Auteur Topic: Pioneer 11 foto's van magneetband  (gelezen 8838 keer)

Online Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Re: Pioneer 11 foto's van magneetband
« Reactie #30 Gepost op: 25 mei 2019, 19:14:24 »
Even een update:

Afspelen van ESA/ESOC banden:

https://www.youtube.com/watch?v=_SnRvu9bfFk

Golf van TD-1:

Bij uitzoomen, blokken in golfvorm TD-1A:

En spectogram bij TD-1A wat lijkt op data codering...

Lijkt op manchester codering, zie hier wat voorbeelden:

Bij het coderen van het bovenste potentiaal met 1, en het lagere potentiaal met 0, met een min of meer vaste kloksnelheid, krijgen we paren 01 of 10, nooit 00 of 11. Dus een dergelijk paar, of overgang, lijkt een bit te coderen .
Het zou dus redelijk eenvoudig moeten zijn om het signaal om te zetten in een bitstroom.

Gerald van het unmannedspaceflight forum heeft dit bedacht:

Dan vergt ons alleen nog de relevante documentatie te vinden zodat we een computer programma kunnen schrijven.

In anders nieuws, op 1 van de banden staat een stem.

Op satellietband 'Sat-SNTAGO-120J827' is aan het begin kort een stem te horen. De stem verteld ons waarschijnelijk de opnamentijd. "The time is 11 5 AM"

De satelliet is Upsilon 61, de opnamendatum datum was Sept 7, 1961

Ik heb de opnamen achterstevoren moeten afspelen.
Hier het fragment als MP3-bestand.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #31 Gepost op: 25 mei 2019, 19:54:29 »
wat bedoel je met achterstevoren? is deze tape dan niet misschien tail-out opgeslagen?
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Online Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #32 Gepost op: 25 mei 2019, 19:59:36 »
wat bedoel je met achterstevoren? is deze tape dan niet misschien tail-out opgeslagen?
Afgespeeld vanaf de bandrecorder in 'forward' (Normaal) speelde de stemopnamen af in reverse.

In Audacity heb ik het fragment digitaal gereversed, wat het dus goed afspeelde.

In de documentatie is er ruimte om aan te geven dat de band na opnamen bij het ontvangststation NIET is teruggespoeld, deze ruimte heeft geen markering.

Ik zie niets raars aan het begin van de band. Ik kan ze nog niet volledig afspelen, enkel het begin. Misschien komt er meer helderheid aan het einde (Begin?) van de band. Op de band is een spoor speciaal voor 'voice annotations' dus misschien krijgen we aan het einde meer te horen over de opname.

Misschien heeft iemand de band ooit afgespoeld op deze spoel, en niet meer teruggespoeld?
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 20:03:39 door Kodachrome25 »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #33 Gepost op: 25 mei 2019, 20:38:14 »
ja, dat denk ik.
--

Online Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 25 mei 2019, 21:19:48 »
Hopenlijk klopt de documentatie nog, anders kan het lastig worden de bijpassende satelliet te vinden.

In ieder geval,

De reparateurs die bezig zijn met een aantal machines voor Peter hebben hellaas hun handen vol. Deze dingen kosten nu enmaal tijd, en waarschijnelijk gaat dit niet snel veranderen.

De Otari laat dus op zich wachten. Peter heeft garage ruimte kunnen aanschaffen om al zijn 1/2 recorders eens goed aan te sluiten en te testen.

Het kan zijn dat de testband gebruikt op de Otari gewoon leeg was, en dat opnemen niet werkt. Nu hoef ik natuurlijk niet op te nemen, de recorder met alleen afspeel-functie is genoeg.

Peter gaat wat meer testen uitvoeren met andere banden om er hopelijk geluid uit te krijgen.

Anders moet de recorder misschien naar een reparatiebedrijf die veel meer zal vragen.

Gr,
Niels

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #35 Gepost op: 25 mei 2019, 23:16:29 »
wat is er mis mee dan? ik heb al redelijk wat gesleuteld aan taperecorders en andere datadragers in de afgelopen jaren.

hopelijk is het niet vergaan rubberen rollers en snaren. dat zijn lastige dingen. Ik heb hier een prachtige scsi 9track frontloading recorder staan waar de tacho roller geen rubber meer heeft. dan wordt het moeilijk om de bandsnelheid te meten. dit is een capstan loze recorder namelijk.electronisch is voor mij nooit zo'n probleem, maar veroudering van kunstoffen is een groot probleem
--

Online Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 26 mei 2019, 10:58:46 »
Mechanish lijkt alles in orde, alle functies werken. Bij opname bewegen de Vu meters ook naar behoren.

Maar bij afspelen komt er geen geluid uit.

Misschien werkt het opnemen niet en is de band leeg.

Het is een Otari MX5050 MK III 8-spoor

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #37 Gepost op: 26 mei 2019, 15:51:32 »
en waar staat die recorder?. effe met de scoop door het signaalpad heen en je weet waar de fout zit.
--

Online Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #38 Gepost op: 26 mei 2019, 17:21:13 »
Ik al een Prive Bericht naar je verzenden!

Online Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2019, 00:20:15 »
Met behulp van het unmannedspaceflight-forum hebben we eindelijk de afbeeldingen kunnen traceren die zijn hersteld van onze Pioneer-tapes.

Laten we er in duiken:

De beelden hersteld van onze Pioneer-banden behoren tot spectrofotometrische observaties van planeten, satellieten en asteroïden.

De online bestanden die overeenkomen met bestanden op onze tapes zijn hier te vinden:

https://archive.stsci.edu/proposal_search.php?id=PSMGT&mission=iue

De zwart / wit- en kleurenafbeeldingen op QK7992H zijn LWR01530, LWR01531 en LWR01532.

We hebben momenteel slechts een klein deel van Pione-7937 (Lezen vorig jaar was moeilijk), maar de metadata zegt dat het LWR1888 is.

Dus wat hebben we hiervan geleerd?

1. Het is nog steeds mogelijk om binaire gegevens van magnetische banden correct te lezen en te digitaliseren, tenminste uit de jaren '70 en '60.  Zolang zorg en expertise wordt geboden.

2. Met de hulp van mensen over de hele wereld konden we de afbeeldingsgegevens correct verwerken tot een gemeenschappelijk, modern formaat dat gemakkelijk toegankelijk is met moderne besturingssystemen en software.

3. Een cruciale factor bij de juiste gegevensverwerking waren de metagegevens op de tape, die gemakkelijk leesbaar waren en belangrijke aanwijzingen voor de inhoud van de banden bevatten.

4. Het is onwaarschijnlijk dat de resterende tapes enkele verloren Pioneer-gegevenssets bevatten, omdat ze allemaal deel uitmaakten van dezelfde partij.

5. Crowdsourcing en het openlijk verstrekken van de bestanden is misschien wel de belangrijkste factor in het succes van dit project geweest.

Chuck is klaar met de modificaties aan zijn tape recorder, deze laten hem de recorder nog beter afstellen. Hij gaat nog een poging wagen om de resterende banden te lezen.

Maar op dit moment is hij +/-50 NASA banden uit de jaren 60 aan het digitaliseren voor de NASA, wij kunnen ons slechts verbeelden wat voor topgeheimen Russische spion-satelliet foto's op deze banden staan!

Vriendelijke groeten,
 Niels

Online Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #40 Gepost op: 14 augustus 2019, 00:24:17 »
en waar staat die recorder?. effe met de scoop door het signaalpad heen en je weet waar de fout zit.
Peter heeft een band afgespeeld waarvan hij zeker weet dat er geluid op staat. De VU meters reageren goed maar er komt nog steeds geen geluid uit...

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #41 Gepost op: 14 augustus 2019, 09:13:48 »
okee, dat is "even snel testen", maar niet doormeten. is het in de buurt van Arnhem? dan kan ik wel even kijken/doormeten.
--