Auteur Topic: Pioneer 11 foto's van magneetband  (gelezen 1787 keer)

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Pioneer 11 foto's van magneetband
« Reactie #15 Gepost op: 13 december 2018, 21:47:59 »
Het zijn de feestdagen, de meeste vrijwilligers zijn druk bezig met andere zaken en we wachten op de NASA voor een paar documenten. De projecten staan op een laag pitje.

In de tussen tijd heb ik wat nieuwe banden bemachtigd.

Gezien de doos en documentatie lijkt het op orginele satelliet telemetrische signalen ontvangen bij ontvangst stations van de NASA.

Het is 1/2 inch tape op een 10.5 inch spoel. Volgens documentatie opgenomen met een Ampex FR-100. Er zitten ook banden bij opgenomen met een FR-600.

Heeft iemand enig idee waar een FR-100, FR-600 of verglijkbaars te vinden is?

Er lijken 7 sporen op de banden te zitten. 1/2 inch multitrack geluidsrecorders hadden meestal 2, 4 of 8 sporen? Hoewel het niet mogelijk zal zijn om een 8-spoor kop gelijk met alle sporen te krijgen, vraag ik mij af of het mogelijk is om te kop te verhogen en te verlagen om zo af te stemmen op 1 spoor tegelijken tijd. Ik zou wel willen horen wat er staat op het 'Voice announce' kanaal.

Hellaas heb ik geen 1/2 inch recorder! Is er iemand die het wil proberen?

Fijne feestdagen,
Niels

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #16 Gepost op: 14 december 2018, 19:15:25 »
Ik kom, googlend op die ampex dit tegen:

https://www.thelivingmoon.com/47john_lear/02files/Lunar_Orbiter_Tapes_Found.html

Helaas heb ik alleen maar een scsi frontloading 9track drive liggen die een nieuwe tacho roller nodig heeft.  staat net als de pdp8 te wachten op restauratie...
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2018, 19:58:11 »
Mooi spul die 9-track drives, success met de reparatie, en die PDP-8. Is het een persoonlijke collectie of voor een museum?

Ik heb nu in totaal 4 FR-100 en FR-600 banden gekocht. Hellaas heb ik niks aan een computer drive, aangezien die digitaal zijn, en mijn banden analoge telemetrische signalen bevatten.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2018, 20:13:34 »
Ik ben deelnemer bij https://hack42.nl en we hebben daar een leuke collectie antieke computers, tekstverwerkers en rekenmachines.

--

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 16 december 2018, 12:13:14 »
Ach we zijn allemaal maar tijdelijke bewaarders van dit soort collecties dus ooit komen ze misschien wel weer op de markt.

Jon
Ik ben bang dat er tegen die tijd geen kennis meer is om de banden te lezen, en de data te verwerken.

Er zijn zo veel verschillende computers geweest in die tijd, wie weet over 10-20 jaar nog hoe je floating point data verwerkt van een IBM 1401? Chuck wel, maar die heeft er mee gewerkt.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #20 Gepost op: 16 december 2018, 20:20:57 »
Ik heb nu in totaal 4 FR-100 en FR-600 banden gekocht. Hellaas heb ik niks aan een computer drive, aangezien die digitaal zijn, en mijn banden analoge telemetrische signalen bevatten.

hmm. hoe is dat gemoduleerd? is daar iets over bekend? ik heb ooit  een bruel en kjaer instrumentatierecorder gehad die met 4 kanalen FM werkte op een 1/4" tape.
--

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 17 december 2018, 17:09:33 »
hmm. hoe is dat gemoduleerd? is daar iets over bekend? ik heb ooit  een bruel en kjaer instrumentatierecorder gehad die met 4 kanalen FM werkte op een 1/4" tape.
Dat weet ik niet, ik heb nooit onderzoek gedaan naar dit soort recorders.

Dit document bij pagina 66 helpt misschien, het zijn specificaties van een Ampex FR-600.

https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19750002034.pdf

Het document heeft het over FM modulatie.

Als we verder naar het document bij de band kijken, is kanaal 1 'Multiplexed AGC IRIG 1 & 3' en kanaal 4 '10KC Reference'.
Misschien is er phase modulation gebruikt?

Kunnen jullie bij hack42 magneetbanden bakken als ze kleverig zijn?
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 17:19:26 door Kodachrome25 »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2018, 18:25:32 »
Hmm. magneetbanden bakken hebben we nog niet eerder gedaan.

als ik zo lees is het inderdaad FM gemoduleerd. fequency response 0-20khz maar geen info over de m=basis frequency. wel zie ik dat er waarschijnlijk maar een kanaal info bevat.
--

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2018, 00:28:29 »
Ik denk niet dat het anders is dan video en geluidsbanden. Hebben jullie dat gedaan met success?
« Laatst bewerkt op: 25 december 2018, 14:46:06 door Kodachrome25 »

Offline rew

• Nieuw
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2019, 09:37:19 »
Via het Circuitsonline forum werd mijn aandacht op deze thread gevestigd. Ik vind het ontzettend "zonde" dat oude data zomaar verloren gaat omdat de eigenaar ervan de waarde (op een bepaald moment in de tijd) niet goed inschat. Ik vind dat hier van toepassing, want JIJ hebt kennelijk originele tapes weten te bemachtigen...

Enerzijds: Twee plaatjes samenvoegen tot een kleurenplaatje dat kan ik regelen. Stuur me de data, ik maak er een kleurenplaatje van. (als dat nog steeds niet gelukt is).

Anderzijds: Ik begrijp dat jullie sommige tapes nog niet hebben kunnen decoderen. De hoeveelheid data op dit soort tapes is naar moderne maatstaven erg weinig. Ik zou willen voorstellen om de ruwe data gewoon openbaar te maken en dan iets van: "Deze data wordt besproken op forum .... " en iets over de "current state" van het decoderen van de data. En eigenlijk vind ik dat dit ook zou moeten met de tapes die al wel gedecodeerd zijn.

De web-space en bandbreedte daarvoor wil ik wel beschikbaar stellen. Domein registreren: ook geen probleem....

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2019, 13:48:34 »
ehh. zit jij ook op de computer verzamelaars mailing list bij yahoo? anderzijds ook met oude computers bezig? Ik ben deelnemer bij hack42.nl met een kleine maar bijzondere computercollectie.
--

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2019, 21:16:46 »
Hmm. magneetbanden bakken hebben we nog niet eerder gedaan.

als ik zo lees is het inderdaad FM gemoduleerd. fequency response 0-20khz maar geen info over de m=basis frequency. wel zie ik dat er waarschijnlijk maar een kanaal info bevat.

Hmm,

De afspeelmogelijkheden van de Otari MX5050 MK III 8 liggen tussen de  40Hz/24Khz Bij 15 IPS en 20Hz/20Khz bij 7-1/2 IPS. De opnamenfrequenties van de FR-100 en FR-600 lijken hier binnen te liggen. Dan moet dat technisch gezien niet voor problemen zorgen?

Wat meer leesvoer,

Zie de documenatie van band 314N079:

Spoor 2 is 'BCDT' en 'Con Trk' op 18.24Khz. Waar deze afkortingen voor staan weet ik niet.
Spoor 4 heeft een 10Khz golf als referentie.
Spoor 3 en 5 zijn telemetrie sporen, waarvoor hellaas geen opnamen frequentie gegeven is.

Maar zie de aanvink balk tussen de spoornummers en frequentie; DPFCN.

Waar D = Direct, P = Pulse Width en F = Frequentie Modulatie. Blijkbaar was FM niet de enige manier om de telemetrie op te slaan.

Afgaande van dit document, is er 'Direct' opgenomen op de band, en niet als FM. Hierbij hoeven we dus geen FM of Pulse Width signaal te decoderen. Lijkt mij het makkelijkst.

Heb even andere banden gecontroleerd, en sommige zijn wel opgenomen als FM, sommige hebben 1 telemetrie spoor opgenomen als FM en 1 telemetrie spoor als Direct.

het belangrijkste is dat de opnamenfrequentie valt binnden de afspeel mogelijkheden van de Otari 5050 MK III 8. Dus we zijn al een heel eind.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2019, 21:21:40 door Kodachrome25 »

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2019, 19:56:46 »
Ik ben bezig met een substantiele update die veel informatie zal vrijgeven. Een update over de satelliet banden en Pioneer banden.

Hier alvast een preview over het visualizeren van sporen van FR-100 en FR-600 recorders:

https://www.youtube.com/watch?v=I85-aZuupxM

Offline Kodachrome25

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2019, 20:06:04 »
Via het Circuitsonline forum werd mijn aandacht op deze thread gevestigd. Ik vind het ontzettend "zonde" dat oude data zomaar verloren gaat omdat de eigenaar ervan de waarde (op een bepaald moment in de tijd) niet goed inschat. Ik vind dat hier van toepassing, want JIJ hebt kennelijk originele tapes weten te bemachtigen...

Enerzijds: Twee plaatjes samenvoegen tot een kleurenplaatje dat kan ik regelen. Stuur me de data, ik maak er een kleurenplaatje van. (als dat nog steeds niet gelukt is).

Anderzijds: Ik begrijp dat jullie sommige tapes nog niet hebben kunnen decoderen. De hoeveelheid data op dit soort tapes is naar moderne maatstaven erg weinig. Ik zou willen voorstellen om de ruwe data gewoon openbaar te maken en dan iets van: "Deze data wordt besproken op forum .... " en iets over de "current state" van het decoderen van de data. En eigenlijk vind ik dat dit ook zou moeten met de tapes die al wel gedecodeerd zijn.

De web-space en bandbreedte daarvoor wil ik wel beschikbaar stellen. Domein registreren: ook geen probleem....
Hallo rew,

bedankt voor jouw intresse. Leuk dat je mijn project tegenkomt op andere websites!

De kleurenplaatjes maken kunnen we al. Over het decoderen van de onbekende data, NASA heeft een Pioneer document dat hopenlijk zal uitleggen hoe we de band verwerken, maar het NASA archief vertelde ons dat het 'een tijdje kan duren' voordat ze he document scannen.

Wat aantal maanden verder, en we weten nog niks. We gaan waarschijnelijk een FOIA aanvraag maken naar de NASA om het document gescand te hebben. Een FOIA aanvraag MOET beantwoord worden, maar de manuren moeten wij dan betalen.

De ruwe data van alle banden die we gedigitalizeerd hebben kan je hier vinden: https://archive.org/details/SpaceData

Hier een ZIP bestand met wat we zo ver weten over de band met de foto's. Dit archief is niet compleet en zal worden vervangen als we meer weten.
https://archive.org/download/SpaceData/Pione-QK7992H-Processed-Alpha.zip