Auteur Topic: Omkeren van (kleuren) negatieven  (gelezen 5351 keer)

Offline michiel

• Analoog liefhebber
Omkeren van (kleuren) negatieven
« Gepost op: 15 september 2018, 09:32:36 »
Het is geen moeilijk werk, en ik denk dat de meeste mensen hier wel scan-software zullen hebben die dit automatisch doet.

Ik heb het niet, en ik merkte dat ik heel veel tijd besteedde aan het (in GIMP) omkeren van de kleuren, het fijnstellen van de kleurcurves, enzo.  Voor een mooie foto is dat geen bezwaar, maar de meeste foto's die ik maak zijn de tijd absoluut niet waard. 

Voor mezelf heb ik een programmaatje gemaakt om dit automatisch te doen:  Kanalen omdraaien, s-curve erover, kleuren normaliseren.  Het bleek eigenlijk erg simpel om te maken; het werkt 'goed genoeg' op de meeste negatieven, ook cross-processed diafilm bijvoorbeeld.  Oudere negatieven komen er soms wat minder mooi uit.

negfix8 doet ongeveer hetzelfde, maar daar kreeg ik geen goede resultaten uit.

Ik vroeg me af of het ook voor iemand anders nog nuttig was, dus ik heb hier een (trage) online versie gemaakt:

Kleuren omkeren.

Als er interesse voor is wil ik wel proberen een versie te maken die op de eigen computer draait; dat is wat meer werk, de huidige versie is een stukje ongepolijst programmeurshuisvlijt.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Omkeren van (kleuren) negatieven
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2018, 10:40:37 »
Zonet even eentje geprobeerd; werkt opvallend goed! Ik denk dat er zeker vraag zou zijn naar een freeware desktop versie!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2018, 11:27:47 »
Wel is poging gedaan om met digitale camera de negatieven te fotograferen, echter omzetten naar positief lukte nog niet echt. Deze is keertje proberen.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2018, 11:46:13 »
Zonet even eentje geprobeerd; werkt opvallend goed! Ik denk dat er zeker vraag zou zijn naar een freeware desktop versie!

Dank.  De code staat nu (open bron) op github, maar dat is denk ik lastig te gebruiken voor mensen computers niet fijn in de omgang vinden. 

De code voor het omkeren zelf heeft echt niets om het lijf; het maken van de interface is eigenlijk altijd het meeste werk voor zoiets.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2018, 12:01:32 »
Ik ben bij kleur altijd heel blij dat mijn scansoftware dit prima doet - ooit wel eens negatieven als een raw file gescand (dus niet omgekeerd) en zelf omgezet maar kreeg het resultaat nooit beter dan wat de scanner al deed. En het kost wel veel meer tijd.

Bij z/w wil ik het nog wel eens gebruiken omdat ik de indruk heb dat ik dan net wat meer uit de negatieven kan halen - en je hebt dan ook minder last van alle software trucs die de scansoftware ongevraagd nog uit kan halen.

Jon

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2018, 13:21:02 »
Hmm. ik gebruik daar Darktable voor. die heeft een module "Invert" voor. daar kun je met een pipet je drager aanklikken. Darktable is ook FOSS en kan veel voor de fotograaf, maar specifieke dingen ontbreken zoals een heal tool. het werkt non-destructive op een bestand en slaat alle bewerkingen +preview op in een apart bestand
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2018, 13:37:42 »
Hmm. ik gebruik daar Darktable voor. die heeft een module "Invert" voor.
Uiteraard, en met Photoshop, Lightroom en GIMP kan het natuurlijk ook. Maar ik denk dat michiel's oplossing van toegevoegde waarde is vanwege de automatisering. De methode invert/pipetje blijft toch handmatig en beeldje voor beeldje.

Nu moet ik toegeven dat als ik kleurmateriaal scan, ik dat doorgaans gewoon doe met de betreffende instelling van de scanner en dus de scansoftware het laat oplossen. Dat is voor mijn gebruik meestal goed genoeg.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2018, 14:02:37 »
Hmm. ik gebruik daar Darktable voor. die heeft een module "Invert" voor. daar kun je met een pipet je drager aanklikken.

De pipet krijgt bij mij de kleuren eigenlijk nooit helemaal 'goed', ik wil daarna altijd nog tweaken aan de kleuren, helderheid en contrast. De kleur van de drager is eigenlijk alleen je 'black point'.  Je 'white point' is het punt in het negatief waar cyaan + magenta + geel het donkerste is, en daar doet de huidige darktable module niets voor.

Ik heb ook even in #darktable om raad gevraagd, en daar kwam eigenlijk ook naarvoren dat mensen met de curves speelden totdat het 'goed' was'.

Eigenlijk zou het het meest voor de hand liggen om dit als darktable module te bouwen, ware het niet dat darktable alles in L'a'b-kleurenruimte wil doen, terwijl kleurennegatieven van oudsher met subtractieve Cyaan/Magenta/Geel-kleurlagen werken.  Daarom is dit in CMYK  (of complementair, RGB) maar een paar regels code, terwijl ik er in Lab toch een avondje voor zou moeten gaan zitten.

Maar het is inderdaad een hele fijne tool voor allerlei andere dingen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2018, 14:24:07 »
voor een rol film doe je het een keer en dan is het een kwestie van copy-paste en hebben alle negatieven dezelfde bewerking ondergaan. in de lighttable afdeling kun je bewerkingen selectief copieren naar andere foto's. het bijsnijden van foto's kun je daar dan weer buiten laten.

maar het probleem zit em niet in de software, de scan moet ook goed zijn. Ik heb tijden lopen pielen met een ikea lampje als lichtbron, tot ik er achter kwam dat het spectrum daarvan ruk was. inmiddels gebruik ik al een tijdje een Epson perfection 3200 voor het grotere werk en een oude coolscan III op scsi voor de kleinbeeld negatieven. het copieren met mn digitale camera heb ik opgegeven, aangezien ik ook geen goeie lens kon vinden voor het reproduceren. ik had erg veel last van cylindrische onscherpte: midden scher, zijkanten wazig en omgekeerd. dit had ik getest met een in glas ingeraamde dia, dus bolling van het onderwerp was uitgesloten.
--

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2018, 15:06:35 »
voor een rol film doe je het een keer en dan is het een kwestie van copy-paste en hebben alle negatieven dezelfde bewerking ondergaan
. in de lighttable afdeling kun je bewerkingen selectief copieren naar andere foto's.

Zelf denk ik dat het toepassen van een enkele kleurtransformatie over een hele rol - afgezien van omstandigheden waar je lichtmeting erg goed was, en de 'kleur' van het licht over de hele rol ruwweg hetzelfde - voor sommige foto's net wat minder zal uitpakken.  Voor sommige beter, trouwens; het bovenstaande programmaatje maakt een zonsondergang mooi 'neutraal' ipv. oranje.

aangezien ik ook geen goeie lens kon vinden voor het reproduceren. ik had erg veel last van cylindrische onscherpte: midden scher, zijkanten wazig en omgekeerd. dit had ik getest met een in glas ingeraamde dia, dus bolling van het onderwerp was uitgesloten.

Theoretisch zijn vergrotingsobjectieven hier natuurlijk het best voor gecorrigeerd, maar de toleranties voor digitale scans zullen wel veel kleiner zijn.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2018, 15:51:55 »
Zelf denk ik dat het toepassen van een enkele kleurtransformatie over een hele rol - afgezien van omstandigheden waar je lichtmeting erg goed was, en de 'kleur' van het licht over de hele rol ruwweg hetzelfde - voor sommige foto's net wat minder zal uitpakken.  Voor sommige beter, trouwens; het bovenstaande programmaatje maakt een zonsondergang mooi 'neutraal' ipv. oranje.

ehh, bijna.
Je corrigeert op neutrale drager en eventuele zwemen. je neemt natuurlijk niet een zonsondergang voor zo'n eerste correctie. liefst iets met herkenbaar echt wit in het beeld: handdoek, papier, eventueel het beton van een stoeptegel (hoewel die in versachillende landen verschillende kleuren hebben) maar het idee is dat je de zaak in de basis corrigeert en daarna eventueel individueel bijregeld. als je hebt gecorrigeerd op een zonnige dag, zal een zonsondergang ook echt warmer zijn en binnen genomen foto's veel te rood, zoals dat normaal is met een kleurenrolletje.

ik heb vaak genoeg overjarige film geprobeert te corrigeren, maar die vlieger gaat niet op omdat je soms in een kanaal gewoonweg informatie mist.
--

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2018, 15:08:09 »
Hoi,

Zelf, keer ik het negatief altijd zelf om. Ik scan in DNG. Ik heb het idee, dat als ik ruw scan in DNG, dat ik dan meer beeldinformatie uit het negatief haal, zowel bij kleur als zwartwit.

Voor kleurnegatieven gebruik ik deze methode in Lightroom:

https://youtu.be/zy7c2ikUhcM

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2018, 17:16:58 »
Zelf, keer ik het negatief altijd zelf om. Ik scan in DNG. Ik heb het idee, dat als ik ruw scan in DNG, dat ik dan meer beeldinformatie uit het negatief haal, zowel bij kleur als zwartwit.

Dat zou kunnen; ik vermoed dat scans opslaan als TIFF of PNG net zo goed werkt.

https://youtu.be/zy7c2ikUhcM

Dat is misschien wel een leuk voorbeeld.  Aan het einde van de video komen ze op dit uit:

Het bovenstaande programma maakt er dit van:

De handmatige versie is een stuk mooier, maar het kost de maker van de video een goede zeven minuten.   Soms wil ik alleen even 'zien' hoe ontwikkelde foto's er uit zien; als het later dan een heel mooie blijkt te zijn wil ik wel tijd besteden aan het 'goed' krijgen van de kleuren.

(Bovenstaande foto is trouwens niet van mij, en is eigenlijk gebruik zonder toestemming.  Hoe rekkelijk zijn we hier mee op het AFF?  Ik hoop dat het niet erg is)

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2018, 17:43:55 »
Even wat rond gekeken op internet en wat uitgeprobeerd en uiteindelijk blijkt een simpele invert en auto levels in photoshop elements voor mij goed te werken.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2018, 13:24:08 »
Michiel,

Altijd doen, wat je zelf het prettigste vindt. ;)

TIFF, zou inderdaad ook kunnen, maar dan zou ik wel voor 48 bits (16 bit) bij kleur kiezen. Zelf, scan ik DNG dan op 64 bits RGBI, ook zwartwit.

Wat met negatieven ook zo is, is dat je negatieven qua look, eigenlijk helemaal naar je eigen smaak kan zetten qua kleur en contrast. Bij negatieffilm, ben je daar behoorlijk vrij in. Of terwijl: Allemaal een smaakkwestie.