Werkplaats > Ik repareer....

Welk ‘vet’

(1/3) > >>

wouthazel:
Ik heb een Flexaret op de kop getikt. Een VI. Ziet er nog heel mooi uit, glas goed, sluitertijden ook nog soepel. Alleen scherpstellen gaat super stroef( zeg maar dat het bijna vast zit). Na twee keer een rolleiflex en een minolta autocord weer een andere reparatie😁..
Het scherpstelgedeelte werkt min of meer hetzelfde als bij de autocord, dus dat durf ik wel aan. Zou wel veel vastzittend vet zijn.. veel schoonmaken en een beetje nieuw vet zal de truc zijn. Maar nu de vraag: welk vet is hiervoor geschikt? En waar is dat te koop?  Hoor het graag.
Gr Wouter

Fred:
Er is geen standaard vet voor alle camera toepassingen, het hangt er helemaal vanaf welke viscositeit het moet hebben.

Bij Micro tools kan je veel soorten vet en oliën bestellen: https://www.micro-tools.de/en/Greases-Oils/

Maar in veel gevallen is ook vet te gebruiken wat voor taperecorders en zo gebruikt worden, dat is in kleine hoeveelheden te koop bij de betere onderdelen handel.

PrinterAttic:
In dat geval zal de vraag worden hoe je bepaalt welke viscociteit je nodig hebt?

Roy

Fred:

--- Citaat van: PrinterAttic op  3 oktober 2018, 08:38:33 ---In dat geval zal de vraag worden hoe je bepaalt welke viscociteit je nodig hebt?

Roy

--- Einde van citaat ---

Als er geen gegevens van de fabrikant bekend zijn dan kan je de juiste viscositeit alleen maar proefondervindelijk achterhalen.

Jonnie88:
Ik denk bijna elk fatsoenlijk modern vet in een kleine hoeveelheid wel zal voldoen. Eerst goed schoonmaken, dan eerst eens droog proberen en dan wat smering erop doen. Je gaat zo'n camera echt niet zo zwaar gebruiken dat dit heel relevant wordt.

De laatste tijd heb ik bij meerdere Agfa Isolettes de oude smering (green goo) verwijderd en het viel me op hoe goed de lenzen liepen zonder enige smering. Voorlopig heb ik nu eentje wat lithium smering gegeven en een andere een beetje naaimachine olie. Die laatste zal wel verdampen uiteindelijk maar de lensen lopen nu prima en ik kan het zo weer opnieuw doen als het nodig is. Heel veel ga ik ze toch niet gebruiken.

Een Flexaret helicoid is wel een stuk groter dus misschien wat anders gebruiken maar heel specifiek hoeft het niet.

Ben wel benieuwd of je hem makkelijk uit elkaar krijgt. Ik heb dat ooit geprobeerd en vond het een ellende, zeker vergeleken met een Rollei.

Jon

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie