ik gebruik die manier voor collodion negatieven waarvan ik zoutdrukken wil maken. De versterking is vrij extreem en niet erg goed beheersbaar.

Citaat
Misschien is dit ook bruikbaar:
http://s3-euw1-ap-pe-ws4-cws-documents.ri-prod.s3.amazonaws.com/9780240803128/01~Appendix_F.pdf
De daar genoemde chroom intensifier is de formule die ik meermaals heb gebruikt.

Citaat
Hoeveel ongezonde stoffen werden wel niet in de kleurenchemie gebruikt?
Vergeleken met de meeste intensifiers is kleurchemie nog relatief mild. Kijk maar eens naar de diverse formules voor intensifiers; je komt om de haverklap kwikchloride, dichromaat en zelfs uranium tegen. In kleurchemie is eigenlijk vooral de ontwikkelaar zelf niet heel gezond, maar geen zwaar metaal met het probleem van bio-accumulatie.

Citaat
Zou dat kunnen zorgen door een uiterst '"dik" donker negatief?
Ja, dat is mogelijk. Het vreemde van het voorbeeld wat je daar laat zien, is dat de onbelichte delen van de film de meeste densiteit lijken te hebben. Het lijkt alsof er in de intensivering een soort extreme solarisatie is ontstaan. Ik heb daar geen verklaring voor.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2018, 13:04:26 »
Apart, hopelijk scand het nog goed.

Ik dacht dat solarisatie voor een positief beeld zorg bij negatieven?

Tussen het 'frame' en onbelichte deel (In dit geval dus heel donker) van het filmpje is een zeer dunne rand film wat nog doorzichtig is. Op de foto is het niet goed te zien, alleen boven links het middelste negatief een beetje,

topsecret-dna